רכב

בלעדי לכלכליסט - בהלת הליסינג: נמל אילת עמוס כלי רכב

המעבר הצפוי לשווי שימוש ליניארי ב־2010 הביא לעלייה חדה במספר כלי הרכב המגיעים לנמל אילת. בחודש האחרון יובאו יותר מ־11 אלף מכוניות לנמל, לעומת ממוצע שנתי של 7,500. מנכ"ל הנמל: "המכוניות אפילו לא מועברות לאחסנה, אלא ישר ליבואנים"

תומר הדר 06:5718.11.09

הלחצים שמפעילות חברות הליסינג על הצרכנים למהר ולהחליף רכב לפני כניסתו של שווי השימוש הליניארי הביאו לזינוק בכמות המכוניות המיובאות בעת האחרונה לנמל אילת. כך נודע ל"כלכליסט". במקביל, חלה גם ירידה ניכרת בכמות המכוניות שמאוחסנות בשטחי הנמל, שאליו מגיעים מיפן ומקוריאה הדגמים הפופולריים בחברות הליסינג.

 

שינוי שיטת חישוב שווי השימוש לרכב צמוד אמורה להיכנס לתוקפה בינואר הקרוב, בהנחה שזו תאושר היום בוועדת הכספים. על פי עיקרי המתווה שהציגה רשות המסים, בשנה הבאה יחושב שווי השימוש לרכב צמוד בשיטה הליניארית, כלומר כאחוז ממחירו של הרכב. חישוב שווי השימוש בשיטה הליניארית יהיה תקף רק למי שייקח מכונית צמודה אחרי ינואר הקרוב. כיום מחושב שווי השימוש של רכב לפי קבוצות מחיר, והמעבר לשיטה הליניארית עתיד להעלות את הוצאותיו של עובד המחזיק ברכב צמוד במאות שקלים בחודש.

 

באופן מסורתי, חודשי השנה האחרונים נחשבים דווקא לחודשים חלשים בענף הרכב. זאת מכיוון שהלקוחות מעדיפים להמתין לשנה הבאה, כדי שברישיון הרכב תירשם השנה החדשה. אולם, השנה נרשמה מגמה הפוכה בגלל דרישתן של חברות הליסינג. "השנה אנו עדים לפריקת מכוניות בהיקף חריג", מסר ל"כלכליסט" דורון סלונים, מנכ"ל נמל אילת. "בדרך כלל מכוניות שמגיעות ארצה נפרקות מן האונייה ומועברות לאחסנה בנמל. אך בחודשים האחרונים המכוניות אפילו לא מועברות לאחסנה, אלא ישירות אל יבואני הרכב".

 

מנתונים שהגיעו ל"כלכליסט" עולה, כי בחודש שעבר נפרקו בנמל אילת 11,539 מכוניות יפניות וקוריאניות (כגון מאזדה 3, יונדאי i30 ושברולט קרוז). מדובר במספר המכוניות הגבוה ביותר שנפרק בנמל בחודש נתון מאז תחילת השנה. לשם השוואה, בספטמבר, טרם התעוררה בהלת החלפות הרכב עקב שינוי שיטת החישוב, נפרקו בנמל 5,592 מכוניות בלבד. בסך הכל ממוצע פריקות הרכב החודשי בנמל אילת ל־2009 עומד על 7,554 מכוניות.

 

החודשים היחידים שבהם נרשמו נתוני פריקת מכוניות גבוהים היו ינואר (9,153 מכוניות), שבו מקבלים יבואני הרכב מכוניות חדשות עבור לקוחות המעוניינים במכונית חדשה יותר, ואוגוסט (9,294 מכוניות) שבו נרשמה עלייה חדה בנתוני היבוא עקב גיוסי הון שבוצעו בשוק הליסינג. גיוסים אלה אפשרו לחברות הליסינג, שעברו שנה לא קלה בעקבות המשבר הכלכלי, לרכוש מכוניות נוספות.

 

מנתוני הנמל עולה כי החודש נרשם מספר המכוניות המאוחסנות בנמל הנמוך ביותר השנה, 7,499 בלבד. זאת לעומת ממוצע חודשי של 15,275 מכוניות ל־2009. לשם השוואה, ברבעון הראשון של 2009 אוחסנו בנמל בכל חודש יותר מ־20 אלף מכוניות.

 

העלייה בייבוא המכוניות - נתונים

 

העובדים ישלמו יותר

 

כאמור, כיום מחושב שווי השימוש לרכב צמוד על פי קבוצות מחיר. לעובדים המחזיקים במכונית צמודה ממקום העבודה מופיע בדרך כלל בתלוש המשכורת הסעיף "שווי שימוש", ולצדו הסעיף "שווי מעסיק". שווי המעסיק הוא עלות החכירה של המכונית מחברת הליסינג, כלומר כמה היא עולה למעסיק. שווי השימוש הוא סכום שמייצג את ההכנסה שהיתה אמורה להיות לרשות המסים, אם היה העובד בעל המכונית. סכום שווי השימוש מצטרף למשכורתו של העובד בסעיף הברוטו, ומגדיל בהתאם את גובה המס שמשלם העובד.

 

עד סוף 2009 נקבע שווי השימוש לפי השתייכות המכונית הצמודה לאחת משבע קבוצות מחיר, שנקבעו על ידי רשות המסים. לפי נתוני הרשות, 70% מהמכוניות בישראל שייכות לקבוצת שווי שימוש שנייה, כלומר מכוניות שעולות 92–111 אלף שקל. עבור מכונית מקבוצה זו משלם כיום העובד, לפי שיטת החישוב לפי קבוצה, 1,860 שקל בחודש עד סוף 2009. ב־2010 הוא ישלם על הרכב 2,250 שקל מדי חודש, וב־2011 הוא ישלם 2,630 שקל. הסכומים מצטרפים מדי חודש למשכורת הברוטו.

 

אך עבור מכוניות שיירכשו ב־2010 והלאה, השיטה הליניארית מייצגת עלייה בתשלום העובד. במקרה של המאזדה 3, שבקבוצה השנייה, לפי השיטה הליניארית, יהיה התשלום 2,520 שקל ב־2010 ו־2,880 שקל ב־2011. זאת בהנחה שהרכב לא יתייקר בהמשך.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x