$
רכב

שיעמדו בפקק: דווקא אופנועים וקטנועים מחוץ לנתיבי התחבורה הציבורית החדשים

הנתיבים המשולבים לאוטובוסים ורכב שיתופי בכביש החוף ובנתיבי איילון עוד לא פעילים, אבל הסימונים והשלטים כבר מרחיקים מהם נהגים ומגבירים את העומס בנתיבים האחרים. סמוטריץ: לא יינתנו דוחות לנהגים שיסעו בהם לבדם בחודש הראשון"

אודי עציון 08:4226.09.19

נתיבי התחבורה הציבורית החדשים בכביש החוף ובנתיבי איילון יתחילו לפעול רק ביום שישי הבא, אבל העומסים כבר כאן.

 

הסימונים החדשים בנתיב הימני בכביש החוף בין גלילות לנתניה, 2+ שכבר צוירו על הכביש כדי להזכיר לנהגים שרק מי שלוקח לפחות נוסע אחד נוסף, כלומר שני אנשים ברכב, יוכל לנסוע בו, והשלטים שהוצבו בצידי הדרך ובהם ציור של אוטובוס עם הסימון הזהה +2 ולא נעטפו ביניים עד לכניסתם לתוקף גרמו כבר אתמול לנהגים רבים להימנע מנסיעה בו, והם התרכזו בשני הנתיבים הנותרים, מה שיצר עומסים גם בשעות שבהם הכביש פנוי יחסית. זאת למרות שעד יום שישי הבא, ה-4 באוקטובר, הנתיב ימשיך לשמש את כל התנועה ונהגים שיסעו בו ללא נוסעים נוספים לצידם לא יקבלו דוח בשבוע הקרוב. בנתיבי איילון יידרשו לנהגים לפחות שני נוסעים עימם כדי לנסוע בנתיב האוטובוסים.

 

 

 

 

פקקים באיילון פקקים באיילון

 

הנתיב החדש, המכונה "נתיב פלוס" בידי משרד התחבורה, יופעל בכביש 2 בין גלילות למחלף נתניה צפון בשני הכיוונים, ובכביש 20 בין מבוא איילון למחלף חיל השריון בת"א.

 

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' חשף אתמול בפוסט שכתב בפייסבוק כי גם בחודש הראשון להפעלת המיזם, לא יינתנו דוחות לנהגים שיסעו בו לבדם. "בחודש ההרצה הראשון ובמידה וזו תהיה הפעם הראשונה שתתפסו נוסעים לבד בנתיב המיוחד נסתפק באזהרה בלבד. אין לנו שום עניין להרוויח כסף מדו"חות! מי שייתפס נוסע לבד ברכב פרטי בנתיב המיוחד לאחר החודש הראשון או בפעם השנייה - כבר יאלץ להיפרד מ-500 שקל", הסביר.

 

סמוטריץ' גם הודה כי המהלך יאריך את הפקקים לנהגים שימשיכו לנסוע לבדם ברכב וביקר את קודמיו בתפקיד. "משתמשי הרכב הפרטי שנוסעים לבד עלולים לעמוד בפקק יותר זמן בפחות הנתיבים שנשארו בשבילם. אבל זו הרי המשמעות של העדפת תחבורה ציבורית. ישראל נמצאת במשבר תחבורתי גדול. הוא גדול אפילו יותר ממשבר הדיור, ועד כה עשו ממשלות ישראל מעט מידי כדי לפתור אותו. הנזק הכלכלי המוערך למשק כתוצאה מהפקקים עומד היום על למעלה מ-40 מיליארד שקל בשנה.

 

הפתרון היחיד הוא מעבר לשימוש בתחבורה ציבורית והעלאת מקדם המילוי של כלי הרכב הנעים בכביש", כתב השר, וסיכם: "אנחנו מעריכים שזמן הנסיעה הממוצע יתקצר. יותר אנשים ינועו על אותו שטח כביש בפחות זמן. ככל שיותר אנשים יעברו לתחבורה ציבורית ולנסיעות שיתופיות כמות הרכבים הפרטיים תפחת וממילא גם הגודש בנתיבים הרגילים יפחת. תמיד יהיה מהיר יותר בנתיב המיוחד ופקוק יותר בנתיבים הרגילים, וזו בהחלט המטרה, אבל מתישהו אנחנו מאמינים שנגיע לשיווי משקל מיטבי".

 

מי שלא יוכלו ליהנות מהנתיבים החדשים הם רוכבי הקטנועים והאופנועים: אלה לא יורשו לנוע בהם, למרות שרכב דו גלגלי הוא אלטרנטיבה משמעותית לרכב פרטי ולפקקים, ושניסוי שערך משרד התחבורה בתל-אביב הוכיח שכאשר מתירים לדו"גים לנוע לצד אוטובוסים בנת"צ לא נרשמה עלייה בתאונות.

 

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"ל ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, אמרה בתגובה כי "יש מספיק מרחב בנתיבי התחבורה הציבורית הבין עירוניים לרוכבי האופנועים והקטנועים, שיוכלו לרכב בהם בביטחון במקום לבצע סלאלומים מסוכנים בין המכוניות בנתיבים האחרים. משרד התחבורה צריך לעודד כתפיסת עולם דו"גים כאמצעי זמין להתגבר על הפקקים ועל בעיות החנייה. אני מצפה משר התחבורה שיתקן דנה שתאפשר זאת באופן קבוע, ויציב בהקדם שילוט מתאים בנתיבים החדשים".

 

ממשרד התחבורה נמסר כי רכב דו גלגלי יכול לנוע רק בנת"צים עירוניים שבהם שלט המתיר זאת. עם זאת נמסר, כי המשרד יבחן בעתיד אישור גם לרוכבים לרכב בנת"צים בין עירוניים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x