סגור

דעה
הר מירון - אתר תיירות המחייב היערכות לאומית

מירון הוא אתר לאומי ממדרגה ראשונה, שעד היום קיבל תקציב זעום שלמעט התאמות קוסמטיות, לא איפשר טיפול ברמת המאקרו. כעת, לאחר האסון הכבד, יש להקים ועדה בין משרדית עם תפיסה שונה לחלוטין

הררי מילים נאמרו מאז אסון מירון שגבה חיים של עשרות בני אדם וזאת על אף נורות אזהרה חוזרות ונשנות של אישי ציבור, דוחות קשים מצד מבקר המדינה ואזהרות של גורמים מקצועיים אך, לאחר ימי האבל חשוב לפעול ביתר שאת על מנת למנוע את האסון הבא.
באסון שאירע באצטדיון הילסברו באנגליה ב- 1989 נהרגו 96 בני אדם מאוהדי ליברפול בשל צפיפות יתר. בגלל התפרעויות בעבר, בנו גדרות שמנעו דרכי נסיגה ויצרו צוואר בקבוק בעת האסון. רק בתום 20 שנה הוקמה ועדת חקירה ממשלתית שהסיקה מסקנות רק ב- 2012, 24 שנים אחרי האירוע. המשותף לאותם אירועים הוא התכנסות המונים העלולה להביא לקשיי נשימה, מחנק, נפילה בשרשרת אנושית או מה שמכונה - קריסת קהל.
1 צפייה בגלריה
אסון הר מירון מתחם ההילולה לאחר האסון 2.5.21
אסון הר מירון מתחם ההילולה לאחר האסון 2.5.21
מתחם ההילולה לאחר האסון
(צילום: גיל נחושתן)
תדחוקות קהל (croud crush) היו מאז ומעולם; כך קרה באסון ויקטוריה הול ב-1883 בו נספו 183 ילדים בעקבות ריצתם לעבר מחלקי הסוכריות שעמדו מאחורי דלת צרה. ב- 2015 נרמסו למוות בעליה לרגל במכה שבסעודיה 2,177 איש. ניתן כמובן ללמוד מלקחי אסונות תדחוקת קהל שאירעו בעולם, דוגמת ההחלטות שהתקבלו בעקבות אסון הילסברו ואשר במסגרתן בוטלו יציעי העמידה, המכונים פארנצ'ס, והותקנו מושבים סדורים, לצד ביטול הגדרות המונעות מילוט.
בטרם יוחלט על ועדת חקירה, אבקש לתת מבט שונה עם הפנים לעתיד; נניח שמוצע לממשלת ישראל בחינם אתר תיירות בעל פוטנציאל ביקוש אדיר למאות אלפי מבקרים, מהארץ ומחו"ל, כשביום אחד בשנה מספרם אף מגיע לכחצי מיליון איש, אך הדבר מותנה בהתארגנות הולמת תוך שנה, דוגמת משחקי האולימפיאדה, או האירוויזיון - האם וכיצד תרים ישראל את הכפפה? אין ספק שתוקם ועדה בין משרדית, עם בכירי המהנדסים והאדריכלים המנוסים בשינוע המונים וידע במניעת סכנה של תדחוקת קהל, יהיו בה נציגי משטרת ישראל, צה"ל, רמ"י, קק"ל ועוד, עם דרישה לעמידה בלו"ז תכנון וביצוע, הכולל הקצאת משאבים לאומיים בהתאם.
בהיבט התיירותי, מירון הוא אתר תיירותי לאומי ממדרגה ראשונה, שעד היום ישראל התייחסה אליו כמקום המצריך, במקרה הטוב, סידור ועדת חמישה לענייני כבוד, לשינוע ולמיקום הדלקת מדורות, כשלרשות הוועדה עומד תקציב זעום שלמעט התאמות קוסמטיות, אינו מאפשר טיפול ברמת המאקרו. כעת, לאחר האסון הכבד, יש להקים ועדה בין משרדית עם תפיסה שונה לחלוטין ברמת הנהגת המדינה וברמה הציבורית. על המדינה להתייחס למקום כאל אתר לאומי ובינלאומי, המצריך הסתכלות והיערכות בהיקף ובקנה מידה בינלאומיים, כשדה תעופה וכיו"ב. מנגד, על ציבור העולים למירון להפנים כי אינה דומה העלייה למירון בעבר לימינו אנו. לכן, יש להתייחס לצו של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם המחייב מגבלת כמות המבקרים בו זמנית, תכנון הנדסי מוקפד וציות להוראות המשטרה.
עו"ד שלום וסרטייל הוא יו"ר חברת הנדל"ן ציפחה אינטרנשיונל
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.