$
בארץ

אחרי 3 שנות עיכוב: המדינה מפרסמת את המכרז לכבישי אגרה סביב ת"א

עפ"י ההערכות, מועד ההפעלה הרשמי של הנתיבים יהיה במהלך 2021 ובסמוך למועד הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בת"א. עלות הפרויקט נאמדת בכ-2 מיליארד שקל

ליאור גוטמן 19:3810.08.16

3.5 שנים לאחר גיבוש התוכנית, ושנתיים לאחר ההבטחה שהנה זה מגיע, אגף החשב הכללי שבמשרד האוצר יפרסם מחר (ה') רשמית את שלב המיון המוקדם (PQ) למכרז הענק להקפת מטרופולין תל אביב ברשת כבישים מהירים.

 

מבחינת משרד האוצר מדובר בפרויקט שאמור לדלל את מספר המכוניות שנכנסות לתל אביב, סוג של ניטור תנועה מתקדם שמעמיד בפני המשתמשים אפשרות להיכנס לעיר בתשלום (כיום בין 7 ל-100 שקל לנסיעה בודדת) או לחנות חינם את הרכב ולהשתמש בשירות שאטלים חינמי אף הוא שיופעל מכל חניון.

 

על פי ההערכות מועד ההפעלה הרשמי של הנתיבים יהיה במהלך 2021 ובסמוך למועד הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. עלות הפרויקט כולו נאמדת בכ-2 מיליארד שקל.

 

התוכנית להקיף את תל אביב ברשת נתיבי אגרה גובשה עוד בינואר 2013, לאחר ההצלחה שנרשמה בהקמת והפעלת הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב שניתן במכרז להפעלה של מעל ל-20 שנה לחברת שפיר הנדסה.

 

בספטמבר 2014 המדינה הבטיחה שהמכרז כבר יוצא לדרך אבל משרד האוצר סירב לפרסם את המסמכים בטרם תועבר הבעלות על חברת נתיבי איילון לידי המדינה. משימת ההעברה הושלמה לאחרונה וזאת לאחר שנים בהן הבעלות על נתיבי איילון (שתנהל את הפרויקט) נחלקה בשווה בין עיריית תל אביב למדינת ישראל.

 

פקקים בנתיבי איילון (ארכיון) פקקים בנתיבי איילון (ארכיון) צילום: יריב כץ

 

עשרות ק"מ של נתיבי אגרה

 

מטפסי המכרז עולה כי "ממשלת ישראל, בשם מדינת ישראל, באמצעות ועדת המכרזים, מזמינה בזאת גופים להשתתף בהליך מיון מוקדם לביצוע פרויקט ה"נתיבים המהירים בגוש דן", פירוט רכיבי תכולת הפרויקט, כפי שהם מופיעים שם, כוללים בין השאר "הקמה, תפעול ותחזוקה של מתקני חנה וסע באזור שפיים שיקלוט בין 3,500 ל-7,000 מקומות חניה; מתקן חנה וסע ראשון לציון - לתנועה מדרום ומכביש 431 שיקלוט כ-4,000 כלי רכב". מתחמים אלו יפעילו רשת שאטלים בתדירות מהירה ובהיקף של כ-10 קווי אוטובוסים ייעודי שיכנס וייצא מהעיר עם נקודות עצירה קבועות מראש. מדובר בסידור דומה לזה שמופעל היום בנתיב המהיר בכניסה לתל אביב.

 

עוד כולל המכרז תפעול של שלושה נתיבים מהירים, "אשר יוכרזו לאורך כביש 2 (כביש החוף - ל"ג) וכביש 20 (נתיבי איילון - ל"ג) מנתניה ועד ראשון לציון - דרומה וצפונה, באורך מצטבר לשני הכיוונים של כ-75 ק"מ; ובכביש 1 מחיל השיריון ועד אזור". במקביל יתבקש הזכיין להשקיע גם ב"הקמת כביש 541 ממחלף שפיים ועד רעננה, באורך של כ-3 ק"מ".

 

פרויקט מובטח ל-15 שנה

 

באופן מפתיע, המדינה מצהירה שהוא שוקלת להרחיב את המכרז כך שהוא יקלוט עוד נתיבים מהירים לשימוש עתידי. לפי תנאי המכרז "נבחנת האפשרות על ידי המזמינה לכלול במסגרת המכרז, או כשלב נוסף מאוחר יותר במסגרת הפרויקט... הקמה, תפעול ותחזוקה של מתקן חנה וסע מחלף מורשה - לתנועה ממזרח על כביש 5" עם מקום חנייה לכ-4,000 כלי רכב, כמו גם "תפעול ותחזוקה של נתיבים מהירים שיוכרזו לאורך כביש 5 ,מראש העין ועד גלילות - מזרחה ומערבה, באורך מצטבר לשני הכיוונים של עד 30 ק"מ". לעניין זה יתבקש הזכיין להתעסק גם עם "הפעלת מערך היסעים ממתקן חנה וסע במורשה וממתקן חנה וסע במחלף קסם, אשר יוקם ויתופעל בנפרד, אל אזורי הביקוש המרכזיים בגוש דן, בהיקף מוערך של כ-8 קווים, בלוח זמנים בעל תדירות גבוהה וברמת שירות גבוהה".

 

ומה יקבל בתמורה הזכיין של הפרויקטים הללו? לפי המדינה "משך תקופת ההקמה ותקופת התפעול יחד מוערך בכ- 15 שנים ומתוכה משך תקופת התפעול מוערכת בכ-12 שנים", כאשר לוח הזמנים המשוער להליך המיון המוקדם הוא לסיים אותו עד סוף השנה הנוכחית, עם נקודת ביקורת בנובמבר 2016 אז יוכלו המתמודדים להגיש הצעות או לשאול שאלות שונות על אופי המכרז.

 

מי שיוכל להשתתף הם גופים עם ניסיון בבינוי, בהקמת גשרים וכבישים, עם מחזור שנע בין 50 ל-150 מיליון שקל ו-10 שנות ניסיון. עוד נדרש מהם הצהרה על העדר ניגוד עניינים או הרשעות פליליות אחרות שיפסלו את המתמודדים השונים מראש.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x