$
מבחני רכב

סקודה קודיאק: דובה ענקית דוהרת בסיבובים

סקודה קודיאק היא התשובה האירופית לקטגוריה של רכבי כביש־שטח גדולים ועממיים, שנשלטת על ידי קוריאה ויפן. עם אורך של כ־5 מטרים, המכונית שנקראת על שמו של דב קוטב, אמנם מתקשה לתמרן בסמטאות צרות, אך יודעת לטפל היטב בסיבובים מהירים, גם אם לגרסת ה־1.4 ליטר חסר קצת כוח

תומר הדר 21:3927.11.16

חוף הים של קאל בוקר בצפון מיורקה נטוש לחלוטין. כדי לרדת אל החוף, שהמים שלו כחולים כמו שרק חוף ים של מיורקה יכול להיות, צריך לפלס דרך בין שני צוקים אדירים. בדרך כלל חוף קאל בוקר מלא באנשים יפים, אבל לא היום. בעוד שבישראל שריפות ענק מאיימות לכלות את זכרון יעקב, במיורקה שוררות עשר מעלות. עם גשם. ועם הרוחות של מיורקה שמגיעות מכיוון הים ועולות במעלה הצוקים, זה מרגיש כמו חמש מעלות. עם גשם. וגם עם מי ים. לא ברור כל כך מדוע סקודה בחרה באי הספרדי להשקתו של קודיאק, רכב הכביש־שטח הבכיר ביותר של היצרנית. אם כבר כביש־שטח, אולי עדיף מקום מושלג או מדברים או בעצם בדיוק מקום כמו פאלמה דה מיורקה בעונה שבה התיירים נמלטים הביתה, כלומר מקום זול.

 

בל נטעה במידת חשיבותה של סקודה קודיאק. זו אפילו לא תהיה הגזמה לטעון שקודיאק היא אחד הרכבים החשובים ביותר שסקודה השיקה מאז שהחברה נרכשה על ידי קונצרן פולקסווגן במהלך שנות ה־90. קודיאק היא רכב הכביש־שטח הגדול הראשון של סקודה המשווק בעולם. עבור סקודה, השקת רכב כביש־שטח גדול — טריטוריה שהיתה עד כה שמורה רק לאאודי ופולקסווגן, שבצלן היא השתופפה שנים ארוכות - היא אירוע מהותי במיוחד. למעשה קודיאק היא רכב כה מהותי עבור היצרנית הצ'כית, עד כי היא טרחה לרשום את הזכויות לשם "קודיאק" בארצות הברית. כלומר קודיאק יכולה להיות חוד החנית של סקודה בחדירה אל השוק האמריקאי.

 


 

קודיאק עצמה היא רכב שקבוצת פולקסווגן חייבת: רכבי כביש־שטח גדולים, קרי יונדאי סנטה פה, מיצובישי אאוטלנדר ודומיהם העממיים, כובשים נתחי שוק נאים, ופולקסווגן האליטיסטית ואאודי היותר אליטיסטית אינן מסוגלות לתת תשובה הולמת בקטגוריה זו.

 

גרירת סירות ובתים ניידים

 

סקודה קודיאק נאבקת מעט עם הכבישים שמטפסים מפאלמה בכיוון ההרים. הבעיה של כל רכבי קונצרן פולקסווגן היא שהם חולקים את אותם מנועים ואותן תיבות הילוכים. לקודיאק שלנו מנוע בנפח צנוע: 1.4 ליטרים. אבל יש לו טורבו. הנעה כפולה אין לו, זו שמורה לגרסאות הבכירות יותר, ובכל מקרה אנשי סקודה מדגישים ש־90% מן הלקוחות לא ירדו לשטח. מה הם כן יעשו בקודיאק? הם למשל יגררו סירות ובתים ניידים. קודיאק אפילו מצוידת במערכת שמסוגלת להחנות אותה לבד בעת שהיא גוררת את הבית הנייד. במקרה שצריך לצאת אל הבית הנייד בגשם, כמו זה שיש במפתיע בפאלמה דה מיורקה, ניתן לשלוף מטרייה ממחזיק מטריות מיוחד שיש בדלת. ויש גם מתקן מיוחד שמיועד למנוע מראשם של ילדים ישנים ליפול הצדה, ולהתעורר בתלונות על כאבי צוואר, שיוצרות בתורן להורים כאבי ראש. ויש גם מטען להטענה אלחוטית של הטלפון. ושפע מסחרר של מערכות בטיחות. אך בחזרה אל המנוע: מנוע ה־1.4 ליטרים מאפשר להתקדם בקצב סביר, אך לא יותר מכך. אולי עדיפה גרסת ה־2 ליטרים, בעלת ההנעה הכפולה, יש לה הרבה יותר כוח וגם הרבה יותר אחיזה, לא שקודיאק זקוק לה: חלק מדגמי קודיאק מצוידים במערכת בקרת מתלים אקטיבית, אך מדובר באופציה שפשוט לא דרושה: קודיאק מכוילת להתנהגות כביש שנוסכת בנהג ביטחון. תוספת הגובה אמנם מעט מדאיגה, וההיגיון אומר שבפניות מסוימות צריך לבלום, מכיוון שקודיאק היא מכונית ענקית, שמשתרעת על 4.697 מטרים ובעלת מרכז כובד גבוה, אך קודיאק מטפלת בסיבובים בזלזול. צריך רק להפנות הגה, לתכנן היטב לאן לפנות וללחוץ גז. תיבת ההילוכים האוטומטית שמשודכת למנוע הטורבו מוכרת היטב: מדובר בתיבה כפולת מצמדים של פולקסווגן, אך דווקא בקודיאק פעילותה מעט אטית. הכבישים של פאלמה דה מיורקה, גם כאלה שהם נטושים במיוחד ונידחים במיוחד, מזכירים היטב כביש אחד ספציפי בישראל: זה שחוצה את ישראל. מישהו בספרד מבין היטב שבכבישים שבהם נוסעים אלפי תיירים נדרשת איכות סלילה נסבלת ושילוט ראוי, כזה שמערכות הבטיחות של קודיאק יודעות לקרוא היטב. המתלים של קודיאק, כבר אמרנו, מכוילים לנוקשות בשביל הסיבובים, אך לא מדובר בנוקשות שמעיקה על הנוסעים, אלא כזו שנוסכת ביטחון ומאפשרת לנהג לדעת שהמשקל והגובה לא יגרמו לקודיאק לאבד עשתונות. זה טוב.

