סגור

בלעדי לכלכליסט
במשרד האנרגיה בוחנים: "סבב שני" של תמריצים להקמת עמדות טעינה

ספקי עמדות הטעינה לרכב חשמלי לא מיהרו להסתער על המכרזים, ובמשרד רחוקים מהיעד שהציבו ב-2018 - של הקמת 2,500 עמדות בסך הכל עד סוף השנה; כעת שוקלים במשרד לבצע סבב נוסף של "תמיכה ותימרוץ המשק בנושא טעינה חשמלית"

ספקי עמדות הטעינה לא מיהרו להסתער על מכרזי ההקמה - ובמשרד האנרגיה שוקלים הענקת תמריצים נוספים לגופים שיבואו לקראת בעלי הרכבים החשמליים ויקימו עמדות נוספות; כך עולה מתוכנו של מכתב מיוחד שנשלח היום (ג') אל יבואני הרכב והגופים העוסקים בתחום האנרגיה.
בשנת 2018 יצא משרד האנרגיה בקול קורא להקמה של לא פחות מ-2,500 עמדות טעינה לרכב חשמלי, במטרה "לרשת" את הארץ בעמדות טעינה אשר יאפשרו לבעלי הרכבים לנסוע ללא הפרעה בכל כבישי הארץ כבר השנה. בפועל, לפי התכניות המקוריות היו אמורות לקום אלפי עמדות טעינה ברחבי הארץ, כאשר 731 מתוכן הן עמדות איטיות ברחובות ובחניונים ציבוריים, 812 עמדות איטיות במרחב ציבורי למחצה (כלומר חניונים) ועוד 940 למעסיקים, זאת לצד עמדות טעינה נוספות שיהיו עמדות "מהירות", כלומר עמדות DC. אך נכון להיום, מספר עמדות הטעינה ברחבי הארץ אינו מתקרב ליעד הנכסף.
כיום רוב הרכבים החשמליים אשר משווקים בישראל ניתנים לטעינה הן בטעינה איטית (כלומר כשש עד עשר שעות למילוי הסוללה) והן בטעינה מהירה (כלומר כחצי שעה למילוי של כ-50% עד 80% מנפח הסוללה). בפועל, למרות מספר נאה של דגמים חשמליים אשר משווקים בישראל - וישווקו בחודשים הקרובים - רישות עמדות הטעינה עדיין אינו מספק, מה שגורם למשרד האנרגיה לצאת כעת ב"שלב 2" של התוכנית.
1 צפייה בגלריה
מכונית חשמלית בטעינה
מכונית חשמלית בטעינה
מכונית חשמלית בטעינה
(צילומ: עמית שעל)
כך לפי המכתב, "משרד האנרגיה שוקל במועד קרוב לבצע סבב נוסף של תמיכה ותימרוץ המשק בנושא טעינה חשמלית". במכתב מבקש משרד האנרגיה את התייחסות יבואני הרכב והגורמים אשר עוסקים בטעינת רכב חשמלי בשני תחומים: "חסמים וגורמי עיכוב להקמת עמדות הטעינה - מהם ומהן הפעולות המומלצות בטווח הקצר הבינוני והארוך להתגבר עליהן", וגם "סוגי העמדות בהן קיים מחסור המהווה חסם בפני הציבור בבואו לרכוש רכב חשמלי".
הודעת משרד האנרגיה אינה מפתיעה: שנת 2021 נחשבת ל"שנת החדירה" של רכב חשמלי לישראל. כניסתה של טסלה לבדה צפויה להעלות אלפי מכוניות חשמליות לכבישי הארץ עד תום השנה - וזאת לפני כניסת יונדאי איוניק 5 ודגמים חשמליים נוספים לשוק הרכב המקומי.