סגור

ניתוח כלכליסט
חכו עם רכישת מושבי הבטיחות המתריעים נגד שכחת ילדים ברכב

בחודש מרץ אישרה ועדת הכלכלה את החובה להתקין מערכות התרעה נגד שכחת ילדים ברכב החל מה-1 בינואר. אבל למרות שהמשווקים כבר דוחפים את המערכות שלהם לציבור, הדרך ליישום עוד ארוכה. ואיך תשפיע יציאתה של מירי רגב ממשרד התחבורה?

במרץ האחרון אישרה ועדת הכלכלה את החובה להתקין מערכות התראה נגד שכחת ילדים ברכב. העיקרון פשוט: בכל מכונית שבה יישב ילד שגילו נמוך מ-4, חייבים להתקין מערכת שעלותה נעה בין כ-200 ל-600 שקל לילד אחד. "מחיר השקה מיוחד", כך לפי המשווקים, שעשוי להתייקר בהמשך.
במקביל, יצרני מערכות מניעת שכחת הילדים ברכב החלו בבליץ של פרסומות שמדגישות כי מאוגוסט הקרוב כל ישראלי שמסיע פעוט יהיה חייב להתקין את המערכת. הדגש הוא על "חייב". עם זאת, משרד התחבורה טוען שרק ארבע מערכות אושרו עד כה, אבל בשבועות הקרובים יאושרו מערכות נוספות בהליך אישור מואץ.
העובדה שמשרד התחבורה עדיין לא אישר חלק מן המערכות לא מונעת מהמשווקים כבר להציע אותם לציבור, כנראה מתוך הבנה שגלגלי תהליכי האישור המואץ של משרד התחבורה מסתובבים מהר מאוד כשצריך.

1 צפייה בגלריה
ילד נשכח באוטו ילדים כיסא בטיחות
ילד נשכח באוטו ילדים כיסא בטיחות
ילד נשכח באוטו (ארכיון)
(צילום: עמית מגל)

ולמרות הסכנה שבאבדן חיי אדם כתוצאה משכחה של ילדים ברכב, משרד התחבורה בחר שלא לסבסד את עלותה של המערכת.
כפי שנחשף ב"כלכליסט" בפעם האחרונה בה הוחלט במשרד התחבורה לסבסד התקנה של מערכות בטיחות לרכב, הקציב המשרד תקציב להתקנת 120 אלף מערכות בטיחות ברכב משומש - בשנת 2017. מדובר במערכת אשר מתריעה מפני קרבה לרכב שמלפנים וסטייה מנתיב הנסיעה. אבל הציבור לא מיהר להתקין, ופחות מ-20 אלף התקנות בשנה, בשוק של מיליוני מכוניות משומשות, הוא הישג עלוב למדי. המערכות האלה שמסוגלות רק להשמיע צפצוף אזהרה ולהציג נורות התראה הפכו מיושנות, אבל במשרד התחבורה מתעקשים שיש תקציב לעוד כ-40 אלף מערכות מסוג זה. מה שמשאיר בקופה כ- 60 מיליון שקל שיכלו לשמש לסבסוד חלקי של מערכות ההתראה לשכחת ילדים. נדגיש - התקנת מערכות הבטיחות לרכב משומש היא וולנטארית - ויש לה סבסוד נאה. לעומת התקנת מושבי הבטיחות שמתריעים על שכחת ילד שהיא חובה - ואין עליה סבסוד כלל.
עם זאת יש עוד חודשיים להצטיידות במערכת ואין צורך להתנפל על החנויות.
גם אחרי שהחובה להתקנת מערכות התראה למושבי הילדים תיכנס לתוקף אפשר לנסוע ללא המושב הזה. הסיבה היא שמשטרת ישראל קיבלה הוראה לא לאכוף את החובה עד ה-1 בינואר 2022 כדי לאפשר לציבור להצטייד.
ב-1 בדצמבר תתכנס ועדת הכלכלה כדי לטפל בנושא ההיענות לתקנה. בשפה פשוטה: כמה ישראלים התקינו את המערכת (שבכל מקרה התקנתה לא תיאכף עד ה 1 בינואר). אם הישראלים יסתערו על המשווקים ויתקינו את המערכות, למשטרה יהיה קל להבהיר שהמהלך הצליח, במשרד התחבורה יראו שביעות רצון מהמהלך והחובה לשלם סכומי עתק לכל משפחה תקובע בחוק. אם עם ישראל לא ימהר לציית, אזי התמונה תהיה שונה.
גם משטרת ישראל תידרש להציג בדיון כיצד אכפה את התקנה. כלומר כמה שוטרים עצרו רכבים, וידאו שהילד בן ארבע ולא בן ארבע וחודש, בדקו שהאפליקציה פועלת וכיוצא בזאת. עובדה זו עשויה להסביר את התנהלות משרד התחבורה בשבועות האחרונים אשר מזכירה שוב ושוב לציבור הישראלי את החשיבות האדירה של רכישת המערכת, במיליוני שקלים, פן יגיע ה-1 באוגוסט.
השבועות הקרובים יהיו קריטיים לעניין זה וככל הנראה יציאתה של שרת התחבורה מירי רגב מן המשרד, אם וכאשר, בהחלט יכולה להשפיע על מהלך שעשוי לחסוך לישראלים מיליוני שקלים, או שלפחות ייצר מנגנון סבסוד שיהפוך את התהליך להגיוני יותר, כלומר, תוך עמידה בתקנים שיגובשו על ידי המדינה באופן מקצועי וללא התנגדויות – ולכזה שעם ישראל יצביע ברגליים ויביא להפיכתו למהלך מציל חיים אמיתי.