$
רכב

הניסיון של מירי רגב לשבור את מונופול מחירון הרכב של לוי יצחק נתקל בקיר

שרת התחבורה מאיימת לחייב בחוק את הנהגים לדווח על מחירה של כל עסקת רכב יד שנייה - אם לא ידווחו עליהן וולנטרית ויאפשרו לה ליצור מאגר מקביל לזה של לוי יצחק. אלא ששלושה חודשים אחרי שפתחה במתקפה, הגורמים המרכזיים בסחר הרכב טרם קיבלו פנייה בנושא, רשות שוק ההון עדיין שוקלת את עמדתה, ובשוק הרכב מפקפקים בסיכוי לקבל דיווחי אמת מהמוכרים

תומר הדר 10:2512.10.20

האם לוי יצחק, עורך מחירון הרכב המפורסם, צריך להיות מודאג? לפני כשלושה חודשים הכריזה שרת התחבורה מירי רגב על כוונתה להגיש הצעת חוק שתחייב את כל מי שמכר את מכוניתו המשומשת לדווח בדואר בזמן העברת הבעלות על הסכום שבו נמכר הרכב. מטרת המהלך היא ליצור מאגר רשמי של מחירי מכוניות משומשות.

 

כחודשיים אחר כך הצטרף להודעה זו נדבך חשוב שבצידו שינוי קל: ראשית הודיע משרד התחבורה כי גם דואר ישראל יהיה שותף למהלך. שנית, אזרחי ישראל כבר לא "יחויבו בחוק" לדווח בכמה כסף הרכב נמכר, אלא יעשו זאת באופן וולונטרי. אבל אם החלק ההתנדבותי לא יפעל, הדגישה רגב, תיכפה על מוכרי ורוכשי הרכב חובת דיווח באמצעות חוק.

דברי שרת התחבורה על שבירת המונופולים של מחירוני הרכב נמנעים מלהזכיר מחירון זה או אחר, אך ברור כי רגב מתכוונת למחירון הרכב המשומש של השמאי לוי יצחק, הפועל בישראל עשרות שנים ללא תחרות אמיתית.

 

מירי רגב ולוי יצחק. לשבור את המונופול מירי רגב ולוי יצחק. לשבור את המונופול צילום: אלכס קולומויסקי

 

היוזמה של מירי רגב אינה חדשה: ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב, שפעלה בתקופתו של ישראל כץ במשרד התחבורה, המליצה ליצור מחירון רכב משומש שיהיה "מחירון העם" וינוהל על ידי המדינה. היוזמה ההיא התמוססה במהרה.

 

התוכנית של רגב, מדגישים מקורבים למשרד התחבורה, אינה יצירת מחירון חדש כפי שהיה בימי כץ. המטרה היא יצירת מאגר דיגיטלי של מחירי עסקאות, שיהווה נקודת ייחוס למי שמעוניין לקנות מכונית משומשת. כך, הקונה יגיע אל מוכר פרטי או אל מגרש מכוניות ויהיה מצויד במידע על גובה העסקאות שהתרחשו באותו שבוע או באותו חודש לדגם הספציפי שבו הוא מעוניין, כאמצעי התמצאות ומיקוח.

 

עם זאת דווקא במשרד התחבורה מדגישים כי מדובר במחירון רכב לכל דבר, אבל חינמי. "בהתאם להנחיית השרה, משרד התחבורה מבצע בימים אלה עבודת מטה מקיפה בהיבטים המקצועיים והטכנולוגיים. זאת, במטרה לאפשר לציבור הרחב לדווח על עסקאות רכב, המבוצעות על ידו לצורך הקמת מחירון רכב משומש חינמי, שישקף את שוויו האמיתי של הרכב וישפר את התחרות בשוק החופשי", נמסר בתגובה רשמית ממשרד התחבורה.

 

אף שחלפו שלושה חודשים מאז ההצהרה הראשונית כל הגופים הגדולים העוסקים בסחר רכב בישראל מדגישים כי לא קיבלו כל פניה ממשרד התחבורה בנושא ולכן גם לא נדרשו לבצע היערכות כלשהי. 

 

מי ירוויח ומי צפוי להפסיד מהמחירון החדש

 

סוחרי המכוניות אינם היחידים שמושפעים ישירות ממחירון לוי יצחק. גם חברות הביטוח והבנקים עובדים כיום עם המחירון וללא שיתוף פעולה שלהם, מחירון רכב מתחרה, גם כזה של המדינה, לא יוכל לפעול.

 

ההיגיון ברור: כאשר אדם קונה מכונית הוא נדרש לבטח אותה. את שווי המכונית חברת הביטוח מחשבת לפי מחירון הרכב של לוי יצחק. כאשר המכונית נפגעת בתאונה קשה וחברת הביטוח צריכה לשפות את בעליה, הערך שיקבל הבעלים של הרכב ההרוס מחושב לפי המחירון של לוי יצחק.