 

סקודה קודיאק. מבט מבפנים סקודה קודיאק. מבט מבפנים צילום: SKODA

 

עוד נקודה חשובה: קודיאק מרווחת מאוד, אולי אפילו יותר מסקודה סופרב, המכונית ששרי ישראל יוכלו לקבל בקרוב. בדומה לסופרב, יש מאחור מרווח אדיר לרגליים. בשונה מסופרב, יש עוד הרבה מרווח לראש. ויש מאחור גם שפע של פתחי מיזוג, שקעים, תקעים, כל מה שנדרש כדי לאכלס ילדים בעלי מידת ריכוז מוגבלת. מקדימה יש גם שפע של מקום ומערכות בקרה שמוכרות היטב לכל מי שמחזיק בסקודה: מערכות שמכוונות בעיקר לפונקציונליות. שאר רוח עיצובי, הרפתקנות, כאוס של מתגים — לא תמצאו בסקודה. על חלקו המרכזי של לוח המחוונים שולט מסך מגע מגודל, תחתיו בקרת אקלים וכמובן שפע של תאים.

 

אלגנטית ופונקציונלית

 

רגע, המתינו. סקודה קודיאק נתקעת. בסמטה. מחד התחושה היא של מכונית קטנה והדוקה, אך בפועל היא ענקית. קשה לה מעט לתמרן בסמטאות צרות. יש לה מערכת מסכים שמאפשרת לנהג לצפות בהדמיה של קודיאק ביחס לסביבתה. זה נחמד מאוד וגם עובד היטב, אך לא מרגיע את החשש: מה קורה למי שפוצע דב קוטב בכפר ספרדי שליו? כנראה שזה לא ממש מומלץ. לא לקודיאק ולא לכפר. קודיאק נחלצת בשלום מהכפר. היום לא יצודו כאן דובים.

 

אז איפה היינו? תא הנוסעים: לקודיאק יש חמש שורות של מושבים, אך אפשר להזמין גם עם שורה שביעית. המקום בשורה האמצעית סביר, בשורה השלישית מיועד בעיקר לילדים. קודיאק חולפת על פני חלונות ראווה. יש כאן הכל. גוצ'י. פראדה. התיירות כאן כנראה שוקקת, אבל לא בנובמבר. קודיאק משתקפת היטב בחלונות. היא נאה. ענקית. ענקית עד לרמה שמסוגלת אולי לאיים על פולקסוגן, או חמור מכך - על אאודי. אך בעוד אאודי היא היוקרתית, ופולקסווגן היא האיכותית, קודיאק היא הפונקציונלית.

 

בסופו של דבר כיום שוק רכבי הכביש־שטח הגדולים נשלט ביד רמה על ידי היפנים והקוריאנים. מדובר בשוק מעט בעייתי, מכיוון שהרכבים המתחרים בו יקרים למדי: 170 אלף שקל בשוק כזה הם רק רף פתיחה, ולכן הלקוחות דורשים איכויות מסוימות שבדגמים עממיים לא תמיד צריך. לאירופים לא תמיד היה מענה ראוי לשוק הזה, דווקא מפני שהמותגים מאירופה מעדיפים אלגנטיות וביצועים על פני פונקציונליות. קודיאק יודעת היטב לשלב בין השניים.

 

בשורה התחתונה, מומלץ לבחור במנועים הבכירים ולהמתין ולראות מה יהיה מחירה הסופי, ואם חבילות האבזור הנדיבות שהופכות בעצם את קודיאק לרכב כה פונקציונלי ימצאו את דרכן גם לשוק הישראלי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x