סגור

עוקפים את הפקקים? משרד התחבורה בוחן מכירת אופניים וקטנועים חשמליים מהירים

הכריז על שימוע ציבורי בדרך לאישור מכירה של אופניים וקטנועים חשמליים עד 45 קמ"ש, ומתן אישור לנהגים לרכב בקטנועים תלת גלגליים

אחרי עיכוב של שנתיים משרד התחבורה מתניע מחדש את המהלך שיגביר את השימוש בכלים עוקפי פקקים.
המשרד הכריז היום על שימוע לקבלת מידע לקראת מתן אישור למכור בישראל אופניים וקטנועים חשמליים המוגבלים למהירות של 45 קמ"ש, בנוסף ל-25 קמ"ש כיום, ומתן אישור לנהגים לרכב על קטנועים תלת גלגליים. המהלך מתבסס על עבודת צוות בראשות סמנכ"ל בכיר לתנועה, אבנר פלור, וזוכה לתמיכת השרה מירי רגב, שמבקשת לקדם את השימוש בכלים האלה כאחד הצעדים להתמודדות עם ההחמרה בפקקים מאז סיום הסגר השלישי, והביקורת הציבורית נגד המשרד שלא נערך לכך.
מאז אסר המשרד את הרכיבה בכלים החשמליים על מדרכות כדי שלא יסכנו הולכי רגל, הם מוגבלים לנסיעה בשבילי אופניים ובכביש, שם ישנו פער מהירות גדול בינם לשאר התנועה המנועית. הפער נחשב לסכנה בטיחותית, וכלים מהירים יותר יעניקו לרוכבים ביטחון גדול יותר בכביש, ואפשרות לכסות מרחקים גדולים יותר. רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים גם לא ממש מקפידים על חבישת קסדות ואינם מבוטחים במקרה של תאונה, עניינים שיהיה קל יותר לחייב ולאכוף בכלים המהירים יותר.
1 צפייה בגלריה
אופניים חשמליים סין אופיר דור 3
אופניים חשמליים סין אופיר דור 3
אופניים חשמליים
(צילום: DPA)
ברוב מדינות אירופה, 27 מבין 29, מתיר החוק גם למחזיקי רישיון נהיגה לרכב על הכלים האלה, ללא רישיון מיוחד לרכב דו גלגלי, תוך דרישה לוותק מסוים בנהיגה, המשתנה ממדינה למדינה. בישראל המליץ הדרג המקצועי בתחילה לאשר את הרכיבה על הכלים עם רישיון המקביל לקטנוע 50 סמ"ק וביטוח מוזל, אך כעת תיבחן האפשרות להתיר גם לנהגים עם וותק של שנים בודדות לרכב על הכלים האלה ללא צורך ברישיון נוסף. מהלך כזה יקל גם על הפעלת מיזמי השכרת קטנועים חשמליים קלים, שיוכלו לשרת את המגיעים למטרופולינים הגדולים ברכבת, ולעודד עוד נהגים להשאיר את הרכב הפרטי בבית.
קטנועים תלת גלגליים בטוחים משמעותית מדו גלגליים, וכדי להקל על נהגים את המעבר אליהם, דורשת מהם התקינה האירופית דוושת בלימה כמו במכונית. התקינה באירופה לא מגבילה את עוצמת מנועי הכלים עבור מי שמחזיקים ברישיון נהיגה, בישראל לעומת זאת צפויה הגבלה כזאת, לתקינת A2 (עד 14.7 כ"ס) או A2 )עד 47 כ"ס).
אישור השימוש בכלים האלה בהתאם לתקינה באירופה משתלב גם עם המדיניות שמוביל עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה, להשוואת התקינה בארץ לתקינה האירופית, כדי להקל על יבוא כלים מחו"ל ולהימנע מדרישה לשינויים ישראליים יחודיים המייקרים ומסבכים את הייבוא.
השימוע אמור להימשך עד 23 במאי, ואז יתקבלו ההחלטות על הנוסח הסופי של התקנות.