$
בארץ

בקרוב: תשלום אוטומטי בדרך לרכבת

בעוד כמה חודשים יתחיל פיילוט שבו בעלי כרטיס אשראי חכם יוכלו לשלם בו בשערי הרכבת, המיועד בעיקר לנוסעים מזדמנים ותיירים

רחלי בינדמן 18:2302.07.18

רכבת ישראל מתכננת מהפך באופן שבו ציבור לקוחותיה משלם על השירות.

 

הרכבת פרסמה קול קורא להצטרפות למאגר רכבת ישראל להפעלת כרטיסי אשראי בטכנולוגיית EMV ובשיטת ה-contactless. המטרה היא שכל אדם שמחזיק כרטיס אשראי יוכל לשלם איתו בשערי השירות של הרכבת (הקרויים ואלידטורים) כשהמטרה הסופית היא שבסופו של יום ניתן יהיה לשלם באותם שערים דרך מכשיר הסמארטפון. הכוונה לטכנולוגיית תשלום מאובטחת דרך כרטיסי אשראי חכמים בעלי שבב מיוחד.

מדובר במהלך שמקורו בתוכנית רחבה של משרד התחבורה של יצירת כרטיס תשלום משולב בכל התחבורה הציבורית בישראל. כיום התשלום ברכבת ישראל מתבצע או במזומן בתמורה לכרטיס נייר שעובר במסוף, או בשיטה היותר מתקדמת של שימוש בכרטיס הרב קו. על הנוסע להטעין את כרטיס הרב קו או דרך נהג האוטובוס בתמורה לתשלום במזומן, או במסופי הרכבת דרך תשלום בכרטיס האשראי. כך או כך, מדובר בפרוצדורה מסורבלת וכזו שלא רלוונטית למי שלא מחזיק ברב קו (למשל נוסעים מזדמנים או תיירים). במשרד התחבורה רוצים לחקות את המתרחש בלונדון, בין החלוצות בשימוש בכרטיסי קונטקטלס בטכנולוגיית EMV.

רכבת ישראל רכבת ישראל צילום: אוראל כהן

 

כל אדם שמחזיק כבר היום בכרטיס אשראי שבו טכנולוגיית הקונטקטלס (על הכרטיס מופיע סימן שנראה כמו סימן השימוש בווי פיי), יכול לשלם איתו במסופי התחבורה הציבורית בלונדון. המערכת חכמה ומבצעת את הגבייה מהלקוח על בסיס מאפייני השימוש שלו – כך שאם למשל השתמש במספר גבוה של נסיעות ביום המקנות לו הנחה, התשלום שייגבה ממנו יהיה בהתאם.

 

כיום ברב קו, לעומת זאת, כדי ליהנות מהנחה במחיר הכרטיס צריך לבצע טעינה שלו מראש בסכום מינימאלי מסויים. כיום כמעט כל כרטיסי האשראי החדשים מונפקים עם אותו פיצ'ר המאפשר תשלום חכם, אלא שבישראל כמעט ואין לו שימוש, כי רק במיעוט של בתי העסק יש אפשרות לשלם באופן הזה. לקוחות שלא מחזיקים בכרטיס אשראי חכם לא יוכלו להשתמש בשיטת התשלום הזו. בשלב זה מדובר בפיילוט של הרכבת בלבד ולא כולל את חברות האוטובוסים, ולכן קהל היעד המרכזי בשלב ראשון הם הנוסעים המזדמנים.

 

בבנק ישראל מעוניינים להשית בקרוב חובת שימוש בטכנולוגיית תשלום EMV בכל בתי העסק, כך שבעסקאות מעל היקף מסוים, הלקוח יהיה חייב להזין את הקוד הסודי שלו לאחר שיעביר את הכרטיס החכם שלו וזאת כדי למנוע הונאות וגניבות. רכבת ישראל מתכננת כאן סוג של פיילוט והיא כמובן תצטרך את שיתוף הפעולה מצד חברות האוטובוסים כדי שהמהלך באמת יצליח. מדובר בצעד מקדים לפני מטרת העל – לעבור לתשלום ישירות מהסמארטפון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x