סגור

בלעדי
שירותי הכבאות יציגו "נוהל שריפות" לרכב חשמלי

לאחר שבעולם תועדו כמה שריפות במכוניות חשמליות - הרשות לכבאות תציג נוהל המתייחס לנטרול הבעירה של הסוללה, והצורך בחיתוך של הרכב במקרה של תאונת דרכים באופן שלא יגרום להתחשמלות



הרשות לכבאות והצלה תציג בשבוע הבא, לראשונה, נוהל לכיבוי שריפות ברכב חשמלי - כך נודע ל"כלכליסט". זאת, לאחר שבעולם נשמעה לא מעט ביקורת על הקושי שבכיבוי שריפות ברכב חשמלי.



נוהל זה גובש במהלך החודשים האחרונים, בין היתר לאחר שבעולם תועדו כמה שריפות אשר אירעו ברכבים חשמליים, ששירותי הכיבוי המקומיים התקשו לכבות.
כך למשל, בחודש שעבר התרחשה בארה"ב תאונה קטלנית בה היתה מעורבת מכונית טסלה, ושירותי הכיבוי של יוסטון לא הצליחו להשתלט על האש במכונית, שבערה במשך ארבע שעות בעקבות התפרצויות חוזרות ונשנות של להבות ממארז הסוללות.
במקרים אחרים תועדו דליקות במכוניות של יצרנים נוספים אשר אירעו בין היתר במהלך טעינת הרכב.


1 צפייה בגלריה
טסלה 3 מכונית חשמלית
טסלה 3 מכונית חשמלית
מכוניוץ טסלה
(צילום: AP)

הנוהל החדש אשר יפורסם בכל תחנות הכיבוי בישראל מבוסס בין היתר על מידע שהתקבל מכמה יצרני רכב, החל בטסלה וכלה ביונדאי, אשר מיועד בין היתר להתייחס לשני היבטים בעייתיים של מלאכת הכיבוי: נטרול הבעירה של הסוללה, והצורך בחיתוך של הרכב במקרה של תאונת דרכים באופן שלא יגרום להתחשמלות הכבאים והנוסעים. הנוהל החדש יבוסס בין היתר על עיקרון של "חניקת" סוללות ליתיום איון בוערות באמצעות מים ומעכבי בעירה - זאת לצד התמקדות בהדרכות מיוחדות שיסופקו על ידי יצרני הרכב.
נוהל הכיבוי החדש אינו מתייחס רק לשריפה הפיזית, אלא גם לצורך לזהות כי מדובר ברכב חשמלי: אמנם במקרים מסוימים ניכר שקל לזהות כאשר מדובר במכונית פופולארית בעלת מנוע בנזין או בעלת מנוע חשמלי, אך במקרים אחרים בהם רכב מוצע גם בגרסת בנזין וגם בגרסת הנעה חשמלית, למשל פיג'ו 2008, לא ניתן לבצע את הזיהוי בקלות, במיוחד בעיצומה של שריפה. מסיבה זו יוקם מאגר מידע מיוחד, כך ששירותי הכיבוי יוכלו להזין את מספר הרישוי של מכונית - ולקבל באופן אוטומטי מידע אודות מערכת ההנעה שלה.