$
בארץ

חברת פז למדינה: השיבו 100 מיליון שקל

חברת האנרגיה מבקשת בעתירה לבג"ץ לקבל חזרה כספים ששילמה לנמל אשדוד רק בגלל שצנרת הדלקים שמוזרמים אליה עוברת בשטחו

ליאור גוטמן 07:4317.10.19

חברת האנרגיה פז עתרה בתחילת החודש לבג"ץ בדרישה להחזיר לה סכום לא מוגדר שיכול להגיע עד 100 מיליון שקל, בשל גביית דמי תשתית שנלקחו ממנה לכאורה ללא נימוק, כך נודע לכלכליסט.

 

 

 

העתירה הוגשה נגד משרדי האוצר והתחבורה, כמו גם נגד נמל אשדוד וחברת נמלי ישראל, שגבו לכאורה מפז בין השנים 2018-2009 סכומי כסף שהצטברו לכ־100 מיליון שקל. כך לדוגמה, בשנה החולפת בלבד מדובר היה בכ־15 מיליון שקל. החברה דורשת מבית המשפט שורת סעדים לרבות "לבצע התחשבנות עם העותרת בגין כספים ששילמה ביתר בגין 'דמי תשתית' שנגבו ממנה" - כאשר זו יכולה להתבצע באמצעות השבת הכסף או לחילופין אי תשלום לאורך מספר שנים עד לכיסוי החוב.

עיון בעתירה מלמד כי הרקע הוא סבך בירוקרטי שהמדינה אינה מוכנה לפתור. פז מחזיקה באחד משני בתי הזיקוק היחידים בישראל, והיא אחראית על 40% מהביקוש לסולר ובנזין במדינה. בנוסף, החברה מפעילה זוג תחנות כוח פרטיות בהספק של כ־110 מגה וואט.

 

יונה פוגל, מנכ"ל פז יונה פוגל, מנכ"ל פז צילום: אוראל כהן

 

לפי פז, סך הדלקים שמגיעים או יוצאים מבית הזיקוק שלה מועברים על ידי אוניות ענק שעוגנות במרחק 2 ק"מ מהחוף, על בסיס חודשי או תקופתי. כדי להביא את הדלקים לבית הזיקוק של פז יש צורך להשתמש במקשר ימי: צינור שעובר מהים, דרך נמל אשדוד ועד לבית הזיקוק. באין ברירה אחרת פז משתמשת בצנרת שהוקמה ומתוחזקת על ידי חברת החשמל, שהצינור משמש אותה כגיבוי לייבוא דלקי חירום להפעלת תחנת הכוח שלה במקרים בהם יש כשל באספקת הגז. זאת משום שעד היום המדינה לא הקימה מערך צינורות חליפי.

 

משרד האוצר משרד האוצר צילום: אוראל כהן

 

הצינור של חברת החשמל עובר דרך שטחי נמל אשדוד, וכיוון שכך בכל פעם שפז מקבלת מטען דלקים, נמל אשדוד גובה ממנה "דמי תשתית" עבור העברת דלקים בשטח הנמל. אין חולק שהדלקים לא משמשים את הנמל ואין לו שום יד ורגל בהולכה. לפיכך טוענת פז שנמל אשדוד נהנה לכאורה מן ההפקר מהצנרת שעוברת בשטחו.

 

בעתירה, שהגישה פז אמצעות עוה"ד עופר צור, דניאל לסרי ונירן דור ממשרד גורניצקי ושות', היא טוענת כי "מדובר באבסורד. דמי התשתית נועדו לצורך 'העמדה, תחזוקה ופיתוח של תשתיות נמליות'. הצינור התת קרקעי אינו תשתית נמלית של נמל אשדוד או חברת נמלי ישראל. הן גם לא מעניקות כל שירות לעותרות בקשר לצינור הזה. לפיכך לא יתכן שייגבו מהעותרת דמי תשתית בגין שירות שהיא לא מקבלת ושאינו נדרש".

 

לדברי פז, הנושא מוכר היטב למדינה ו"משרד התחבורה מסר כי החליט על גיבוש צוות מקצועי שמשימתו היא 'בדיקה ותמחור מחדש של כלל תעריפי הנמלים'. כיום, 15 חודשים לאחר מועד גיבוש הצוות המקצועי, כלום לא קרה".

 

ממשרד האוצר נמסר: "העתירה טרם הומצאה למשרד. עמדת המדינה תוגש בהתאם למקובל לבית המשפט העליון".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x