$
בארץ

במהרה בימינו? תוואי הרכבת הקלה בתל אביב עובר לאישור הממשלה

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה העבירה לאישור הממשלה את תוכנית המתאר להקמת הרכבת. המערכת התחבורתית תשולב גם במערכת התחבורה הציבורית של רכבת ישראל ובמערך תומך של אוטובוסים. בינתיים לזכיינית, חברת MTS, אין כסף

ליאור גוטמן 16:4602.02.10

הרכבת הקלה בתל אביב עוד לא יצאה מהתחנה, אבל התוכניות לאישורה עוברות לשולחן הממשלה: המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות מנכ"ל משרד הפנים גבריאל מימון, החליטה היום (ג') להעביר לאישור השרים את תוכנית המתאר הארצית להקמת מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן) במטרופולין תל-אביב.

 

התוכנית, שזכתה לסימון תמ"א 23/א/4, תעמיד - לפי הודעת משרד הפנים - "רשת של קווים, תחנות ראשיות ואתרי תחזוקה ותפעול, משולבת בשימושי הקרקע הקיימים ומתוכננים לשנת 2030".

 

על פי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, המערכת התחבורתית האמורה תשולב גם במערכת התחבורה הציבורית של רכבת ישראל ובמערך תחבורה תומך של אוטובוסים. במועצה מדגישים שאישור התוכנית היא תנאי בסיסי לשיפור איכות החיים העירונית ופיתוח בר קיימא של הסביבה האורבנית. "מדובר בתוכנית בעלת חשיבות ממדרגה ראשונה, ומשרדי הפנים, התחבורה והאוצר פועלים לקידומה בעדיפות גבוהה, במטרה להביא למימושה בפועל בהקדם האפשרי", אמר מימון.

 

התכנית קובעת ששה קווים יעודיים :הקו הירוק – קו אורך העובר בהרצליה, תל אביב, חולון וראשון לציון; הקו הסגול – קו הרוחב המרכזי העובר ביהוד, באור יהודה, בקרית אונו, בנווה אפרים, בפתח תקווה, בגבעת שמואל, ברמת גן ובתל אביב; הקו הצהוב – העובר בכפר סבא, בהוד השרון, ברמת השרון, בהרצליה, בתל אביב, בבני ברק, ברמת גן, בגבעתיים ובמקווה ישראל; קו התכלת – העובר בחולון, באזור, במקווה ישראל, בראשון לציון, בנס ציונה וברחובות; הקו החום – קו הרוחב הדרומי העובר בראשון לציון, בבאר יעקב, בצריפין, ברמלה ובלוד; הקו הוורוד – קו הרוחב הצפוני העובר בכפר סבא, ברעננה ובהרצליה ובקו האדום – קו רוחב מרכזי העובר בפתח תקווה, בבני ברק, ברמת-גן, בתל אביב, ובבת ים. הקו האדום אמור להיפתח ראשון, כאשר התכנון המקורי היה להפעילו כבר ב-2015.

 

יש תוכנית, אין כסף

 

עם זאת, התוכניות להוציא את הרכבת הקלה בתל אביב מהתחנה רחוקות מביצוע: חברת MTS , זכיינית הפרויקט, קיבלה לידיעה את אישור הזכייה בסוף 2006, כאשר במאי 2007 נחתם החוזה בינה לבין המדינה. על פי תנאי החוזה בינה לבין האוצר, הסגירה הפיננסית (מציאת מקורות המימון לפרויקט, כ-11 מיליארד שקל עבור הקו הראשון), הייתה אמורה להסתיים כשנה לאחר הענקת הזיכיון, כלומר במאי 2008. אולם MTS התקשתה למצוא את מקורות המימון, לטענתה כתוצאה מהמשבר הכלכלי שמציב בפניה קשיים לגייס את ההון הדרוש.

 

בדצמבר האחרון הוציא משרד האוצר אולטימטום ל-MTS, לפיו חובה עליו להציג מימון שלם עד לסוף מארס הקרוב, אחרת יבוטל הזיכיון, מאז מתקיימים מגעים סין הצדדים למציאת פתרון. אם יבוטל הזיכיון, יכולה המדינה להוציאו למכרז מחדש – מה שיגרום לעיכוב של כשנתיים בביצוע הפרויקט – או לבצע אותו בעצמה על כל הנגזרות הכלכליות המלוות לנושא. עד ההחלטה האריכה MTS את ערבויותיה מול המדינה בסכום של כ-120 מיליון שקל. הארכת הזיכיון תקפה עד מאי הקרוב.

 

MTS היא קונסורציום שמורכב משש חברות, כאשר חמש מהן מחזיקות במניות הזכיין: סימנס (גרמניה), אפריקה ישראל (ישראל), CCECC (סין), SDCC (פורטוגל) ואגד (ישראל). בשימוע שנערך לפני כמה חודשים על ידי אנשי האוצר והתחבורה, ביקשו האחרונים הבהרות לגבי יכולתה של אפריקה ישראל להשיג את המימון הדרוש בשל המשבר הכלכלי שפוקד את החברה. מנכ"ל אפריקה ישראל, איזי כהן, ציין בעל פה ובכתב שאפריקה מחויבת לפרויקט.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x