סגור

האם ברשות המסים ישנו את המגבלה שפוגעת בטווח הנסיעה של רכב חשמלי?

ל"כלכליסט" נודע שברשות המסים בוחנים שינוי של גובה ההטבה המרבית לרוכשי מכוניות חשמליות, שהשפיעה על החלטת חלק מהיבואנים לייבא לישראל מכוניות עם סוללה בעלת טווח נסיעה נמוך, בהשוואה לטווחי נסיעה ארוכים יותר

האם ברשות המסים יסירו את המגבלה שפוגעת ברוכשי הרכב החשמלי? ל"כלכליסט" נודע שברשות המסים בוחנים שינוי של אחת המגבלות שהטילה הממשלה על רכישת רכב חשמלי - גובה ההטבה המרבית לרוכשים.
כיום על פי המתווה הקיים, על כל המכוניות החשמליות שמשווקות בישראל מוטל מס קנייה בגובה 10%. מדובר בשיעור נמוך בהשוואה למכוניות בעלות מנועי בנזין (שעליהן מוטלים 83% מס), ומס זה מיועד להישאר בתוקף עד סוף 2022 ולהבטיח למכוניות החשמליות יתרון – אך אליה וקוץ בה: גובה ההטבה מוגבל בכסף לתקרה של 75 אלף שקל. כלומר אי אפשר בשום רכב לקבל הטבת מס גבוהה מ-75 אלף שקלים.
1 צפייה בגלריה
מכונית חשמלית בטעינה
מכונית חשמלית בטעינה
מכונית חשמלית בטעינה
(צילומ: עמית שעל)
זו הסיבה שקיבלתם סוללה חלשה
כפי שפורסם ב"כלכליסט", אחת הבעיות שעמן נדרשת תעשיית הרכב העולמית להתמודד היא עלותן הגבוהה של הסוללות, שמגיעה ליותר ממחצית מעלותה הכוללת של המכונית. למצב זה יצרני הרכב הגדולים מצאו פתרון - כפי שמכוניות בנזין או דיזל משווקות בגרסאות ספורטיביות, או חזקות יותר, כך מכוניות חשמליות, החל בפולקסווגן 3 ID וכלה בניסאן ליף או טסלה 3, משווקות בכמה "חבילות סוללה". ניתן לקנות מכונית חשמלית בעלת סוללה שמאפשרת נסיעה של 300 ק"מ "על הנייר" – אבל ניתן גם לרכוש את אותה מכונית בגרסה שמאפשרת נסיעה לטווח של מעל 400 ק"מ.
לאור הבהילות שכרוכה בהחדרת מכוניות חשמליות לשוק הישראלי והתקרה שנקבעה להטבת המס, בוחרים חלק מהיבואנים לייבא דווקא את הגרסאות בעלות טווח הנסיעה הקצר יותר, ולא להציע ללקוחות את האפשרות לרכוש מכונית חשמלית שתוכל לנסוע יותר קילומטרים בלי צורך בטעינות ביניים. בפועל – מדובר בגורם שעלול להרתיע לקוחות מלרכוש מכונית חשמלית. יתרה מזאת, מדובר גם במצב שיוצר אי שוויון בין לקוחות שרוכשים סוגי רכב שונים, זאת לאור העובדה שיש יצרני רכב שעבורם "משקל" הסוללה בחבילה הכוללת גדול יותר, למשל בגלל חידושים טכנולוגיים יקרים.
מתווה קיים זה של מיסוי רכב חשמלי (ומיסוי רכב בכלל) אינו צפוי להשתנות, אך תקרת ההטבה לעומת זאת נחשבת לנושא שעדיין ניתן לדיון. אחת האפשרויות לדוגמה נוגעת לשינוי של תקרת ההטבה, כך שתתאים למתווה "מס היוקרה" - מס נוסף שמוטל על מכוניות חדשות שמחירן מעל 300 אלף שקל. יש להדגיש כי חלק נכבד מעוגת המכירות של הרכבים החשמליים שייך כיום לרכבים יוקרתיים ששוויים נאמד במעל 300 אלף שקל.
מרשות המסים נמסר: "קיים מתווה של שיעורי ההטבה ותקרות ההטבה לרכבי טכנולוגיות (היברידי, פלאג-אין, חשמלי מלא), ועד סוף שנת 2022 מעוגנת בחקיקה תקרת ההטבה של 75 אלף שקל לרכב חשמלי ביחס לרכב רגיל עם מאפיינים זהים. הוראות החוק נבחנות מעת לעת בהתאם לצורך".