$
תיירות

התחזיות בענף התעופה: עד 2036 נצטופף עם פי שניים נוסעים

הצניחה במחירי כרטיסי הטיסה בעשור האחרון הזניקה את מספר הנוסעים, במיוחד מהודו ומסין. כדי לעמוד בקצב, יצרניות המטוסים עובדות שעות נוספות, חברות התעופה מוסיפות מאות אלפי אנשי צוות ומדינות מקימות עוד ועוד שדות תעופה

עדי ברק 17:3823.09.18

העמידה הממושכת ליד מסוע המזוודות יכולה להיות מורטת עצבים, במיוחד כשמכרסם החשש שהן לא יגיעו. לפי חברת המחקר SITA, הסיכוי לכך דווקא קטן. 5.6 מכל 1,000 מזוודות נעלמות, מגיעות ליעד אחר או נפגמות. אף שמדובר בשיפור של 70% לעומת 2007, על פי התחזיות צפוי מספר המזוודות העוברות במסועים העולמיים מדי שנה להכפיל את עצמו תוך שני עשורים, ל־9.3 מיליארד, כך שהמרווח לטעות עלול לצמוח שוב.

 

 

 

המזוודות בדרך כלל לא נוסעות לבד. מספר הנוסעים העולמי זינק בשיעור של 66% בעשור האחרון וצפוי לצמוח ב־90% נוספים עד 2036. שתי המדינות שרשמו את העלייה החדה ביותר במספר הנוסעים הן סין והודו, עם 200% ו־170%, בהתאמה, בשנים 2017-2007.

 

הזינוק בהיקף הטיסות והנוסעים מחייב את ענף התעופה העולמי להיערך בהתאם עם הוספת ציים של מטוסים, העלאת מצבות כוח האדם של הטייסים והדיילים והקמת שדות תעופה נוספים שיתמודדו עם שטף הנוסעים. אסיה מובילה את המגמה בכל המדדים. המספר הרב ביותר של שדות תעופה בהקמה נמצא ביבשת, וכך גם הביקושים הגבוהים ביותר לטייסים והשכר הגבוה ביותר לדיילים.

 

נמל LAX בלוס אנג'לס נמל LAX בלוס אנג'לס צילום: Patrick T. Fallon

 

 

הצמיחה המהירה במספר הנוסעים בעולם מתאפשרת הודות לירידה חדה במחירי כרטיסי הטיסה והתחזקות פלח הלואו־קוסט. הנתח של הטיסות המוזלות צומח בעקביות מאז 2009 ועומד כעת על שליש כמעט מכלל הטיסות. כדי לפצות על מחירי הכרטיסים הנמוכים, החברות המוזלות מנפחות את הכיסים מהאקסטרות שנוסעים ששים לפעמים לשלם עבורן, כמו גישה ל־WiFi, בחירת מושב מראש או שליחת מזוודות.

 

בסעיף המזוודות לפחות, חברות התעופה מנסות לשדרג עבור כל סוגי הנוסעים. בשנה שעברה הן הוציאו 2.3 מיליארד דולר על פיצוי נוסעים שכבודתם טופלה באופן לקוי, עלייה של 10% לעומת 2016.

  

 

שדה התעופה בייג'ינג קפיטל שדה התעופה בייג'ינג קפיטל צילום: שאטרסטוק

 

 

עם זאת, החלטה 753 של ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA) שנכנסה לתוקפה בחודש יוני השנה, נועדה למזער נזקים והיא מחייבת את החברות לעקוב אחר המזוודות בארבע תחנות: עם מסירתן, בעת עלייתן למטוס, בנחיתה בנמל היעד ובזמן קבלתן. קטאר איירוויז היתה הראשונה לעמוד בכל סעיפי ההחלטה, וכבר במרץ 2017 השיקה את שירות Track My Bags, שמזמין את הנוסעים לעקוב אחר הכבודה דרך אתר החברה או באפליקציה.

 

מי ישרת את כל הנוסעים הנוספים הללו ויביא אותם בביטחה אל היעד, אלה הן שתיים מהסוגיות המטרידות כיום את קברניטי ענף התעופה. הביקוש לטייסים נוסק בשנים האחרונות, אך ההיצע עדיין אינו עומד בקצב. משכך, טוענים איגודי הטייסים, נרשמת הרעת תנאים מזדחלת. בשנתיים האחרונות הורגשו שיבושים נרחבים בלוח הטיסות ביעדים שונים בעולם בעקבות שביתות של טייסים וצוותי אוויר. כך, למשל, מאות אלפי נוסעים עוכבו בדרכם לחופשה, פגישה עבודה או שיבה הביתה, כאשר ריאנאייר, אייר פראנס ולופטהנזה ערכו עיצומים בשנתיים האחרונות.

  

 

דיילות ג'פן איירליינס בטוקיו דיילות ג'פן איירליינס בטוקיו צילום: Tomohiro Ohsumi

 

כדי להרגיע את המחלוקות עם הטייסים ולהבטיח רמת שירות נאותה, חברות התעופה מתאמצות עתה להכשיר את טייסי העתיד. העולם יזדקק לתוספת של כ־790 אלף טייסים עד 2037 כדי לעמוד בביקושים הגואים לטיסות. בה בעת, למרות השאיפה לתת הזדמנות למגוון אוכלוסיות, פוטנציאל הנשים במקצוע הנחשק עדיין רחוק מלהתגשם. כך למשל, בארה"ב 7% בלבד מרשיונות הטייס נמצאים בידי נשים.

 

ענף התעופה העולמי יזדקק גם לתוספת של כ־811 אלף דיילים עד 2036. תפקיד זה עדיין נשלט בידי נשים, כאשר רק 25% מהדיילים בארה"ב הם גברים. מחפשי תעסוקה בתחום יתעניינו לדעת כי משרות הדיילות המשתלמות ביותר נמצאות במזרח. בהודו ובסין שכר הדיילים גבוה פי שלושה או יותר מהשכר הממוצע במשק, לעומת גרמניה ובריטניה, שם שכר הדיילים הוא רק כמחצית מהשכר הממוצע במשק.

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x