• תפריט
שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
שיזף רפאלי
ד"ר שיזף רפאלי פרופ' רפאלי הוא ראש המרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה לכל הטורים של ד"ר שיזף רפאלי

טריליון דולר בפייסבוק?

על המהפכה הכלכלית הבאה, לפחות לפי מקינזי

שיזף רפאלי 09:5002.08.12

למדיה החברתיים יש עתיד עוד יותר ורוד.

 

מניית פייסבוק ירדה עד כה בכ־40%. מנייתה של יוצרת פארמוויל זינגה - ב־80%. גוגל מתקשה עם הרשת החברתית שלה, גולשי טוויטר מוטרדים מתקלות טכניות, ורבים מאיתנו חוששים מטביעה המונית בשיטפון המידע. אבל יש מי שמתבוננים ברשתות החברתיות ורואים בהן רק הבטחה כלכלית.

 

בדו"ח רחב היקף שפרסמה החודש חברת הייעוץ מקינזי (ונגיש כאן: is.gd/1wBaGD) מופיעות תחזיות כה אופטימיות שממש קשה להאמין. אלה לא המסרים שהורגלנו לשמוע, בדבר הפגיעה בפרטיות, יצירת בני נוער חלולים ובזבוז הזמן הקולוסלי במקומות העבודה. לפי מקינזי, הרשתות החברתיות הן נס כלכלי.

 

ערוצי תקשורת ושיווק הם אחת התשתיות המשפיעות ביותר על הכלכלה, לא פחות מכבישים, פסי רכבת ומטוסים. עד לפני קצת יותר ממאה שנים חברות פנו ללקוחות בשיחות פנים אל פנים או בהתכתבות על גבי נייר. מאז נוספו הרדיו, הטלפון, הטלוויזיה והאינטרנט, ואף אמצעי חדש לא דחק את קודמיו אלא רק נוסף להם, וכל אמצעי חדש הרחיב את פעילות החברות והכנסותיהן, ואת הכלכלה.

 

מאחר שאמצעי המדיה החברתיים מקלים, מאיצים ומייעלים את תהליך הקשר עם אחרים, תרומתם לכלכלה תהיה אדירה מאחר שאמצעי המדיה החברתיים מקלים, מאיצים ומייעלים את תהליך הקשר עם אחרים, תרומתם לכלכלה תהיה אדירה צילום: בלומברג

 

מאחר שאמצעי המדיה החברתיים מקלים, מאיצים ומייעלים את תהליך הקשר עם אחרים, תרומתם לכלכלה תהיה אדירה. במקינזי גם נוקבים במספרים. הם מעריכים שהפעילות ברשתות החברתיות תוסיף לכלכלת העולם עד 1.3 טריליון דולר של ערך. רוב הפרוסות החדשות בעוגה יגיעו אל שולחנם של ענפי הכלכלה שיותר מבוססים על אינטראקציה עם שותפים ולקוחות, ושלרוב שולי הרווח בהם גדולים יותר. לרשתות החברתיות כבר מחוברים מיליארד וחצי בני אדם ויותר משני שלישים מהחברות בעולם. 90% מהחברות שמשתמשות ברשתות חברתיות, לפי מקינזי, הפיקו מהן תועלת מורגשת. וכמו שענפים שלמים קמו בזכות השיווק והשירות הישיר בטלפון, רשת התקשורת הייחודית הזאת תרומם את מי שייעזרו בה נכון.

 

גם בנושא עובדי הידע שמבזבזים את זמנם ברשת - הממוצע הוא 28 שעות בשבוע שנשרפות על האימייל, שליחת מסרים וחיפושים ברשת - הנבואה ורודה. ההתנהגויות הארגוניות והחברתיות עוברות לרשת, ושם הבריתות העסקיות נוצרות, הלקוחות מאותרים ונשמרים והעובדים מגויסים ומתומרצים. מגרש המשחקים שבאינטרנט הפך לזירה של טיפוח קשרים עם משמעות עסקית, והיא שקופה, מהירה וניתנת למדידה והאצה. בדו"ח של מקינזי גם זורקים מספר כלל לא מובן מאליו לגבי השפעת הרשתות החברתיות על התפוקה של עובדי ידע - עלייה של 25% בפריון העבודה.

 

ההמונים אימצו את הרשתות החברתיות בקצב מהיר יותר מכל טכנולוגיית תקשורת בעבר. כעת הגיע עת הניצול העסקי שלהן. אלא שלדברי מחברי הדו"ח, כדי להגשים את הפוטנציאל העצום וחסר התקדים, העסקים יצטרכו לגשת לרשתות החברתיות אחרת. לא להשתמש בהן באופן מכשירי, טכני ומנותק, אלא לאמץ את המהות שלהן. לשלב בהן עובדים שמסוגלים לשתף מידע באופן מעניין, ושהם עצמם מעניינים. לקיים במסגרת הרשת החברתית התנהלות ויחסים אנושיים ולא היררכיים. היתרונות הרבים באיתור והבנה של לקוחות, בהפצת רעיונות ובניתוח נתונים, ממתינים רק למי שיבין שבפייסבוק הוא צריך להתנהג כמו בפייסבוק, ולא כמו בעסק שלו.

 

במקינזי מדברים על שינוי באופן שבו ארגונים יפתחו מוצרים חדשים וינהלו את התפעול וההפצה, השיווק והמכירות. הרשתות החברתיות יטלטלו כבר בקרוב, אומרים שם, את תעשיות התוכנה, ההשכלה, הרפואה והתקשורת, ובאופן כללי הן ישנו את חיי העבודה. בדיוק כמו שעשו לפניהן הטלפון, האימייל ואולי האינטרנט בכלל. מי שעדיין יושב ספון בביתו או במשרדו וממתין ש"פייסבוק ייגמר כבר", כדאי שיציץ בדו"ח הזה. לפני שהסטטוס של מקינזי ייעלם בתחתית הטיימליין שלהם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x