$
בארץ

דו"ח המבקר

הרפורמה בלימודי הנהיגה: ההמתנה לטסטים קוצרה, תפקוד הזכיינים לקוי בחלקו

הזכיינים לא הצליחו לשכור מספיק בוחנים כדי לעמוד ביעד שהציב משרד התחבורה. מאידך, משרד התחבורה השאיר 45 בוחנים ותיקים, עובדי משרד התחבורה, במקום 25 ובכך נמנע מעבר של 20 בוחנים אל הזכיינים. עוד נמצא כי הזכיינים לא הצליחו לעתים לעמוד בסטנדרטים שנקבעו להם ונקנסו על כך

תומר הדר 14:3015.03.21

האם רפורמת הפרטת לימודי הנהיגה נחשבת להצלחה? בפברואר 2017 פרסם משרד התחבורה מכרז להפרטה של לימודי הנהיגה שבו זכו במרץ 2018 שתי החברות פמי פרמיום ומלגם.

 

 

הרפורמה יצאה לפועל ביולי 2018 ועפ"י דוח מבקר המדינה, אכן הצליחה לייעל משמעותית היבטים מסוימים של לימוד הנהיגה. לפני הרפורמה, מציין המבקר, נדרשו לומדי נהיגה לחכות כחודשיים למבחן מעשי (הטסט). אחרי הרפורמה הצטמצם זמן ההמתנה לשבועיים לכל היותר. עוד עולה מבדיקת המבקר, לאחר הרפורמה ירד במקצת שיעור הנבחנים שהצליחו בטסט: מ-44.8% לפני הרפורמה ל-38.8% אחרי הרפורמה.

 

עוד עולה מנתוני מבקר המדינה, כי שני הזכיינים שנבחרו על ידי משרד התחבורה לא הצליחו תמיד לעמוד בתנאי המכרז. כך, במכרז נקבע כי כל אחד מהזכיינים חייב להעסיק 4 ראשי ציוותי בוחנים בשכר של 52 שקל לשעה שיפקחו על 32 בוחנים שצברו ניסיון של לפחות 3 שנים במבחני נהיגה.

 

מבחן מעשי - טסט מבחן מעשי - טסט צילום: ערן גרנות

 

אלא שבפועל הזכיינים לא הצליחו לשכור מספיק בוחנים כדי לעמוד ביעד שהציב משרד התחבורה. ועם זאת, גם למשרד התחבורה היתה יד בדבר, משום שהוא דאג להשארת 45 בוחנים ותיקים, עובדי משרד התחבורה, במשרתם, במקום 25 בוחנים ותיקים שהיו מספר היעד המקורי. בכך נמנע מעבר של 20 בוחנים אל הזכיינים, מה שהיה אמור למלא את מכסת הבוחנים.

 

אותם בוחנים ותיקים גם דרשו שכר גבוה יותר - ובמשרד התחבורה העדיפו להקל עם הזכיינים ולהפחית את מספר הבוחנים המינימלי מ-32 ל-25 וגם לקצר את משך ההכשרה של הבוחנים ביותר מחצי: מ-700 שעות הכשרה ל-300 בלבד.

 

עוד נקודה בעייתית נוגעת גם לגיל: עד ההקלות שהעניק משרד התחבורה היה גילם המינימלי של בוחני רכב 25 שנים, במסגרת ההקלות ירד גילו של בוחן ל-21 שנים בלבד.

 

עוד עולה מדו"ח המבקר, כי הזכיינים לא הצליחו לעתים לעמוד בסטנדרטים שנקבעו להם, מה שגרר קנסות. לדוגמה במקרה שבו בוחן לא הגיע לטסט בזמן, הטסט היה קצר מדי או שתוצאות מבחן הנהיגה הוזנו למערכת באיחור. היקף הקנסות שהוטלו על צמד הזכייניות בשנת 2019, כך עולה מנתוני המבקר, הגיע ל-226 מיליון שקל, אך משרד התחבורה התערב ובחר שלא לדרוש מהזכייניות לשלם את הקנסות – כדי לא לגרום להן לפשוט רגל. 

 

תגובה לדוח מבקר המדינה: "משרד התחבורה השיק לפני כשנתיים רפורמה מהפכנית במערך מבחני הנהיגה, הכוללת שימוש במערכת טכנולוגית מתקדמת ומערך פיקוח ובקרה מקצועי המשפרות את השירות באופן דרמטי וחוסכות לתלמידים ולהורים מאות שקלים בלימודי הנהיגה. בזכות הרפורמה קוצר משך ההמתנה למבחן המעשי ממספר חודשים לימים ספורים, וחל שיפור משמעותי באמינות ההליך ובמקצועיות הבוחנים.

 

"במסגרת הרפורמה גויסו והוכשרו עשרות בוחנים חדשים ברחבי הארץ והוטעמה מערכת ממוחשבת חדשה המנהלת את מערך מבחני הנהיגה. הזכייניות גייסו בוחני נהיגה שנבחרו לאחר הליכי מיון קפדניים, שעברו את כל ההליכים ועמדו בכל אמות המידה הנדרשות לבוחני נהיגה. כמו כל רפורמה חדשה, נדרש זמן עד ליישומה המלא ועד לייצוב המערכת, לצד טיפול באלפי תלמידים שחיכו לטסטים במשך חודשים ארוכים. משרד התחבורה לומד עדיין את התנהלות הרפורמה ובוחן כל העת דרכים לשיפור וייעול המערכת.

 

"משרד התחבורה פועל מול משרד האוצר לעדכון גובה האגרות והתאמתן לעלות ביצוע המבחנים בפועל. הדבר מותנה באישור ועדת הכספים של הכנסת.

 

"כל המידע על מבחני הנהיגה, לרבות אמנת השירות ואופן ביצוע המבחנים, מפורסם באתר משרד התחבורה. עם השקת הרפורמה, אף נבנה דף נחיתה ייעודי לתלמידי הנהיגה, במסגרת קמפיין הסברה שפורסם. משרד התחבורה יבצע סקר שנתי לבחינת שביעות הרצון בקרב התלמידים ומורי הנהיגה לצורך בחינת אפקטיביות הרפורמה, בפרט בהיבט שיפור השירות לציבור".

x