$
רכב

ההיברידית שלמדה להתנהג בכביש

ביצועים והתנהגות כביש היו מונחים זרים לדורות הקודמים של טויוטה פריוס, שהצטיינו בעיקר בחיסכון בדלק. הגרסה החדשה כבר מתאפיינת באחיזת קרקע טובה יותר ובמעבר חלק בין הבנזין לחשמל. עם זאת, לפריוס אין יומרות ספורטיביות, ועל כך יעיד שאון המנוע

תומר הדר 23:3916.02.16
טויוטה פריוס היא המכונית ההיברידית הכי היברידית בעולם. כלומר נכון, ישנן מכוניות היברידיות אחרות מלבדה — ובשנים האחרונות מספר המכוניות ההיברידיות שמייצרות המתחרות של טויוטה אף הולך ועולה — אך טויוטה נחשבת כיום לחברה המזוהה ביותר עם ייצור של מכוניות היברידיות. כיצד היא עשתה זאת? באמצעות מיצוב. פריוס היא הרבה יותר ממכונית: מדובר במותג שנתפר בקפדנות באופן שיזוהה עם הנעה היברידית.

 


העיצוב החיצוני אינו מזכיר שום מכונית אחרת. תא הנוסעים עמוס בגימיקים שייחודיים רק לפריוס, כגון ידית ההילוכים הזעירה שמאפשרת לנהג לברור בין מצב "עמידה", מצב "נסיעה", הילוך אחורי והילוך חיסכון מיוחד. אופן ההנעה של טויוטה פריוס לא השתנה מאז הצגת הדור הראשון של הפריוס ב־1997: לפריוס יש מנוע בנזין, ואליו משודך מנוע עזר חשמלי. השידוך הזה מאפשר למנוע הבנזין של פריוס לצרוך פחות דלק, ובנסיעה במהירויות נמוכות לא לצרוך דלק כלל, גם מרחק של קילומטרים אחדים. לפי נתוני טויוטה, עד 2015 נמכרו בעולם יותר מ־3.5 מיליון מכוניות טויוטה פריוס מן הדורות השונים.

טויטה פריוס. תא הנוסעים כבר פחות דומה לזה של משחק מחשב טויטה פריוס. תא הנוסעים כבר פחות דומה לזה של משחק מחשב

 

אלא שלכל דגמי טויוטה פריוס עד כה היה חיסרון בולט אחד: עם רמת החיסכון שלה היא נחשבת אמנם למכונית שהצלת כדור הארץ נמצאת אצלה במקום הראשון בסדר העדיפויות, אולם ההנאה מהנהיגה נמצאת במקום השלישי או הרביעי או העשירי. כלומר מי שהצלת דולפינים אינה בראש מעייניו לא רוכש פריוס, אלא מכונית אחרת.

פריוס של הדורות הקודמים הסתפקה במראה מיוחד שזעק היברידיות, אך לא הרבה יותר מכך. ביצועים והתנהגות כביש היו מונחים זרים למתכנני המכונית. הדור החדש, מבטיחים אנשי טויוטה, יהיה שונה מהבחינה הזו. "כשנדרשנו לייצר את הפריוס מן הדור הבא, קלטנו שמדובר באתגר. המטרה היא לייצר מכונית טובה יותר, לשנות את הפילוסופיה שלנו", אמר הירואוקי ימאדה, עוזר למהנדס הראשי בפרויקט פריוס.

 

פריוס החדשה, כך מדגישים אנשי טויוטה, מבוססת על פלטפורמה חדשה בשם TNGA. מדובר בראשי תיבות של המילים "ארכיטקטורת הדור הבא של טויוטה". היא ארוכה מן הפריוס הקודמת בכ־6 ס"מ ורחבה ממנה בכ־1.5 ס"מ. היא גם נמוכה יותר, ב־2 ס"מ, כדי להיות אווירודינמית יותר, אך גולת הכותרת היא השיפור ביעילותה של מערכת ההנעה: המנוע החשמלי שמניע את המכונית לצד מנוע הבנזין קטן יותר, הסוללה החשמלית יעילה יותר ולכן מסוגלת לספק יותר כוח ויותר טווח נסיעה — וגם צריכת הדלק אמורה להיות טובה יותר. נפח המנוע לא השתנה: 1.8 ליטר. גם שיטת ההנעה לא השתנתה: מדובר במנוע שפועל באמצעות שיטת בעירה המכונה "מחזור אטקינסון".

