$
רכב

יונדאי טוסון: פוזה של שטח ובזול

יונדאי טוסון משווק בחו"ל עם מנוע שמאפשר לו להכיר שטח דרך הצמיגים, אבל בארץ היא תגיע עם מנוע צנוע יותר ובמחיר נמוך יותר. לנהג הישראלי שרוצה בעיקר לשדר שטח מלאכול אותו, זה עשוי להספיק

תומר הדר 08:1611.01.16

ענף הרכב הישראלי שבע תהפוכות. כל טרנד עולמי מאומץ אצלנו. לרוב בגרסה מיוחדת שמותאמת לשוק המקומי. ניקח לדוגמה את שנות השמונים המוקדמות: הישראלים רצו מכונית משפחתית. כזו שבנויה בצורה של שלוש קופסאות. הממשלה רצתה להטיל מס על מכוניות שמצוידות במנועים "גדולים", בנפח של יותר מ־1.3 ליטרים. יבואני הרכב מצאו פתרון: מכוניות משפחתיות שנועדו לאכלס מנועי 1.6 ליטרים ומעלה זכו לגרסאות מקומיות מיוחדות שבהן הושתלו מנועי 1.3 ליטרים. לסחוב המכוניות ההן לא ידעו, אבל היה בהן מקום.

 

היום הישראלים חושבים בממד אחר: לגובה. הם רוצים רכבי כביש־שטח, אבל לא כאלה שבאמת יכולים לרדת לשטח. בתחום הזה יש רכבי כביש־שטח גדולים וקטנים. באירופה ובארה"ב הגדולים מגיעים בגרסאות שמצוידות במנועי 2.0 ליטרים או לסירוגין במנועי טורבו. בישראל, בשוק שבו המחיר קובע, הצרכנים מקבלים את רכבי הכביש־שטח האלה בגרסאות בעלות מנוע 1.6 ליטרים. וזה עובד היטב: רכב הכביש־שטח הנמכר ביותר בישראל הוא קיה ספורטאז', אך לא הספורטאז' בגרסה הנפוצה בעולם, שמצוידת במנוע 2.0 ליטרים, אלא ספורטאז' בעל מנוע 1.6 ליטרים. למעשה, הספורטאז' הוא מלך המכירות הבלתי מעורער של שוק הרכב הישראלי: 10,933 יחידות בשנה שעברה, נתון שמציב אותו שלישי בטבלת מסירות הרכב. עד כה נאלצו אנשי יונדאי ללטוש עיניים לכיוון קיה, שגם הובילה את שוק הרכב הישראלי בשנת 2015.

לרצות את כולם

 

לקודמו של הטוסון יונדאי IX35, רכב הכביש־שטח של יונדאי שמקביל לספורטאז' ולמעשה גם חולק עמו שלדה ומנועים, לא היתה גרסת 1.6 ליטרים בשוק הרכב הישראלי. עכשיו יש.

 

יונדאי טוסון מבפנים יונדאי טוסון מבפנים צילום: אוראל כהן

 

מזל טוב. את הגרסה הזו צריך לקחת, להפשיט את האבזור, אך לא במידה שתכעיס את הצרכנים, להוריד את המחיר, אך לא במידה שתתחרה ישירות ברכב משפחתי - ולנסות לרצות את כולם, כלומר גם צרכנים פרטיים וגם מוסדיים.

 

את כל ההסבר שנפרס בשורות האחרונות לוגם בצימאון בחור בגיל העמידה בחליפת רכיבה צמודה בתחנת הדלק של חצבה בתחילת כביש הערבה.

 

יש לו עכשיו יונדאי I35 עם גגון ושני זוגות אופניים על הגג, שעולים כמו יונדאי משומשת. היונדאי עצמה חדשה מליסינג. הוא רוצה "רכב שטח" בלי שום סיבה מיוחדת. "תכל'ס, אני יודע שזה 1,600. אבל אני רוצה ג'יפ".

 

המון שגיאות במשפט אחד. הוא טועה בנוגע לייעוד. בין הטוסון לבין השטח אין דבר במשותף. הוא טועה בנושא נפח המנוע. הוא לא מתייחס כלל להספק, למספר ההילוכים ולניצולת של המנוע. וגם בעניין המותג.

 

רק לרכבים מתוצרת קונצרן קרייזלר קוראים ג'יפ. אבל בארץ שוק הרכב פועל לפי עקרונות דומים לאלה שנלמדו היטב בשנות השמונים. הלקוחות מבינים הרבה יותר באופניים.

