שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

על אף החלטת הממשלה - המעסיק הגדול במשק כמעט ואינו מייעל את תהליכי גיוס כוח האדם

בדיקת המרכז להעצמת האזרח: יישום חלקי בלבד להחלטת ממשלה שנועדה לבצע שינויים ושיפורים בתהליכי גיוס כוח האדם לשירות המדינה

שירות כלכליסט 16:1005.02.20

שנתיים להחלטת הממשלה לייעול הליכי הגיוס לשירות המדינה (3442), וההחלטה יושמה באופן חלקי בלבד.

 

מדינת ישראל הינה המעסיק הגדול ביותר במשק ומעסיקה בשורותיה מאות אלפי עובדים. מדי שנה מתפרסמים אלפי מכרזים לגיוס כוח אדם לשירות המדינה ומוגשות מעל 100,000 מועמדויות. ע"פ מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת משנת 2018, בשנת 2017 פורסמו 6,887 מכרזים לגיוס כוח אדם והוגשו 142,820 מועמדויות. לרוב, מתאפיינים המכרזים בתהליך ממושך, הנפרש על פני מספר חודשים ובירוקרטיה כבדה. חשוב לציין כי עוד קודם לכן, בינואר 2011 בעקבות החלטה של ממשלת ישראל, החלה נציבות שירות המדינה ברפורמה מקיפה בתחום ניהול ההון האנושי בשירות המדינה. בהמשך לרפורמה זו, קיבלה הממשלה בינואר 2018 את החלטה 3442, אשר נועדה "לשפר ולייעל את תהליכי הבחינות והמכרזים לכוח אדם בשירות המדינה".  

 

מה קרה בפועל:

שנתיים לאחר אישור ההחלטה, ניתן להצביע על יישום חלקי ביותר. ההחלטה - הכוללת 12 סעיפים מרכזיים שנועדו לייצר הליכי גיוס קצרים וגמישים יותר והמתמקדים בקיצור וייעול הליכי המיון, ובאפשרות ביצוע התאמות בהליך הגיוס, עבור משרדים ומשרות פרטניות - כמעט ולא הצליחה להביא לשינוי המציאות בשטח.

 

מכלל סעיפי ההחלטה, מחצית בוצעו במלואם, עוד 25% בוצעו באופן חלקי ו-25% נותרים לא בוצעו כלל. אף מעבר לנתונים אלה, עולה כי ההחלטה כמעט ולא הביאה לידי שינוי המצב הקיים הלכה למעשה, כיוון שרוב הסעיפים המנחים את הנציבות לבחון כלים לקיצור וטיוב הליך המיון, הסתיימו בשלב הבחינה מאחר והכלים המוצעים נמצאו על ידי הנציבות כלא מתאימים ליישום. סעיפים אחרים המובילים לפעולות קונקרטיות יושמו באופן חלקי או שלא יושמו כלל.

 

סעיפים שיושמו:

• קיצור זמן ההמתנה בין מרכזי ההערכה לבין וועדת הבוחנים.

• מתן אפשרות למשרדי הממשלה לבקש איתור מועמדים אקטיבי.

• הגדרת משקלם של המבחנים במסגרת תהליך המיון הכולל.

סעיפים בהם בוצעה בחינה אך הוחלט שלא ליישם את הכלים לשיפור:

• בחינת אפשרות לקיום שלבי מיון שונים במקביל ולא זה לאחר זה, לצורך קיצור זמני התהליך.

• בחינת אפשרות לויתור על שלב הבחינה בכתב, על סמך הצטיינות יתרה בתואר אקדמי ראשון.

• בחינת צמצום הרכב ועדות הבוחנים.

 

סעיפים שלא יושמו או יושמו באופן חלקי בלבד:

• מתן אפשרות למשרדים להעביר דגשים לכל תהליכי הגיוס כך שיתאימו לדרישות התפקיד - הסעיף לא יושם. הותר על כנו נוהל קיים המאפשר לבקש הליך מיון ייחודי, אך לא נפתחה האפשרות להעברת דגשים באופן שוטף.

• ביצוע פיילוט לבחינת הליך מיון חלופי - הפיילוט יושם באיחור וטרם גובשו לקחים.

• פיתוח חלופות מקצועיות למרכזי ההערכה המתקיימים כיום - לא נמצאו חלופות מתאימות. בוצע עדכון בתהליך הקיים.

• הוספת מבחן בכתב וראיון מקצועי של המשרד המגייס - אושר ראיון בלבד ע"י המשרד המגייס.

• תגבור מאגר נציגי הציבור המשתתפים בוועדות הבוחנים - המאגר טרם תוגבר.

• ניהול וועדת בוחנים באמצעות פרוטוקול מקוון החל מ-2019 - טרם יושם.

 

מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח, עו"ד עינת פישר לאלו: החלטה 3442 נועדה לתת מענה לאחת מן הסוגיות המרכזיות בשירות הציבורי, הנוגעת למאות אלפי אזרחים, ולאפשר שיפור בתהליכי הגיוס ומיון כוח האדם לשירות המדינה. שנתיים לאחר אישורה, רק סעיפים בודדים אכן יושמו בפועל ומרבית הכלים בהחלטה לא מומשו ליצירת שינוי הלכה למעשה. אנו קוראים לנציבות לחזור אל הטעמים שבבסיס החלטת הממשלה ולפעול, בהקדם, לקידום כלים אמיתיים שיביאו לשיפור וייעול הליך מורכב וחשוב זה.

 

הבדיקה נערכה במסגרת פרויקט המוניטור של ״המרכז להעצמת האזרח״ שהינו פרויקט מעקב אזרחי אחר ביצועי הממשלה ועמידתה בהתחייבויותיה לציבור. המרכז להעצמת האזרח הינה עמותה הפועלת בתחומי הממשל, ועוסקת ביישום התחייבויות הממשלה ובאחריות ואפקטיביות המגזר הציבורי והרשות המבצעת. המרכז מפעיל שורה של כלים מקצועיים למעקב אחר פעילות הממשלה ואחר יישום הבטחותיה לציבור ופועל לשיפור הליכי היישום והסרת חסמים במגזר הציבורי.

x