$
בארץ

נחשף בכלכליסט

מרווח השיווק של חברות הדלק הופחת; הבנזין יתייקר ב-11 אגורות לליטר במאי

ועדת המחירים המשותפת למשרדי האנרגיה והאוצר המליצה להפחית את המרווח ב-4.7 אגורות לליטר: "החיסכון לציבור - עד 150 מיליון שקל בשנה" ביום שני בחצות: מחיר הבנזין יעלה ל-6.46 שקלים

ליאור גוטמן 19:4529.04.18

ועדת המחירים המשותפת למשרד האנרגיה ומשרד האוצר המליצה לשרים להפחית את מרווח השיווק בשירות עצמי בכ-4.7 אגורות לליטר בנזין - כך הודיע היום (א') משרד האנרגיה. סכום ההפחתה תואם את הערכות "כלכליסט" מהשבוע שעבר, כאשר הטענה העיקרית שם ש"משמעות ההפחתה הינה חסכון לציבור של כ-100-150 מיליון שקל בשנה".

 

מרווח השיווק הוא הפער שבין מחיר רכישת הבנזין על ידי חברות הדלק לבין מחיר המכירה שלו בתחנות. במילים אחרות, זה מקור ההכנסות של חברות הדלק ממכירת בנזין שבפיקוח (אוקטן 95 בשירות עצמי). נכון להיון שיעור מרווח השיווק הוא כ-10% ממחיר הליטר, כלומר כ-63 אגורות.

 

לטענת מינהל הדלק שבמשרד האנרגיה, בחודשים האחרונים נערכה "בחינה יסודית לתעריף הבנזין בתחנה. זאת בהתאם למתודלוגיה המקובלת הקובעת בחינה אחת לחמש עד שש שנים", שכללה בקרה של דוחות חשבונאיים, השלכות מאקרו בתחום בתחרות וקידום המשק, כמו גם השפעות והשוואות למוצרים שאינם בפיקוח ועוד.

 

(ארכיון) (ארכיון) צילום: שאטרסטוק

 

"במסגרת העבודה זיהה המשרד, כי בשל צמצום עלויות החברות וגידול משמעותי בכמויות הבנזין הנרכש, העלות המקסימלית לליטר אותו משלמים האזרחים יכולה להיות נמוכה יותר", טוענים שם, מבלי להזכיר שקרוב לשני שלישים ממחיר הבנזין הוא למעשה מס, כלומר אם מישהו באמת היה חושב על כיסו של בעל הרכב הוא היה מקזז את המס לפני שהוא מקזז את רווחי חברות הדלק.

 

נזכיר שמבחינת מחיר לליטר (אוקטן 95 בשירות עצמי), מרווח השיווק של חברות הדלק הוא רק כ-10% ממחיר הבנזין, וזו בדיוק הנקודה שאותה בחרו משרדי הממשלה לתקוף, מבלי לגעת בשיעור המיסוי.

 

בתוך כך, מינהל הדלק שבמשרד האנרגיה פרסם הערב את מחיר הבנזין למאי. כאמור, החודש נרשמה עלייה של כ-5% במחיר הבנזין באגן הים התיכון אליה הצטרפה עלייה של כ-3% בשער הדולר. לפיכך, מחיר הבנזין היה אמור להתייקר ב-16 אגורות; ואולם בשל הורדת מרווח השיווק של חברות הדלק תירשם הוזלה של 5 אג' לליטר. השורה התחתונה: חברות הדלק יפסידו, ובמקביל הצרכן יספוג עלייה של 11 אגורות לליטר, כך שמיום שלישי, 1 במאי, מחירו של ליטר בנזין (אוקטן 95, שירות עצמי) יהיה 6.46 שקלים לליטר. עוד נקבע שמחיר הבנזין לתדלוק בשירות מלא יתייקר אף הוא, ובמקום תוספת של 19 לליטר, מחודש מאי המדינה תגבה 21 אג' לליטר, ולכן המחיר בשירות מלא יגיע ל-6.67 שקלים לליטר.

 

גם באילת תירשם התייקרות ומתחילת מאי מחירו של ליטר בנזין יהיה 5.52 שקלים לליטר. תוספת התשלום לשירות מלא התייקרה אף היא ונקבעה על 18 אג לליטר.

 

מהמכון לאנרגיה וסביבה נמסר: "הפחתת מרווח השיווק היא מעשה חסר אחריות. היה נכון לשקול את הסרת הפיקוח כולו, לפתוח את הענף לתחרות בריאה ולבחון את השלכות השינויים הצפויים בשוק האנרגיה בפרק זמן מוגדר. כעת מדובר בהוזלה של אגורות בודדות שעשויה לפגוע בצורה אנושה בחברות הדלק ובשירות לציבור הצרכנים. עם הורדת מרווח השיווק, המס על הדלק נותר גבוה, כשני שליש ממחיר הדלק. אם באמת רוצים להוזיל את מחירי הדלק צריך להוריד את שיעור המס".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x