שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

אלסטום וסיטיפס יאריכו את קו הרכבת הקלה בירושלים

באוצר אומרים כי היקף החוזה בין הצדדים, שסוכם עקרונית אבל לא נחתם, יעמוד על כ-1.5 מיליארד שקל. הקו, שאורכו 13.8 ק"מ, יוארך ב-7.7 ק"מ

ליאור גוטמן 20:2101.06.16
משרד האוצר הודיע הערב על חתימת הסכם חדש מול החברות אלסטום הצרפתית וסיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, לפיה הן יבצעו את פרויקט הארכת הקו. באוצר אומרים כי היקף החוזה בין הצדדים, שסוכם עקרונית אבל לא נחתם, יעמוד על כ-1.5 מיליארד שקל.

 

סיטיפס היא הזכיינית המקורית והיא מפעילה את הקו הנוכחי מאז אוגוסט 2011. בהסכם הזיכיון ניתנה לחברה, כמו גם לספקית הקרונות אלסטום, אופציה להאריך את הקו. לאחר מו"מ ארוך בין הצדדים, שכלל איום ביציאה למכרז חדש, הושגו הסכמות.

  

אורך הקו הנוכחי (הקו האדום) הוא כ-13.8 ק"מ והוא מחבר בין פסגת זאב להר הרצל. עלות ההקמה המקורית היתה 4.3 מיליארד שקל כאשר נכון להיום הקו משרת כ-140 אלף נוסעים ביום. הארכת הקו כוללת שלוחות באורך של 7.7 ק"מ עם חיבור לנווה יעקב ולביה"ח הדסה כמו גם לקמפוס גבעת רם. בעתיד מתוכננת שלוחה נוספת של הקו לקמפוס הר-הצופים. 

 

הרכבת הקלה בירושלים הרכבת הקלה בירושלים צילום: אלכס קולומויסקי

 

שר האוצר, משה כחלון, אמר שפיתוח תשתיות ככלל ובתחבורה הציבורית בפרט הינו בעל חשיבות רבה ומהווה חלק משמעותי ממנועי הצמיחה במשק. הארכת קו הרכבת הקלה בירושלים מהווה צעד נוסף לשיפור איכות החיים של תושבי ירושלים והציבור בכלל". שר התחבורה, ישראל כץ, הוסיף שעל פי התחזית הקו הנוכחי ישרת לאחר ההארכות שמתוכננות לו עד 250 אלף נוסעים ביום. "בכוונתנו להקים בירושלים, כמו במטרופולין גוש דן, רשת קווים של רכבת קלה, בדומה לקיים באירופה", אמר.

  

למרות ההגעה להסכמות, בסביבת האוצר מחדדים שנושא רכישת הפרויקט מידי הזכיינית (BUY-BACK) עדיין עומד על הפרק ונידון בין משרד האוצר והתחבורה. כפי שנחשף ב"כלכליסט", בכוונת המדינה להפעיל קווים נוספים בעיר, והרצון הוא לרכז את ההפעלה בידי גוף אחד ולא בידי כמה זכיינים שונים. הפיצוי יכול להיות מחושב על ידי הכפלת הרווח הנקי הידוע האחרון של הזכיין - כ-11.4 מיליון שקל ל-2015 - בתקופת הזיכיון שנותרה למימוש, בתוספת היוון מסוימת שתיקבע בזמן הרכישה בחזרה.

  

סיטיפס מוחזקת על ידי קבוצת הראל (20%), אשטרום (50%, ש־21% מתוכם על ידי אשטרום נכסים), והשאר על ידי קרן תשתיות ישראל (30%).  

 

ירון רביד, מנכ"ל סיטיפס, אמר כי "יום ירושלים נמצא בפתח, ואין בשורה טובה מזו לעיר הבירה ולתושביה". מאלסטום סירבו להתייחס.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x