$
בארץ

ניתוח כלכליסט

איך זכתה חברה סינית בלי ניסיון במכרז הקרונות

ברשות החברות נזכרו באיחור, במשרד התחבורה לא התייחסו כלל והחשכ"לית בדקה ומסמסה. כך זכתה חברת CNR הסינית במכרז הקרונות לרכבת הקלה בת"א, למרות שורה ארוכה של כשלים חמורים

ליאור גוטמן 07:4329.11.15

ענף התחבורה המקומי רשם ביום חמישי האחרון ציון דרך היסטורי: חברת CNR הסינית זכתה במכרז לאספקת קרונות בשווי של עד 2 מיליארד שקל לקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב, זה שיחבר בין פתח תקווה, תל אביב ובת ים ושנבנה בימים אלה. CNR היא חברה בבעלות ממשלת סין, שאין לה ניסיון רב בהקמת מערכות מסוג זה בעולם — לפחות לא כאלה שכבר פועלות בשטח. בשיחה עם "כלכליסט" אף הודו נציגיה בישראל שאמנם יש לה כמה פרויקטים מתוכננים באוסטרליה, הונג קונג, ניו זילנד ועוד, אך בשעה שניגשה למכרז הרזומה שלה כלל שתי מערכות בלבד שהקימה בעצמה, בייצור ובטכנולוגיה שלה — בסין ובאיראן.

 

סיפור הזכייה של CNR במכרז של נתע (נתיבי תחבורה עירוניים) רצוף אירועים מוזרים, ולא רק משום שלחברה הזוכה יש פחות ניסיון באופן משמעותי מאשר למועמדות אחרות, עתירות ידע וטכנולוגיה בתחום, כמו אלסטום הצרפתית, קאף הספרדית, ווסלו הגרמנית וסטדלר השוויצרית. לא ברור למי היה אינטרס לקדם את זכייתה של CNR על פני האחרות, ואיך קרה שההכרזה עליה כזוכה התרחשה שעות ספורות לאחר שמשרד האוצר הורה לעצור את המכרז.

 

  צילום: אוראל כהן, עמית שאבי, עומר מסינגר, אריאל בשור

 

עניין תמוה נוסף הוא גניזתה של טיוטת דו"ח חמורה שהזמינה החשבת הכללית מיכל עבאדי־בויאנג'ו, שבה העלתה טענות קשות לגבי אופן ניהול המכרז. ואיך יכול להיות שדירקטוריון נתע קיבל הודעה על מינוי רו"ח חיצוני לבחינת המכרז, הבטיח לדון בכשלים שעלו בו, ניהל ישיבה בודדת בנושא ומיד הודיע על זהות הזוכה?

 

על השאלות הללו ואחרות אין תשובה בשלב זה, לפחות לא כזאת שמניחה את הדעת. במבט מלמעלה נראה כאילו המדינה התעקשה לעשות את כל הטעויות האפשריות בדרך להכרזה על הזוכה. רגע לפני שפרויקט התחבורה הגדול בישראל עובר את נקודת האל־חזור, ואולי גם רגע לפני שמבקר המדינה נכנס לתמונה, "כלכליסט" מציג את הדרך העקומה שבה מנהלת המדינה את מכרזי התשתיות שמשפיעים על החיים של כולנו.

 

מכרז הקרונות של הרכבת הקלה בתל אביב גובש לפני כחמש שנים, בסמוך למועד ההלאמה של הפרויקט. אף שמועד ההגשה הסופי היה יוני 2014, תנאי המכרז שונו והונמכו בדצמבר של אותה שנה והמעטפות נפתחו בינואר 2015, הזוכה הרשמית הוכרזה רק ביום חמישי האחרון. הסיבה לכך היתה בעיות שונות ומשונות שצצו סביב המכרז.

 

בשבוע שעבר חשף "כלכליסט" שדו"ח גנוז של האוצר, שחיברו בכיר המשרד לשעבר רונן וולפמן ורו"ח יצחק עזר, מצביע על כך שהמכרז עקום. "מבנה המכרז, תנאי הסף הנמוכים, המשקל הנמוך לאיכות והתיקונים שבוצעו בניקוד, שאפשרו לכל המציעים שעברו את דרישות הסף לעבור (גם) את ציון הסף, גרמו לכך שתנאי האיכות קיבלו משקל נמוך תוך סיכון מעל לסביר", כתבו שם.

