$
מחפשי עבודה

האם הכוריאוגרפיה של שיעורי הזומבה ב-Zoom מוגנת? מדריך לעסקים שהמציאו את עצמם מחדש

בעקבות משבר הקורונה בעלי עסקים רבים שעוסקים בהוראה, הדרכה או אימון עברו לפעול באופן דיגיטלי. מה מותר ואסור בעריכה והעלאה לרשת של שיעורים, הדרכות ואימוני כושר וירטואליים

עו"ד אסף לפיד ועו"ד רחלי זילברפרב-שרייבר 14:3427.04.20

התפרצות נגיף קורונה והמגבלות על התקהלות, שהוטלו בעקבותיה, כפו על רבים מאיתנו מציאות חדשה, בה התקשורת הבינאישית והקבוצתית שינתה פניה, כך שמרבית האינטראקציות החברתיות בהן אנו מורגלים, החל ממפגש משפחתי, דרך שיעורים בבית הספר או באוניברסיטה, חוגי העשרה ואפילו דייטים, הפכו כולן למקוונות.

 

כך, רבים מאלה שעוסקים בהוראה, הדרכה או אימון נדרשים "להמציא את עצמם מחדש", ועל מנת לשמור על קהל הלקוחות שלהם (ואולי אף לגייס לקוחות חדשים), מקיימים שיעורים, הדרכות ואימוני כושר – בין באמצעות סרטונים ערוכים שמועלים לרשתות החברתיות, ובין ב"שידור חי" ואינטראקטיבי באפליקציות שונות כגון "זום" ו"TEAMS".

 

אותה פלטפורמת Zoom נמצאת בימים אלה במרכזה של סערה ציבורית, על רקע בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה בבית המשפט בקליפורניה, על רקע כישלונה של החברה המפעילה את הפלטפורמה, להגן על מידע אישי של משתמשיה, וחשיפתו, ללא הרשאה, בפני חברות מסחריות, ובהן פייסבוק. בנוסף, מתמודדת החברה עם ביקורת נוקבת באשר למדיניות הפרטיות שלה וכשלי אבטחה, שצפים נוכח הזינוק בשימוש בפלטפורמה, ובראשם - גישה חשאית למצלמות המשתמשים על ידי צדדים שלישיים. כך, באופן לא תיאורטי, יכולים האקרים לשבש את שיעורי היוגה או הבישול שאתם מעבירים, לשלב בהם תמונות או תכנים פוגעניים בצ'אט ועוד.

 

מעבר לשאלות של פרטיות ואבטחת מידע, חלק לא מבוטל מאיתנו, מעבירי השיעורים ועורכי הסרטונים, לא מודע תמיד למותר והאסור בעריכה והעלאה לרשת של אותם סרטונים, ובפרט – לסוגיות הקשורות לזכויות יוצרים – הן שלהם והן של צדדים שלישיים.

 

בהתייחס לסרטונים, על פי החוק בישראל, זכות יוצרים היא זכות שנוצרת באופן אוטומטי עם קיבועה של היצירה, ובענייננו – יצירת הסרטון. הגנה תינתן על מאפייניו הייחודיים של הסרטון ואופן עריכתו, ככל שהם מקוריים (original). למרות שזכויות היוצרים נוצרות באופן "אוטומטי", מומלץ לשלב בגוף הסרטון טקסט, המיידע את הצופה, כי הסרטון (ולעיתים תוכנו) מוגן בזכות יוצרים, וכי כל שימוש לא מורשה בו – אסור. יש לשים לב, כי לא כל רכיבי הסרטון יזכו בהכרח להגנה של זכויות יוצרים (הדבר תלוי, בין היתר – במקוריות של כל רכיב בסרטון). ככל שנרצה הגנה של זכויות יוצרים, וככל שנרצה להגן על עצמנו מטענות ותביעות של צדדים שלישיים, נדאג לשלב רכיבים מקוריים בלבד – בין אם מדובר באלמנטים גרפיים, אלמנטים ויזואליים או אלמנטים מוזיקליים.

 

כך, מוזיקה, קליפים ותמונות מקוריים, מוגנים ככלל בזכות יוצרים. לכן, ככל שנרצה לשלב אלמנטים שיצרו אחרים בסרטון או בשיעור "החי" שלנו, עלינו לקבל אישור מראש מבעלי הזכויות – "רישיון" עבור השימוש בהן. עם זאת, קיימים ברחבי הרשת לא מעט מאגרים אינטרנטיים, בהם ניתן למצוא ספריות של תמונות או מוזיקה "חינמיות". במילים אחרות, אם תרצו לעשות שימוש במוזיקה, בקטע מקליפ או בתמונה שמצאתם במאגר אינטרנטי, חובה תמיד לבדוק את תנאי הרישיון הנלווים ליצירה אותה איתרתם ברשת – אחרת, תהיו חשופים לתביעה.

עו"ד אסף לפיד ועו"ד רחלי זילברפרב שרייבר
עו"ד אסף לפיד ועו"ד רחלי זילברפרב שרייבר צילום: אופיר אייב

 

 

כאן נסייג ונתייחס לסוגיית ה"שימוש הוגן", על פיה, בתנאים מסוימים ניתן לעשות שימוש בתכנים ללא אישור מהבעלים של זכויות היוצרים – למשל, כאשר השימוש הוא צורת ביטוי חדשה של המקור, כאשר היצירה מבוססת על עובדות ולא על בדיה, כאשר "משאילים" קטעים קטנים שאינם בבחינת "ליבת היצירה" או כאשר השימוש לא פוגע ביכולת בעלי הזכויות להפיק רווח מהיצירה, כמו במקרה של פרודיה. ואולם, כאשר השימוש הוא לצרכים מסחריים – לרבות פרסום עצמי, ולבטח כשהמדובר בשיעורים שהם מקור הכנסה, לא סביר שבחינה שיפוטית תראה בו כשימוש הוגן.

