$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

צ'ופר לאיתוראן: המוצר שיוזיל את ביטוח החובה אושר לשימוש

במסגרת דיון בהוזלת ביטוח החובה הציע האוצר כי נהגים שיתקינו מערכת מיוחדת שמתעדת הרגלי נהיגה, ויירשמו כנהגים זהירים, יזכו להנחה. אולם כיום רק חברת איתוראן מחזיקה בתו תקן ישראלי על המערכת, לעומת שלוש חברות אחרות שמשווקות מערכת דומה

רוני זינגר ותומר הדר 07:0406.01.16

דיון שנערך אתמול בכנסת בהצעת החוק שמקדם משרד האוצר להוזלת ביטוחי החובה, חשף כיצד המהלך עשוי להביא לרווח גדול עבור חברת המיגון והאיתור לרכב איתוראן. בדיון שנערך אתמול בוועדת החוקה, חוק ומשפט בנושא לבקשת הממונה על הביטוח, התברר כי חברת איתוראן היא החברה היחידה כיום שמחזיקה בתו תקן ישראלי לייצור והתקנת קופסה ירוקה — מכשיר שבאמצעות התקנתו יכולה חברת הביטוח לקבל מידע על אופן הנהיגה של המבוטח הנוהג ברכב, ובכך אף להפחית במקרה מסוים את תשלום הביטוח שלו.

 

סבסוד מלא מחברת הביטוח

 

קופסה ירוקה היא מערכת אלקטרונית לניטור נהיגה, כלומר מערכת המסוגלת לתעד את כל הפעילויות שהנהג מבצע. הקופסה היא בעצם מחשב קטן המחובר ישירות לחיישני הרכב השונים. כך מסוגלת הקופסה לתעד מצבים של תאוצה פתאומית, בלימה פראית, נסיעה במהירות גבוהה מהמותר וביצוע פניות במהירות גבוהה. הנתונים המתועדים על ידי הקופסה הירוקה נשלחים למאגר מידע ממוחשב.

 

איתוראן גובה כיום כ־200 שקל מלקוחותיה על רכישה ראשונית של המוצר, הנקרא בחברה איתוראן SAFETY, ולאחר מכן משלמים הלקוחות דמי שימוש חודשיים של 17 שקל. כיום לאיתוראן יש הסכם עם חברת הביטוח AIG, שמסבסדת ללקוחותיה את רכישת הציוד הראשונית ומוזילה את הביטוח המקיף של נהגים זהירים.

 

 

בדיון שהתקיים אתמול השתתף גם שחר שרצקי, מבעלי חברת איתוראן, שסיפר כי בשוק יש עוד שלוש מתחרות לאיתוראן שמייצרות את הקופסה הירוקה, ואולם רק לאיתוראן יש תו תקן ישראלי. ניר ברטל ממשרד האוצר אמר על כך כי "בשוק פועלות כיום ארבע חברות... אנחנו לא מפקחים על החברות הללו, יש תקן של מכון התקנים הישראלי ורק מכשיר שיקבל את התקן יאושר. רק חברה אחת קיבלה את התקן עד היום והיתר ירוצו גם לקבל תקנים (אחרי שיעבור החוק — ר"ז)".

 

ואולם, כאמור, בשלב זה החברה היחידה שתוכל להתקין את המכשיר היא איתוראן. בשיחה עם "כלכליסט" לאחר הדיון לא הכחיש שרצקי את רצונו להגיע למשתמשים נוספים, אך הוסיף כי "גם המתחרים שלי יוכלו להוציא תו תקן ישראלי אם ירצו". לאחר שח"כ מיקי לוי שאל את שרצקי אם יש לו מתחרים וקיבל תשובה כי כרגע איתוראן בלעדית בשוק, הודיע יו"ר הוועדה ניסן סלומינסקי כי "אם נכון הדבר וישנה רק חברה אחת בשוק שתיהנה מהחוק, אנחנו לא נעביר את זה".

 

מנכ"ל AIG שי פלדמן, שהשתתף גם הוא בדיון, הסביר כי לחברה שלו יש עניין רב באישור החוק מכיוון שהוא כאמור כבר עובד בשיתוף פעולה עם איתוראן, והוא מעוניין שמשרד האוצר יאפשר לו להוריד גם את מחירי ביטוח החובה עבור מבוטחים שהתקינו את המכשיר האמור: "נהג שנמצא פחות זמן על הכביש ועושה גם פחות תאונות, ישלם פחות על ביטוח החובה", אמר.