 

עיצוב נאה ובולט

 

חזרה לטוסון: גם בגרסת הבסיס שלנו, זו שעולה 143 אלף שקל, טוסון הוא רכב נאה מאוד. בדומה ליתר דגמי יונדאי מהשנים האחרונות, קשה להצביע על מאפיין עיצובי ספציפי שגורם לו להתבלט. ביונדאי החליטו בשנים האחרונות, תחת הנהגת מעצב הבית פטר שרייר, ההוא מקונצרן פולקסווגן, להדגיש את הגריל הקדמי. ואכן חרטום הטוסון כולו גריל. למרבה המזל, גם בגרסת הבסיס עדיין ניתן לקבל חישוקי גלגלים גדולים, חיפויי פלסטיק נאים לבית הגלגלים ופנסי ערפל. מבפנים הטוסון משדר, לפחות בגרסת הבסיס, תחושה מעט זולה.

 

יונדאי טוסון יונדאי טוסון צילום: אוראל כהן

 

כלומר, לוח המחוונים עשוי מחומר כהה שנותן תחושה זולה למגע. בקרות השליטה למערכת המיזוג ידניות, אין מערכת להעברת הילוכים מגלגל ההגה, וגם מנגנוני הכיוון של המושבים והידיות משרים תחושה פשוטה מדי.

 

תנוחת הישיבה טובה אך אינה גבוהה במיוחד ביחס לרכב משפחתי רגיל. עם זאת, המחיר של הטוסון ממש זעום ביחס לתמורה: רכב כביש־שטח בגודל מלא. מה גם שלמרות התחושה הזולה מעט הנדסת האנוש של הרכב טובה. תא הנוסעים מרווח מאוד. תא המטען סביר בגודלו, אך לא ענקי. ורשימת האבזור מכובדת מאוד, אפילו בדגם הבסיסי: בקרת שיוט, חיבורים מרובים למערכות המולטימדיה, שפע של שקעים, וגם אפשרויות כיוונון טובות מאוד למושבים.

 

אז איך הוא נוסע?

 

וכעת לשאלת השאלות: איך הוא נוסע? עבור רוב הרוכשים בישראל התשובה תהיה "בהחלט טוב מספיק". גרסת הבסיס של הטוסון מצוידת במנוע בנפח 1.6 ליטרים שמפיק 132 כוחות סוס. למנוע הזה אין טורבו, או כל אמצעי אחר שמיועד לסחוט ממנו עוד כמה סוסים. עם זאת, המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שישה הילוכים שיודעת בהחלט לנצל את כוחו של המנוע ולאפשר לטוסון קצב התקדמות סביר שאינו שונה מהותית מזה של מכונית משפחתית מקבילה של יונדאי.

 

המחיר עבור ריבוי ההילוכים ועבור הפעילות הקדחתנית של תיבת ההילוכים שלהוטה לאפשר למנוע להימצא בשיא כוחו מתבטא בצורך של הטוסון בהחלפת הילוכים תכופה ובנטייה של התיבה להחזיק את המנוע בסל"ד גבוה, שמשפיע כמובן על צריכת הדלק אך יתרונו הוא שאינו מייצר רעש שמגיע לתא הנוסעים הודות לבידוד רעשים איכותי.

 

 

מכויל לניטרליות

 

התנהגות הכביש של הטוסון מכוילת בעיקר לניטרליות. אין כאן הרפתקנות יתרה. ההיגוי צפוי מאוד. שיכוך הזעזועים והמהמורות טוב, למרות העובדה שהטוסון מצויד בחישוקי גלגלים גדולים ובצמיגים נמוכי חתך. הטענה היחידה נוגעת לבלמים, שמתאפיינים בחוסר תחושה מסוים שדורש מהנהג היכרות טובה עם הרכב כדי להבין שיש להתחיל בבלימה מעט מוקדם מן הצפוי או להפעיל את שרירי רגל ימין.

 

בסופו של דבר, יונדאי טוסון החדש, בגרסת הבסיס, הוא רכב שיעשה את מלאכתו היטב. לחובתו נזקפת דלות מסוימת בכל הקשור לרמת הגימור של תא הנוסעים והעובדה שהגרסה הבכירה מצוידת ככל הנראה במנוע שמתאים יותר לאופיו של הטוסון.

 

אלא שלזכותו נזקפת רשימה ארוכה הרבה יותר של יתרונות: רכב מרווח, נאה, מאובזר ברמה סבירה וגם זול ביחס לרכב כביש־שטח בגודל מלא. עם זאת, בעוד ימים ספורים יושק אחיו של הטוסון - קיה ספורטאז' החדש. התחרות בין השניים צפויה להיות קשה במיוחד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x