 

ולבסוף, עשיתם שימוש בתמונה, בחלק מקליפ או במוזיקה (כמובן רק לפי תנאי הרישיון)? תנו קרדיט לבעלי הזכויות בה – ציינו בסוף הקליפ, את שם היוצרים. לא מדובר רק ב"פרגון" לבעלי הזכויות, אלא בחובה על פי דין ליצירה המוגנת בזכויות יוצרים.

 

שאלות בהן נתקלנו לאחרונה:

1. הקמתי ערוץ סרטוני כושר; איך אני יודע איזה שם מומלץ לבחור לערוץ?

את בחירת השם המסחרי יש לשקול בזהירות. לצד הרצון לבחור שם 'קליט', יש לשאוף למצוא שם פנוי לשימוש, שיוכל לזכות בהגנה מרבית מבחינת הגנה כסימן מסחר (בין אם נרצה לרשום אותו ובין אם לאו), ולמצער – שלא יפגע בסימן מסחר קיים, ויחשוף אותנו לתביעה. ככל שהשם שרירותי יותר ומקורי יותר, כך הגנתו תהיה רחבה יותר, ולהפך. למשל, שם כמו "עושים כושר" לגבי סרטוני כושר, ככל הנראה, לא יזכה להגנה בכלל, אלא בתנאים מאד מיוחדים. לפני בחירת השם, אנחנו ממליצים לוודא כי השם אינו בשימוש – הן באמצעות חיפוש במאגרי סימני המסחר השונים (תתפלאו – זה די פשוט), וכן בחיפוש כללי ברשת האינטרנט. חשוב לזכור, שגם אם הסרטונים שלכם זמינים רק ביוטיוב, או מועברים ב-zoom, ייתכן וכמות גדולה מאד של צופים תוביל אתכם בעתיד, להקמת אתר ייעודי עבורם, ולכן חשוב גם לוודא ששם המתחם (domain name) פנוי (ומומלץ לרכוש אותו בהקדם).

 

2. אני מעבירה שיעורי זומבה ב-zoom; האם הכוריאוגרפיה שלי מוגנת?

כוריאוגרפיה, ככלל, מוגנת במשפט הישראלי באופן חלקי בלבד. הפסיקה הישראלי, במקרים בודדים בלבד, ראתה בכוריאוגרפיה כ-"יצירה דרמטית", ומשכך הקנתה לה הגנה. ואולם, המדובר היה ביצירות מחול מורכבות ומקוריות, ולא באימון פונקציונאלי. נראה, כי ככל שמדובר בסט פעולות פונקציונאליות, לא תתקבל הגנה על פי רוב, וככל שמדובר ביצירה אומנותית ומקורית, נטיית בתי המשפט תהיה להגן על היצירה.

 

אימון כושר וירטואלי, של מי הזכויות? אימון כושר וירטואלי, של מי הזכויות? צילום: שאטרסטוק

3. יש לי ערוץ לסרטוני הדרכה להכנת פעילויות ויצירות בבית עם הילדים; השתמשתי בעורך תוכן מקצועי בתשלום. האם יש לו בעלות בסרטונים?

ככלל, יוצר שמבצע עבודה עבור מזמין, הוא בעל זכות היוצרים ביצירה, אלא אם כן הוסכם אחרת בין הצדדים. לכן, על מנת להבטיח בעלות מלאה שלך בסרטונים, יש להסכים במסגרת ההתקשרות עם העורך, כי הזכויות יהיו שלך, ושהעורך מוותר עליהן באופן סופי ומוחלט. עדיין, מומלץ לתת קרדיט לעורך, שכן סוגיית הייחוס של היצירה נפרדת מסוגיית הבעלות. ככל שלא תרצי לתת קרדיט, גם על כך מומלץ להסכים באופן מפורש ומראש.

 

4. יש לי ערוץ בישול, בו אני מבקש מהצופים להעלות סרטונים או תמונות שלהם עם התוצרים הסופיים ולתייג אותי. אני יכול להשתמש בסרטונים?

גם אם הצופים מבשלים לפי מתכון שלך, הם עדיין בעלי זכויות שונות בסרטונים או בתמונות שלהם. לכן, מומלץ לבקש אישור מפורש מראש (ועדיף בכתב) כי תיוג או שימוש בהאשטאג מסוים, יהוו הסכמה של מעלה הסרטון או התמונה לכך שתשתמש בו ותשתף אותו ברשתות החברתיות שלך. ללא הסכמה מראש, ישנה חשיפה לפגיעה בפרטיות והפרה של זכות יוצרים. בנוסף, ככל שמדובר בפרסום ממומן, חשוב מאד לציין זאת (באינסטגרם, יש כלים ייעודיים לכך, כמו למשל – paid partnership וכן האשטאגים מומלצים כמו - #advertising).

 

הכותבים הם עורכי דין במשרד AYR – עמר רייטר ז'אן שוכוטוביץ' ושות'.

 

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי; האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים המובאים בו.

x