$
דעות

6 טעויות נפוצות שעושים יזמים חדשים

אל לבעלי חברות, שאינם מעסיקים חשבים, להתפלא כי שכיחות הטעויות הפיננסיות שמבוצעות על ידם גבוהה ועלות הטעות מסתיימת לעיתים בהפסדים כבדים

רו"ח ערן נחליאלי 12:3714.07.16

יזמים רבים שחולמים להיות הסטארט מתרסקים על רקע חוסר הבנה חשבונאי/פיננסי.

חלקם, שעומדים בראש חברות צעירות, אינם מעסיקים מנהל כספים/חשב ומסתפקים במנהלת חשבונות וניהול כספים על ידם בכדי לחסוך בתקציב.

 

לכך יש מחיר – שכיחות הטעויות הפיננסיות שמבוצעות על ידם גבוהה "ועלות" הטעות מסתיימת לעיתים רבות בשווי נמוך, השקעה נמוכה, העדר כסף (תזרים מזומנים) לתשלום משכורות, או אפילו באובדן של קונה או משקיע פוטנציאלי. לעיתים, קיימת רק הזדמנות אחת לשכנע משקיע להשקיע במיזם ולכן, אי סדר בניהול הכספים יכול לעלות ביוקר.

 

קחו למשל שאלה פשוטה שסביר שתשאלו: "כמה מזומן יהיה לך בבנק ב-20 לחודש הבא?". מי שמנהל את הכספים בחברה באופן עצמאי על בסיס טבלת אקסל, סביר שימצא את עצמו משיב: "ובכן, תלוי ב...ותלוי ב...".

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

 

להלן רשימה של 6 טעויות נפוצות שעושים יזמים חדשים, שניתן למנוע:

 

1. ניהול תזרים מזומנים לקוי: הכרחי לתכנן ולנהל את תזרים המזומנים של החברה בכדי לזהות באלו נקודות יהיה חסר מזומן (לדוגמה לאחר המשכורות) על מנת שיהיה אפשר לנתח מה ה-BURN RATE של החברה. זו טעות גסה שלא לנהל את תזרים המזומנים של החברה או לנהל אותו לטווח קצר מדי, אלא הכרחי לצפות פני עתיד של חודשיים קדימה לפחות. בתזרים יש להכניס את כל ההוצאות החוזרות כגון שכר, מיסים, שכירות וכן הוצאות חד פעמיות כגון רכישת ציוד.

 

2. אי הכנת תקציב מפורט ומלא: רוב המייסדים מנהלים קובץ אקסל למעקב אחר תחזית ההכנסות. כמו גם כמה כלי בקרה נוספים המאפשרים את עדכון התקציב התוכנית שלהם. זה נהדר, אולם זה לא באמת תקציב, שנדרש לעזור ליזם/בעלים לעקוב אחר הביצועים ולתכנן על פיו את המענה לצרכים העתידיים שכרוכים בפיתוח החברה. לפיכך, יש להגדיר תקציב מפורט ל- 12 עד 24 חודשים. תקציב זה, יעזור ליזם לענות על שלוש שאלות קריטיות מאוד: כמה כסף צריך כדי לייצר רמת הכנסות, מה תעשו בכסף ומהו ההחזר על ההשקעה הזו?

 

3. תדירות דיווח: ליזמים בתחילת דרכם אין לרוב את הניסיון או הזמן לצלול לתוך עומק הפרטים בדוחות כספיים וגם לא רצון לדווח בתדירות מעבר לנדרש סטאטוטורית (שנתי או רבעוני). דיווח שוטף מאפשר לזהות ולטפל בבעיות בזמן אמת. כגון: נפילה במכירות, חריגה מתקציב הוצאות מסוים וכו'. לפיכך, יש מקום לדיווח חודשי מפורט אותו יש להשוות מול התקציב. את ההפרשים חייבים לנתח ולתרגם לפעולות על מנת לצמצם פערים בזמן אמת (אם נוצרו כאלה).

 

4. הכרה לא נכונה בהכנסות: עבור חלק מן החברות, הכרה בהכנסה היתה תמיד מסובכת, קל וחומר בימים אלה. לדוגמה, כללי הדיווח האמריקאים כוללים הוראות מורכבות לאופן בו מכירים בהכנסה מתוכנה, חומרה וכו'. הכרה לא נכונה בהכנסה גורמת לעיתים קרובות למשבר מול המשקעים והיזמים נדרשים להציג מחדש את ההכנסות בפועל או את תחזיתן. לפיכך, יש להתחיל לבצע מעקב אחר יתרות ההכנסות המוכרות וההכנסות הנדחות. לאחר שמגיעים למחזורי הכנסות מסוימים, מוטב להשקיע בכלי העשוי להציע אוטומציה כלשהי להכרה בהכנסה.

 

5. חשבונאות (DIY (DO IT YOURSELF: אף אם מבוצעת בדיקת הכנסות ראשונית, מעקב שוטף אחר כל דולר שהושקע ותעדוף הוצאות – אין בהם די : יש להגיע להצגת ההכנסות העתידית לפי ה-(KPIs (Key Performance Indicators, שנקבעו לחברה על מנת לגייס את סבב המימון הבא שלכם.

 

במקום לנסות לשלם בעצמכם את החשבונות, להכין שכר ולהכיר בהכנסות (באופן נאות), התמקדו ב-BUSINESS! ותשאירו לגוף המקצועי לנהל את התחום. שכן ,כתיבת צ'ק או תשלום באמצעות העברה בנקאית אינה כל מה שנדרש מבחינה חשבונאית. טיפול חלקי בצד הכספים, ייצר חוסרים ופערים. כך, ככל שתחכו לקבל שירותי מנהל כספים/חשבות המיקור חוץ, כך יגדל המאמץ לנקות ולסדר את מערכת הכספים בשלב מאוחר יותר.

 

6. חוסר עקביות בנתונים: כאשר דירקטור, משקיע או מועצת מנהלים שואלים "מדוע נתוני ההכנסות שלך שונים מהמכירות שדווחו בדו"חות הכספיים שלך?" זו לא בהכרח טעות חשבונאית, אך מדובר בטעות ניהולית/עסקית. על מנת להימנע מכך, יש לסכם מראש איזו יחידה עסקית אחראית לאיזה KPI (מדדי ביצוע מרכזיים). לאחר מכן, יש לוודא שכל המחלקות משתמשות באותם מקורות נתונים לדיווח. צעד מסוג זה, דורש שיתוף פעולה חוצה ארגון ותקשורת שוטפת על מנת להקטין את הזמן שבו כל צוות מבצע מעקב אחר "אותו" מספר.

 

הכותב הוא רו"ח, מנכ"ל חברת NAM שעוסקת בייעוץ וניהול כספים במיקור חוץ, מקבוצת אלקלעי מונרוב AlMo

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x