$
שיזף רפאלי
ד"ר שיזף רפאלי פרופ' רפאלי הוא ראש המרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה לכל הטורים של ד"ר שיזף רפאלי

מה מחיר הצלחת האפסטור?

ואיך היא משכתבת את עתיד האינטרנט

שיזף רפאלי 18:1326.07.13
החודש מלאו חמש שנים לאפסטור, חנות האפליקציות של אפל. Google Play, החנות המקבילה של האנדרואיד, תחגוג את יום הולדתה החמישי באוקטובר. חרף השקתן במועד שברירי מבחינה כלכלית - על רקע פרוץ המשבר של 2008 - שתי החנויות הן הצלחה אדירה. השבוע גוגל ציינה את ההורדה ה־50 מיליארד מחנות הגוגל פליי. האפסטור ציינה הישג דומה לפני חודשיים. וגם אמזון, מיקרוסופט ויצרנית הבלקברי RIM פעילות בתחום, ובין החברות כבר החלה התגוששות סביב השימוש במילים "App Store".

 

העסקאות בחנויות האלה הן במחירים מצחיקים, או בהורדות חינם. בשנותיהן הראשונות לא היה ברור איך בכלל אפשר להתפרנס כשרוב הדברים הנמכרים עולים פחות מדולר. אלא ששוק האפליקציות נאמד כיום ביותר מ־25 מיליארד דולר בשנה. לכן לא מפתיע שהחודש ענקית האינטרנט הסינית באידו רכשה את חנות האפליקציות הסינית בסכום שערורייתי כמעט של 1.9 מיליארד דולר.

 

אפסטור. חנויות האפליקציות הכניסו תיווך עריץ למקום שבו ציפינו לחופש אפסטור. חנויות האפליקציות הכניסו תיווך עריץ למקום שבו ציפינו לחופש צילום: בלומברג

 

חנויות האפליקציות הן יותר מעסקים מצליחים. מכשירי המובייל הולכים ומחליפים את המחשב האישי, והחנויות הללו - שמספקות את תוכנות המסרים ויומני הפגישות, את היכולת להפעיל את הפנס ואת התוכנה שמאחורי המצלמה, את המצפן והמפה - הופכות לגורם שבו תלויה הגשמת הפוטנציאל של המכשיר. כמו מנועי החיפוש באינטרנט החופשי, הן המתווך רב העוצמה של הסמארטפונים והטאבלטים. מתווך בעולם דיגיטלי שבו הבטיחו לנו שיהיו פחות מתווכים. והתאגידים שמפעילים אותם נהנים מהמצב החדש. חנות האפליקציות של אפל כבר שילמה כ־10 מיליארד דולר תמלוגים למפתחי אפליקציות. חישוב זריז יראה שהנתח שפרסה לעצמה כדמי תיווך עבר את 4 מיליארד הדולרים.

 

החנויות הללו הספיקו לעבור כברת דרך מרשימה. חנויות מקוונות לתוכנות ומשחקים קיימות שנים רבות, אבל רק כשסטיב ג'ובס שינה את האסטרטגיה הוותיקה של אפל, והחליט שענקית המחשוב שלו תתחיל לשווק לאייפון גם תוכנות שיצרו גורמים מחוץ לחברה, נסללה הדרך לפתיחת האפסטור המהפכנית, ואיתה ליצירת המודל העסקי שהוליד ענף הייטק שלם שמפרנס רבבות ושהוליד הצלחות עולמיות כגון המשחק אנגרי בירדז. כעת חנויות האפליקציות הן כבר שחקנים משפיעים בהפצת מוזיקה ווידיאו, וגם עיתונים. שונה ורחוק מהכיוון שבו צעד האינטרנט החינמי.

 

נוסף על החזרת מקצוע התיווך אל העולם הדיגיטלי, בחנויות האפליקציות פורח גם מודל הזנב הארוך: התחזית של עורך "Wired" לשעבר כריס אנדרסון, שחזה שעידן האינטרנט ייצור כמה סיפורי הצלחה עולמיים חסרי תקדים - ולצדם יגבש קהל ושוק כלכלי באינספור נישות קטנטנות, שלעולם לא היו מצליחות בעולם של מרכזי מסחר גשמיים ומוגבלים בשטח.  מלאי האפליקציות אדיר הממדים יוצר סיפורי הצלחה אגדיים, סיפורי הצלחה מפתיעים שמתגלים במקומות לא צפויים - ולצדם קבורה בחשיכה של המוני יוזמות מקוריות וחיקויים שחוקים בקבר אחים ענקי ונשכח של שירותים מתחרים. משטר רבי־המכר שאפיין את עולם השיווק הישן נכתב מחדש בעולם האייפד.

 

וכעת נותר רק להכיר בכך שעידן המחשב השולחני, והחופש הרב שהעניקה המכונה המגוונת הזאת, עשויים לבוא לקצם. חנויות האפליקציות הן לא רק הברקה. הן מערערות עד היסוד את עולמות התוכנה והתוכן. הן מאפשרות למתכנתים עצמאים להתקיים בצד התאגידים הגדולים. הן מכניסות תיווך ריכוזי, יש שיאמרו עריץ, למקום שבו רבים ציפו לדמוקרטיה מוחלטת. הן פתחו את השער לשוק חדש של זנב ארוך. הן הופכות את חייהם של רבים לקלים יותר, ולמנוהלים־מרחוק הרבה יותר. החידושים הבאים שלהן הם השינויים - הטובים, הרעים ואולי הכפויים - של העולם הדיגיטלי שלנו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x