סגור

הטבת רכב צמוד משתלמת לעובדי ציבור, אך המחיר שלה מסוכן

מדו"ח הממונה על השכר שפורסם אתמול עולה כי זקיפת הטבת רכב צמוד עבור העובדים בגופים הציבוריים, עלתה לקופת המדינה כ־738 מיליון שקל בשנת 2019. מדובר בהטבה משמעותית מאוד לעובד בגוף ציבורי, התלויה בבעלות העובד על הרכב, ומעודדת החזקת רכב פרטי

זקיפת הטבת רכב צמוד עבור העובדים בגופים הציבוריים, עלתה לקופת המדינה כ־738 מיליון שקל בשנת 2019. כך עולה מדו"ח הממונה על השכר שפורסם אתמול. מדובר בהטבה משמעותית מאוד לעובד בגוף ציבורי, שהשווי שלה הוא בין 36 אלף שקל ל־48 אלף שקל בשנה.
זאת, כתלות בדרגת הרכב לה זכאי העובד. הטבה זו תלויה בכך שיש לעובד בעלות על הרכב. בכך למעשה מתמרצת המדינה את העובדים להחזיק ברכב פרטי. או למצער, לרשום רכב של בן משפחתם כרכב בבעלותם. שתי התוצאות הללו אינן מרנינות.

קשה להאמין שאם תבוטל ההתניה בין קבלת ההטבה לבין החזקת רכב בפועל הרי שתשתנה מפת הפקקים או כמות כלי הרכב הפרטיים באופן מהותי. אך עם זאת, מדובר בצעד שיש לו משמעות סמלית, כמו גם מבחינת צדק חלוקתי, אין היגיון להתנות את הטבת השכר הזו בשאלה האם לאדם יש בעלות על רכב, שהלא אין קשר בין שאלת השימוש ברכב לצרכי עבודה לבין שאלת הזכאות להטבה זו.
1 צפייה בגלריה
פקק עומס תנועה ב כביש שתיים מ גשר וינגייט כביש החוף
פקק עומס תנועה ב כביש שתיים מ גשר וינגייט כביש החוף
פקק בכביש שתיים
(צילום: יריב כץ)
מתברר, כי אגפי האוצר הרלבנטיים לא התנגדו לשינוי תנאי הטבת שכר זו, כך שלא תהיה תלויה בבעלות על רכב. אך סירבו להפוך הטבת שכר זו לחלק אינטגרלי מן השכר, צעד שיחייב את המדינה גם להפריש הפרשות סוציאליות (בעיקר פנסיה ופיצויי פיטורים) בגין רכיב שכר זה, צעד שיש לו משמעויות תקציביות רחבות.
להתחיל את קידום הרפורמה בגופים הציבוריים
על האוצר למצוא את האופן בו הוא יוכל להעניק את שווי ההטבה הזו, גם מבלי בעלות על רכב בפועל. הצעות מעין אלו הוצעו לדוגמה על ידי חברת פיוצ'ר מובליטי, חברה לתועלת הציבור, בניירות עמדה שפורסמו בפברואר 2020. גם ההסתדרות לא אמורה להתנגד לצעד כזה המיטיב עם העובדים והעלויות התקציביות צריכות להיות מינוריות. שכן כאמור, קשה להאמין כי קיים שיעור גבוה של זכאי אחזקת רכב שלא מממשים אותה בדרך זו או אחרת.
מבחינה טכנית, צעד כזה צריך להיות מעוגן בהחלטת ממשלה ובהסכם קיבוצי עם ההסתדרות. הדו"ח שפירסם אמש הממונה על השכר לימד כי קל לקדם רפורמות בגופים הציבוריים ועל כן ראוי להתחיל את השינוי בתנאי הטבת הרכב בגופים אלה. זאת לפני הרפורמות בשירות המדינה ובגופי הבטחון, שם מדובר במגוון גדול של גופים, ובוועדים בעלי תרבות ארגונית שונה.