 

יתרה מזאת, לפי הערכות בענף הרכב יותר מ־50% מהרכבים החדשים נרכשים בעזרת מימון, וכך גם יותר מ־30% מן הרכבים המשומשים. הגופים המממנים, החל בבנקים וכלה בחברות השונות משתמשים במחירון של לוי יצחק כדי לחשב את גובה הבטוחות ואת היקף התשלומים. כלומר כמה בעצם שווה הרכב שכנגדו ניתנה ההלוואה.

 

במקרה של חברות הביטוח, הסתמכות על מחירון רשמי של המדינה תהיה כנראה חדשות טובות. במקרה של הבנקים: בכלל לא. הסיבה היא שכאשר יתפרסם אותו מאגר רשמי של מחירי רכב משומש, ככל הנראה ערכי המכוניות בו יהיו נמוכים יותר מערכי המכוניות שמופיעים במחירון של לוי יצחק. כלומר, אם מכונית מדגם מסוים תיהרס כליל בתאונה, חברת הביטוח תצטרך לשלם פחות כסף למבוטח אם הפיצוי יבוצע לפי המחירון החדש של המדינה, וזהו תרחיש מצוין לחברת הביטוח.

 

לעומת זאת, במקרה של בנק, ירידת ערך תהפוך שעבוד קיים של רכב תמורת הלוואה לבעייתי יותר: הרכב שווה פחות משמע הבטוחות שבידי הבנק שוות פחות. מפניית "כלכליסט" אל חברות הביטוח הגדולות עולה כי החברות יפעלו בהתאם לדרישות החוק, לכשיוגדרו. הפניקס, מסרה כי "החברה תפעל בהתאם להוראות הדין והפוליסה". מגדל מסרה כי "נבחן את הנושא ככל שיתגבש מחירון שישקף את ערכי המכוניות באופן אמין והוגן, אשר עומד בתנאי הרגולציה". לעומתן, AIG וגם הראל בחרו שלא להתיחס לדברים. ואולם, כל החברות מדגישות כי הגוף אשר יקבע בפועל למי עליהן לציית היא רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון שבראשות משה ברקת.

 

רשות שוק ההון: “נבדקת הנחיצות של מחירון נוסף"

 

אך דווקא ברשות שוק ההון לא ממהרים להעניק גושפנקא אוטומטית למאגר מחירים חדש, גם אם הוא מנוהל על ידי מדינת ישראל. מהרשות נמסר: "בימים אלו מתקיימת התייעצות בין רשות שוק ההון למשרדי האוצר והתחבורה בנוגע לצורך בהקמת מחירון רכב נוסף למחירונים הקיימים ובישימות ההצעה. בין היתר נבחנת גם ההשלכה של הקמת מחירון על פעילות חברות הביטוח ועל נחיצותו לציבור המבוטחים".

 

יודגש כי למרות המסר שלפיו מדובר "רק" במאגר מחירי המלצה, משרד התחבורה מגיב באופן רשמי כי דווקא בכוונתו כן להשפיע בנושא על הבנקים ועל חברות הביטוח. ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד משתף פעולה עם כלל הגורמים הרלוונטיים בענף, ביניהם רשות שוק ההון, במגמה לגבש את המתווה הטוב ביותר שייצור תחרות בשוק ויסייע לאזרחים לקבל את המידע האמין ביותר. במסגרת זו יינתן כמובן גם מענה לשימוש במחירון זה בקרב חברות הביטוח".

 

סוחרי הרכב שומרים על השמנת של לוי יצחק

 

חברות הביטוח והבנקים אינם הגופים היחידים שצפויים להיות מושפעים בצורה נרחבת מהמחירון החדש. כדי להצליח, מחירון כזה יצטרך לקבל את ברכתו של ענף הרכב המשומש. הכוונה אינה למוכרים ולקונים הפרטיים אלא למגרשי המכוניות וסוחרי המכוניות. מאות סוחרי רכב חולשים, לפי הערכות של גורמים בענף, על מעל 50% מן השוק. גורמים אלה מקיימים שיתוף פעולה מלא עם מחירון לוי יצחק המבוסס על פרסום וגם על סקירות שסוקרי לוי יצחק מבצעים בגופים אלה באופן תכוף. 

מגרש מכוניות. הסוחרים חוששים מירידת מחירים מגרש מכוניות. הסוחרים חוששים מירידת מחירים צילום: עמית שעל

 

מעיון במחירוני לוי יצחק מהשנים האחרונות, כולל האחרון שפורסם בסמפטמבר, עולה כי הוא משופע במודעות של גופי בסחר ברכב כמו אוטו סנטר, אוטו דיל, טרייד אין כלמוביל, וכן מודעות של יבואני רכב רבים, שלוי יצחק מסוגל במחי מקלדת לחתוך מיליוני שקלים משווי הסחורה שלהם. גם חברות ליסינג שצריכות למכור מכוניות משומשות וגם מגרשי הטרייד־אין של יבואני הרכב מושפעים מהמחירון. במצב כזה קיימים אינספור תרחישים אשר הופכים את השימוש במחירון מבוסס דיווח בדואר לבעייתי.