 

טויוטה פריוס טויוטה פריוס

 

יש מקום לשיפור במראה החיצוני

 

קשה לומר על פריוס שהיא מכונית נאה מבחינה חיצונית. לפני מעצבי טויוטה ניצב אתגר לא פשוט: היה עליהם לעצב מכונית שכל מי שיבחין בה יזהה מיד שהיא שייכת למשפחת פריוס, ובמקביל למשוך לקוחות חדשים על ידי עיצוב שיקרין הרפתקנות מה. החרטום של פריוס חד ומוזר, ובשני צדדיו קבועים פנסים מוזרים לא פחות, ואת הירכתיים תוחם קו בולט שנמתח מידית הדלת הקדמית עד הפנסים האחוריים.

 

בעיצוב הפנים ניכרת קפיצת מדרגה בהשוואה לפריוס הקודמת, כנראה מפני שהפעם המעצבים קיבלו הוראה לייצר מכונית שתהיה פחות מיוחדת ויותר שימושית. ראשית, המרווח בין הנהג לנוסע שלצדו גדל במידה ניכרת; שנית, תא הנוסעים גדול יותר ומרווח יותר. מסך שמציג את כל הפונקציות של מערכת המולטימדיה נח במרכז קונסולה גדולה שמשתפלת לכיוון רגלי הנהג והנוסע, אך לא מפרידה ביניהם כמו בפריוס הקודמת. גם איכות החומרים שופרה במידה ניכרת, וישנם מאפיינים חשובים שלא הותקנו בדור הקודם, כגון מערכת שמירת מרחק ובקרת סטייה מנתיב. עם זאת, המכונית החדשה כוללת גם פונקציות שאפיינו את הדורות הקודמים: ידית זעירה לתפעול הילוכים וצג שמראה מתי המכונית מעבירה חשמל כדי להניע את הגלגלים.

 

עדיף לבחור במצב נסיעה "חיסכון"

 

בנסיעה פריוס החדשה נותנת תחושה של המכונית ההיברידית הכי לא היברידית שטויוטה ייצרה עד כה. ומדובר במחמאה. הדורות הקודמים של פריוס ידעו לנסוע בכוח חשמל וגם בכוח בנזין, אך נקודת השילוב בין השניים, הרגע שבו החשמל מפסיק והבנזין מתחיל לזרום, היתה צורמת לעתים. בדגם החדש המהלך הזה שקט ביותר, וקשה להבחין ברגע שהמערכת החשמלית נכנסת לפעולה. בנוסף לכך הפריוס מסוגלת לנסוע בכביש בין־עירוני במהירות גבוהה ללא שימוש בבנזין, מה שהביא לצריכת דלק של ליטר אחד לכל 20 ק"מ בנסיעת המבחן.

 

בסעיף ההתנהגות הספורטיבית שהבטיחו היפנים, אין כאן בשורות. וגם לא צריכות להיות בשורות. אנשי טויוטה יודעים היטב שרוכשי פריוס אינם מצפים להתנהגות ספורטיבית, ובכל זאת הרושם הוא שהשלדה החדשה קשיחה יותר, מקובעת יותר ועם אחיזת כביש משופרת. המכונית מצוידת בבורר מצבי נהיגה: מצב חיסכון, מצב ספורט ומצב רגיל. על מצב הספורט מומלץ לוותר: לפריוס אין יומרות ספורטיביות, ועל כך יעידו שאון המנוע וחדירתו האגרסיבית של המנוע החשמלי לפעילות. עדיף לבחור במצב "חיסכון", שהפריוס מצטיינת בו.

 

בשורה התחתונה, אם הדורות הקודמים של פריוס התמקדו במראה ייחודי ובחיסכון בדלק, על חשבון התנהגות כביש ושימושיות, הדור החדש מתאפיין במראה קונבנציונלי יותר, בתא נוסעים שדומה יותר לזה של מכונית נוסעים ופחות לזה של משחק מחשב ובהתנהגות כביש מהודקת יותר. בסך הכל, מדובר בדור ההגיוני ביותר של פריוס.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x