 

אחד הנושאים המטרידים שמצא הדו"ח, שהוגש לעבאדי־בויאנג'ו כבר לפני ארבעה חודשים, היה שהמכרז לא ביצע כל סינון מקדים למועמדים. "מסיבות שלא הובהרו נקבעו תנאי סף נמוכים יחסית", נכתב. התנאים הללו לא כללו ניסיון מוכח בבניית או הרכבת מערכות רכבת בסטנדרט שמקובל במערב.

 

עניין נוסף הוא מרכיב האיכות, שקיבל משקל נמוך של 30% בלבד בתנאי המכרז, לעומת מרכיב המחיר שזכה למשקל של 70%. מאחר ש־CNR היא חברה ממשלתית סינית, הכסף אינו מהווה מגבלה עבורה ולכן היה לה יחסית קל לכאורה להציע מחיר נמוך ולהשאיר את המתחרות מאחור. לא מדובר בהשערה ריקה — במכרז להקמת הנמל החדש באשדוד זכתה צ'יינה הארבור הסינית, שגברה על חברות אירופיות שהציעו מחירים גבוהים בעשרות אחוזים משלה.

 

כותבי הדו"ח ביקשו מנתע לקבל ניקוד חדש למועמדות, שיחושב לפי הפרמטרים שנקבעו לפני שדולל מרכיב האיכות, אך לא קיבלו את החומר. מנתע השיבו שאילו התנאים היו נשארים, אף מועמדת לא היתה עוברת את המכרז.

 

כל נורות האזהרה הללו לא הפריעו לנתע, שכינסה את הדירקטוריון ביום רביעי האחרון. בפגישה אמר היו"ר יאיר שמיר (שר ויו"ר מע"צ לשעבר) שהוא מתכוון לדון בבקשת רשות החברות ולשמוע את הגורמים המעורבים כדי לקבוע אם המכרז תקין. כ־24 שעות לאחר ההכרזה הזאת אושרה הזוכה במכרז, שהיה בהקפאה כמעט שנה. לא ברור אם שמיר יידע את חברי הדירקטוריון שלמחרת יודיעו על הזוכה, וכיצד הבטיח לבדוק את המכרז אם ידע שזה מה שהולך לקרות. לנתע אין תשובה בעניין.

 

למחרת הכרזתו של שמיר על הבדיקה המתוכננת, ביום חמישי בבוקר, הגיע לנתע מכתב ממנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, שמורה להתקדם עם המכרז משום שעבאדי־בויאנג'ו לא מצאה בו דופי. מעבר לכך שהטענה אינה נכונה, גם פניית "כלכליסט" לחשבת הכללית העלתה שהמכתב נשלח בניגוד לדעתה וללא ידיעתה. "המכתב לא על דעת החשבת כיוון שלא הסתיימה בדיקתה לגבי מכרז הקרונות", נכתב בתגובה. שעות ספורות לאחר שהגיע מכתבו של יצחקי, הוכרזה CNR כזוכה. הבדיקות של החשכ"לית ושל רשות החברות כנראה לא מספיק חשובות.

 

היא אמרה, הוא אמר

 

אז איך קורה שמנכ"ל משרד ממשלתי מודיע במכתב רשמי שהחשכ"לית לא מצאה דופי במכרז, בשעה שהיא סותרת זאת באופן רשמי? אין על כך תשובה, אבל גם האוצר לא יוצא נקי מהעניין. מעבר לכך שכבר באוגוסט 2013 החשכ"לית גילתה שיש בעיות במכרז משום שמועדי אספקת הקרונות תוכננו לשנים לפני הפעלתם, הרי היא היתה זו שהזמינה את הדו"ח, מינתה את הבודקים ודנה עמם במסקנות.

 

אבל אחרי כל זה היא לא עשתה כלום. הדו"ח התאדה במסדרונות הממשלה ולא טופל עד היום. מדובר בחשכ"לית שיודעת לגשת למבקר המדינה בעת הצורך, והנה כאן היא בוחרת — לא ברור למה — לתת לדו"ח שלה להיעלם.

 

גם מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב נזכר מאוחר מדי. נתע היא חברה ממשלתית שהפיקוח עליה נתון בידי הרשות, אבל שם נזכרו למנות רו"ח חיצוני לבדיקת המכרז חודשים אחרי שטיוטת דו"ח חריף בעניינו כבר מונחת על שולחן החשכ"לית. כפי שנחשף ב"כלכליסט", בבדיקה שלהם נשלפו פרוטוקולים של ישיבות הנהלה של נתע מיוני 2012, שמהם עולה שחלק מהנוכחים טענו שיש לשנות את תנאי המכרז כדי לאפשר כניסת שחקנים אחרים, בהם מתמודדים מסין. באותה תקופה ביקרו חלק מחברי הנהלת נת"ע בסין כדי להתרשם מאיכות הייצור. עוד עלה ברשות החברות חשש שמישהו ניסה להטות את המכרז עבור הסינים, שכן פרסומים שונים מלפני כחצי שנה מצאו שמשלחת סינית ביקרה בישראל, תמהה על העיכובים במכרז ורמזה לכאורה על האפשרות לתבוע את המדינה.