 

דורית סלינגר. הבוננזה של חברות הביטוח דורית סלינגר. הבוננזה של חברות הביטוח צילום: אבי אוחיון, לע"מ

 

נהיגה מונעת וצמצום נסועה

 

כאמור הדיון שהתקיים אתמול היה הראשון בהצעת חוק שמקדם האוצר להוזלת ביטוח החובה. במסגרת זאת נידונו פרמטרים חדשים לקביעת גובה הביטוח, שכוללים הנחות שונות שיינתנו לנהגים בביטוח, וזאת תמורת משתנים שונים כמו נהיגה מונעת והתקנת אותה קופסה ירוקה. עוד מוצע להעניק הנחות בביטוח החובה לנהגים בעלי נסועה נמוכה, כלומר נהגים שאינם נוסעים הרבה קילומטרים. הסיבה לכך היא שמבחינה סטטיסטית, ככל ש"זמן החשיפה" של נהג על הכביש נמוך יותר, כך סיכויו להיות מעורב בתאונה קטנים. פרמטר נוסף נוגע לכלי רכב דו־גלגליים, ולפיו יוענקו הנחות בביטוח החובה לאופנועים שמותקנות בהם מערכות בטיחות כמו מערכת ABS — מערכת למניעת נעילת גלגלים בעת בלימה.

 

מחברת איתוראן נמסר כי: "מערכת איתוראן SAFETY הנה פיתוח ייחודי ובלעדי של איתוראן. המערכת מנטרת את התנהגות הנהג ואופי הנהיגה ברכב, ומאפשרת תחקור ושחזור מדויק של תאונה וכל האירועים שקדמו לה. השימוש במערכת משפר את אופי הנהיגה של הנהג לאורך זמן, מביא את נושא הבטיחות בנהיגה למודעות גבוהה, ובשל כך מוביל להקטנת הסיכוי לתאונות דרכים ולצמצום האפשרויות לפגיעה או גרימת נזק לכלי הרכב. המערכת מותקנת כיום בציי רכב, כולל בכל רכבי משטרת ישראל וכוחות הביטחון. מכון התקנים בדק את המערכת והעניק לה תו תקן לאחר בדיקה של כשנה שבה נמצאה המערכת אמינה ומדויקת. חברת איתוראן מעולם לא העסיקה חברת לובינג לקידום הנושא".

 

ממשרד האוצר נמסר: "במטרה להבטיח שמערכת ניטור נתוני נהיגה תעמוד בסטנדרטים נאותים עליה לעמוד בתקינה מקובלת. על פי ההערכות, מספר חברות יעמדו בתנאים לשיווק המערכות. רק אם שתי חברות לפחות יציגו מערכת מאושרת ותקינה, האגף יאפשר את שיווקה".

 

חברות הביטוח מתנגדות במרץ: הרפורמה המאיימת מכל

 

הרפורמה של המפקחת על הביטוח דורית סלינגר בתחום ביטוחי רכב חובה היא אחד האיומים הגדולים על רווחיות חברות הביטוח הפועלות בתחום. מדובר באחד ממקורות הרווח הקלים יותר של חברות הביטוח שכן ביטוח רכב חובה הוא ביטוח שהמדינה מחייבת את בעלי הרכב לרכוש ולפיכך על חברות הביטוח נחסך המאמץ השיווקי והן בעצם מתחרות על הלקוחות רק ברמת המחיר.

 

שינוי התמחור והתאמתו לרמת הסיכון של הנוהג צפויים לגרוע מחברות הביטוח הכנסות המוערכות בכמיליארד וחצי שקל בשנה. לא בכדי נציגי איגוד חברות הביטוח נכחו בדיון אתמול בוועדת חוקה והתנגדו לרפורמה תוך שליפת טענות דוגמת חשש להונאה מצד ציבור הנוהגים שיטענו למשל כי נשים, שלפי הרפורמה יהנו מתעריף ביטוח מופחת, הן הנהגות העיקריות ברכב. חברות הביטוח מבקשות אם כן למסמס את הרפורמה ומבחינתן דחייתה בשלב הזה היא בבחינת הישג לא מבוטל.

רחלי בינדמן

בטל שלח
    לכל התגובות
    x