$
מגזין ספורט יוני 2018
הפניות מגזין ספורט יוני 2018 גג עמוד

ארבע הערות על סקר המונדיאל של כלכליסט

הישראלי אוהב לטינים, הישראלית מעדיפה ספורטאים אולימפיים ונבחרת ישראל רחוקה מהעין ולכן גם מהלב

פרופ' רוני לידור 09:2112.06.18

הממצא שמלמד אותנו שגברים ישראלים צופים בכדורגל הרבה יותר מנשים ישראליות אינו מפתיע - במיוחד משום שבמקומות רבים בעולם הכדורגל הוא ענף ספורט פופולרי הרבה יותר בקרב גברים בהשוואה לנשים. השאלה המעניינת בהקשר זה היא – מדוע? וגם, מה ניתן לעשות כדי להטמיע יותר את המשחק בקרב נשים, ובעיקר ילדות? ככל שיותר ילדות ונערות ישחקו את המשחק בגילים צעירים, ילמדו את יסודותיו הטכניים והטקטיים וירגישו שהוא תורם להתפתחותן הגופנית והפסיכולוגית, הסיכוי שהן יאמצו הרגלי צפייה באירועי ספורט כמו אליפות העולם בכדורגל יהיה גבוה יותר. לא יהיו יותר צופות לכדורגל בישראל אם לא יקרבו יותר ילדות ונערות למשחק הכדורגל. בלי קירוב הילדות למגרשים, הוא לעולם יישאר "משחק גברי" – על המגרש ומול המרקע.

 

גביע העולם גביע העולם צילום: איי פי

 

הישראלים אוהבים את השחקנים שלהם בניחוח דרום אמריקאי: ליאו מסי, רונאלדו, ניימאר, דייגו מראדונה ופלה. מה מאפיין שחקנים אלו? יצירתיות, ברק ומגע קטיפתי בכדור. מאפיינים אלו נתפסים כעדיפים על פני כוח, מהירות וחוזק פיזי ומנטלי. האסתטיקה מנצחת את הכוח הפיזי. היצירתיות גוברת על השמרנות. הגאונות מביסה את העבודה השחורה, הסיזיפית. הברק התנועתי הבלתי־צפוי מנצח את השיטה. זה עשוי ללמד אותנו משהו על מה ישראלים מעדיפים גם בדמויות הציבוריות שאינן קשורות לכדורגל.

 

פרופ' רוני לידור פרופ' רוני לידור

 

הישראלים מעדיפים את אליפות העולם בכדורגל (כ־31 אחוז) על פני המשחקים האולימפיים (כ־26 אחוז). היה ניתן לצפות שרבים יותר יעדיפו לצפות במשחקים האולימפיים, שכן מדובר באירוע ספורט הכולל מגוון של ענפים – אישיים וקבוצתיים. עם זאת, קשה להתעלם מהעובדה שהכדורגל הוא ענף הספורט המשודר ביותר בישראל: משחקים מכל העולם מועברים בשידורים ישירים מדי יום. הצופה מתרגל לצפות בכדורגל ונראה שהוא מתקשה לאמץ ענף ספורט אחר. לו יותר שעות שידור היו מוקדשות על בסיס יומי לענפי ספורט אחרים, ייתכן שרבים יותר היו מעדיפים לצפות במשחקים האולימפיים.

 

נבחרת ישראל בכדורגל לא יוצאת טוב בסקר. רבים לא מגדירים עצמם כאוהדי הנבחרת, מעטים חושבים שתשתתף בטורניר אליפות העולם ב־40 השנים הקרובות. כנראה שיש קשר בין הדברים. המהפכה בשידורי הספורט שהתחוללה בשני העשורים האחרונים אפשרה לאוהדי כדורגל רבים לצפות באופן קבוע במשחקי קבוצתם. הם יכולים לבלות מול המרקע שעות מדי שבוע עם השחקנים והקבוצות. הם הפכו לצרכנים של מועדון. בהדרגה, וללא תכנון יזום, נוצר מתח בין אהדת המועדון לאהדת הנבחרת, הבינונית והמאכזבת. כך כשיש את האופציה לבחור בין משהו איכותי ונוצץ למשהו בינוני ומאכזב, ההחלטה קלה.

 

הכותב הוא נשיא המכללה האקדמית בוינגייט

בטל שלח
    לכל התגובות
    x