 

בנתע לא מכחישים שנערכו במכרז שינויים והתאמות שונות, אבל טוענים בתגובה ש"כל ההחלטות על סוג המכרז, תנאי הסף, חלוקה בין איכות למחיר, התקבלו בשנת 2012 על ידי ועדת היגוי משותפת של משרדי האוצר והתחבורה, וכל מה שהשתנה מאז ועד היום הוא שהפקידים באוצר התחלפו". בשורה התחתונה, גם הבדיקה של רשות החברות עלולה להיזכר כאפיזודה חולפת, מאחר שהזוכה כבר הוכרז והדו"ח טרם גובש.

 

האוצר נגד התחבורה

 

מאחר שמכרז הקרונות כל כך עקום ומגובה בדו"חות שמנצנצים מנורות אזהרה, רק למען הסר ספק אפשר היה לצפות ממשרד התחבורה לטפל בעניין. בעיקר לאחר שבחודש האחרון נחשפו כמה פרשות בנוגע לחברת מע"צ, כולל מעצר בכירים בה שלכאורה תפרו מכרזים על ימין ועל שמאל. חלק מהמכרזים נתפרו לכאורה במשמרת של כץ, גם אם הוא לא ניהל אותם אישית.

 

לגבי מנכ"ל המשרד התהייה מתמקדת בשתי שאלות עיקריות — הראשונה היא מדוע להמריץ את נתע לסיים את הליך המכרז כשיש טיוטת דו"ח כל כך חמורה לגביו. השנייה היא מדוע שלח מכתב רשמי שבו טען שהחשכ"לית לא מצאה דופי במכרז, בעוד שהיא מכחישה זאת בכל תוקף וטוענת שלא ידעה על המכתב כלל.

 

בנתע מודים שקיבלו הוראה ממשרד התחבורה להמשיך לאחר שלכאורה לא נמצא בו דופי: "ועדת המכרזים בנתע הכריזה על CNR כחברה שתייצר ותספק את קרונות הקו האדום. אנו מאחלים לה בהצלחה רבה כשם שהצליחה בלמעלה מ־80 מדינות, בהן אוסטרליה, הונג קונג, ניו זילנד, טורקיה, טייוואן, ברזיל ולאחרונה זכתה במכרז לאספקת קרונות בבוסטון, ארה"ב. מנכ"ל משרד התחבורה קיבל החלטה נכונה והורה לנתע להמשיך בהליך המכרזי לאחר שלא נמצא כל דופי בקבלת ההחלטות".

 

במשרד התחבורה דבקים בגרסה שלפיה בבדיקת החשכ"לית לא נמצא כל פגם במכרז: "בהתאם לסיכום בין שר התחבורה לחשבת הכללית באוצר, נבדקו על ידה הליכי המכרז. בתשעת החודשים שחלפו מאז בוצעה בדיקה מקיפה ויסודית וכן השלמות בהיבטים המשפטיים והמקצועיים. בימים האחרונים התברר כי פניית שר התחבורה לחשבת הכללית מיצתה את עצמה בכך שלא נמצאו כל עדויות לפגיעה בטוהר המידות או נושאים אחרים המחייבים התערבות.

 

"לא ברור מה רשות החברות בודקת, מדוע דווקא עתה ומאילו אינטרסים. עם קבלת מכתבו של מנכ״ל המשרד בבוקר זומנה ועדת המכרזים וההחלטה התקבלה ב־18:00 בערב. משרד התחבורה אינו מתערב בשום מכרז של חברות ממשלתיות ומכאן שאין לו היכרות עם החברות, המציעים או הספקים. אין אנו אמורים להכיר טענות מסוג זה".

 

ואילו במשרד האוצר מסבירים שמבחינתם הבדיקה טרם הסתיימה: "מאז קבלת טיוטת הדו"ח ערכנו בדיקות רבות ביחס לנושאים השונים שעולים ממנה, כולל קבלת התייחסות משרד התחבורה, שבחנו את הצד המקצועי של המכרז ולא מצאו בו פגם. בנוסף נבדקו נושאים רבים מול הנהלת נתע ויו"ר דירקטוריון החברה. הבדיקה בנושא ממצאי הדו"ח טרם הושלמה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x