$
בארץ

נחשף בכלכליסט

בניגוד לדעתה של רגב: המועצה הארצית פרסמה את תוכנית המתאר למטרו

יממה אחרי הצהרת שרת התחבורה מירי רגב שהיא תתנגד לפרויקט המטרו, מוסדות התכנון של המדינה מתקדמים עם התוכניות כאילו לא נאמר דבר. גם ממשרד האוצר נמסר שהתוכנית להקמת המטרו טרם יצאה מחוק ההסדרים

ליאור גוטמן 18:3627.10.20
יממה אחרי הצהרת שרת התחבורה מירי רגב שהיא תתנגד לפרויקט המטרו, מוסדות התכנון של המדינה מתקדמים עם התוכניות כאילו לא נאמר דבר. המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות היו"ר ומנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, פרסמה לפני שעה קלה (ג') את תוכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב.

 

 

עיקרי התוכנית, שנחשפו בינואר האחרון בכלכליסט כוללים תכנון מתחמי התעסוקה, הפנאי והמסחר לאורך קווי המטרו העתידיים שאמורים להיפתח בעוד כעשור. מדובר בתכנון המרחב מעל לאדמה של מערכת הסעת ההמונים הגדולה מסוגה שתיבנה בישראל, עם כ־140 ק"מ של קווי רכבת תת־קרקעית שיחצו כ-20 ערים במרכז המדינה.

 

עלות הפרויקט נאמדת בשלב זה בהיקף של כ־150 מיליארד שקל. לפי בנק ישראל פקקי התנועה גורמים למשק נזק שנתי של 35-40 מיליארד שקל, והעדרה של מערכת הסעת המונים מהירה תחריף את המצב ותכפיל את הנזק תוך עשור.

 

מפת הרכבת התחתית מפת הרכבת התחתית

 

"פרויקט המטרו הינו הפרויקט התשתית הגדול ביותר שקודם במדינת ישראל אי פעם. מדובר במהפכה תחבורתית, אך לא פחות מכך מהפכה אורבנית. סביב תחנות המטרו תהיה ההתרחשות הכי מסעירה בשנים הקרובות. קידום התוכנית מממש הלכה למעשה את המדיניות התכנון של תכנון איכותי המשלב שימושים של מגורים, תעסוקה, מסחר תוך הישענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה", אמרה היום דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון.

 

"פרויקט המטרו עבר בחינת כדאיות מעמיקה"

 

אולם לא רק במינהל התכנון לא שמו על ההצהרות של רגב. כלכליסט בדק היום מול משרד האוצר האם התכנית להקמת המטרו יצאה מחוק ההסדרים, וקיבל תשובה שלילית. "בחינת כדאיות כלכלית לפרויקטים נעשית באמצעות נוהל פר"ת - המדריך הרשמי של מדינת ישראל לבחינת פרויקטים תחבורתיים".

 

"הנוהל גובש על ידי מומחי תכנון תחבורה, כלכלה וסביבה ואושר הן על ידי משרד התחבורה והאוצר ומן הראוי לעבוד לפיו. פרויקט המטרו בפרט עבר בחינת כדאיות מעמיקה שהראתה כי תועלותיו הכלכליות גבוהות בהרבה מעלותו התקציבית. בהתאם נכון כי כל פרוייקט שמקודם על ידי המשרד, בין אם בפריפריה או במרכז יבחן באופן דומה ומעמיק וזאת נוכח מגבלת המשאבים הידועה היטב. רק כך ניתן לוודא כי כספי ציבור יקרים אינם יורדים לטמיון", אמרו שם.

 

שרת התחבורה מירי רגב שרת התחבורה מירי רגב צילום: אוהד צויגנברג

 

זאת ועוד - חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), האחראית על הפרויקט, נשאלה האם היא ביטלה את מינהלת המטרו שהוקמה שם. כזכור, בדצמבר האחרון מונה המשנה דאז לרשות החברות מאיר שמרה בראש המינהלת, עם תוכניות עבודה שנים קדימה.

 

בנת"ע מסרו במענה לפניית כלכליסט שמשרד התחבורה או השרה מירי רגב לא הנחו אותם לפרק את המינהלת, או לעצור כל תכנון של הפרויקט.

x