 

חברות הליסינג, שעלולות להיות הנפגעות העיקריות ממהלך כזה הן דוגמה מובהקת. חברת ליסינג מחזיקה בכל רגע נתון במתקניה אלפי מכוניות שמתכנסות לקבוצה קטנה מאוד של דגמים. כך למשל ברוב חברות הליסינג הסיכוי למצוא במלאי 1,000 מכוניות יונדאי איוניק או 500 מכוניות מאזדה 3 גבוה מהסיכוי למצוא מזראטי במצב טוב.

 

לכן, כל דיווח על עסקה, שפוגע בערך של דגם ספציפי הממתין במגרש של חברת ליסינג, פוגע גם במכונית הזהה שעומדת לידו. אם לדוגמא בחברת ליסינג ממתינות 100 מכוניות מיצובישי אטראז' למכירה. לחברת הליסינג יש אינטרס מובהק למכור את המכוניות האלה ביוקר. אם המכוניות הראשונות שיימכרו ידווחו בדואר ככאלה שנמכרו בזול, עלול להתחיל אפקט דומינו, שבעקבותיו המכוניות שנותרו במגרש ייפגעו וערכן יפחת. חברת הליסינג לא תסכים לתרחיש כזה מפני שכך היא עלולה למצוא עצמה מוחקת מיליוני שקלים בן לילה מערכו של צי הרכב.

 

במציאות של השוק הישראלי כיום, ישנם דגמים – למשל גרסאות מסוימות של יונדאי איוניק או מיצובישי אטראז' - שניתן למצוא באופן כמעט בלעדי בחברות ליסינג. כלומר, בהיעדר תחרות יש להן אינטרס עליון לשמור על מחיר גבוה למכוניות אלה.

 

רוב הגופים העוסקים בסחר רכב בישראל, החל בטרייד אין של כלמוביל וכלה באוטו דיל ובשלמה SIXT בחרו שלא להגיב לפניית "כלכליסט" בנושא, ולבקשה להתייחסות גם להיקפי הפרסום במחירון לוי יצחק ולנכונותם של אותם גופים לעבור בבוא היום למחירון של משרד התחבורה.

 

עם זאת, שלא לציטוט מדגישים גורמים בענף כי הסיכוי שאכן ידווחו שוויי עסקאות בדואר שואף לאפס. יתרה מזאת, בענף מביעים ספק גם באשר לסיכויים כי קונים ומוכרים פרטיים יצהירו על ערכי העסקה האמיתיים. "אנחנו חיים במדינה שבה אנשים נורמטיביים מתבקשים לשבת בבית בסגר אבל לא מהססים לצאת החוצה", אומר גורם בענף. "כולם קומבינטורים, כולם מתחכמים, אז מי בדיוק ידווח את ערכה האמיתי של מכונית משומשת באופן וולונטרי?

 

"הפתרון של המדינה הוא כוחני, להכריח אנשים באיומים או בהסתמך על העובדה שבעסקאות נדל"ן מדווחים את שווי העסקה. אם זה ייעשה בכוח, הציבור יעשה הכל כדי לא לדווח, מתוך עיקרון".

 

יתרה מזאת, לדברי גורם בענף: "אם משרד התחבורה יכריח חוקית לבצע דיווח הוא לא לוקח בחשבון מאות מניפולציות שניתן לבצע במחיר של מכונית". לדוגמה, כדי לא למכור את המכונית בהנחה גדולה יכול מגרש מכוניות משומשות להעניק לרוכש 100% מימון.

 

"עסקאות הפרש" עלולות לעוות את התמונה

 

בהיבט זה, מאגר מחירים של המדינה גם לא לוקח בחשבון את מה שנקרא "עסקאות הפרש". כלומר, מצב בו כדי למכור רכב לא מבוקש במחיר גבוה, מגרשים, חברות ליסינג וסוחרים מסכימים לקנות מהלקוח מכונית אחרת, לא מבוקשת, במחיר גבוה, מכיוון שהמאזן שלהם מאפשר ביצוע של כזו עסקה. בתקופות שפל, מדובר בפרקטיקה מוכרת בענף הרכב אשר מעוותת את המחיר בפועל, אם הלקוחות ידרשו לדווח את מחיר העסקה.

 

לוי יצחק מסר בתגובה: "אנו מדינה חופשית וכל אחד יכול להוציא מחירון".

 

ממשרד התחבורה נמסר בנוסף: "המשרד מבצע בימים אלה עבודת מטה מקיפה בהיבטים המקצועיים והטכנולוגיים. זאת, במטרה לאפשר לציבור הרחב לדווח על עסקאות רכב המבוצעות על ידו לצורך הקמת מחירון רכב משומש חינמי, שישקף את שוויו האמיתי של הרכב וישפר את התחרות בשוק החופשי. שוק הרכב מנווט כיום על ידי מונופול בתחום המחירונים. המדיניות שמקדמת השרה נועדה לאזן מונופול זה באמצעות הנגשת מאגר מחירים גדול של עסקות כלי רכב משומשים, לציבור הרחב. לאחר איסוף הנתונים על כלי הרכב, יוכל כל אזרח לראות את המחיר הממוצע לפיו נמכר הרכב אותו הוא מחפש, בהתאם לסוג הרכב, שנה ונסועה".

x