$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

דו"ח גנוז של האוצר: "מכרז קרונות הרכבת הקלה מסוכן"

לאחר שהאוצר הביע חשש שנתע היטתה את המכרז לטובת החברה הסינית, טיוטה סופית של דו"ח נסתר חושפת כי דרישות הסף בו היו מתחת לסטנדרטים המקובלים של איכות מוצר וניסיון הספק. האוצר צפוי לבדוק אם הדרישות הותאמו לסינים

ליאור גוטמן 06:4925.11.15

טיוטת סופית לדו"ח שהזמינה החשבת הכללית מיכל עבאדי־בויאנג'ו בנוגע למכרז קרונות הרכבת הקלה בתל אביב ולא פורסמה עד כה קובעת כי לא בוצע סינון ראשוני של ההצעות לרכישת הקרונות; תנאי המכרז היו מינימליים; מרכיב איכות הקרונות קיבל משקל נמוך; כל המציעים נכשלו במכרז, שלאחר מכן תוקן ונכתב מחדש; והתנהלות המכרז הובילה לבזבוז כסף ולעיכוב הפרויקט.

 

מדובר במכרז לאספקת 90 קרונות ו־30 נוספים לפי דרישה עתידית, בעלות של כ־2 מיליארד שקל. המכרז פורסם בנובמבר 2012, עבר שינויים בדצמבר 2014 ונסגר כבר בינואר 2015, אך תוצאותיו עדיין לא ידועות. במקור ניגשו למכרז חמש חברות, וההערכות הן שהזוכה תהיה חברת CNR הסינית.

 

הדמייה של הרכבת הקלה בת"א הדמייה של הרכבת הקלה בת"א הדמייה: נ.ת.ע

 

חלק מממצאי הטיוטה עלו כבר בדו"ח מקביל שמכינה רשות החברות הממשלתיות ונחשף בתחילת החודש ב"כלכליסט". הבדיקה מצאה שגורמים בכירים לשעבר בנתע טענו שיש לשנות את המכרז כדי לאפשר כניסת שחקנים אחרים, ובפרט הסינים, בתקופה שבה ביקרו בסין כדי להתרשם מאיכות הייצור. האוצר צפוי לבדוק כעת אם השינוי וההנמכה של תנאי הסף תואמו עם החברה הסינית ופועלים לטובתה.

 

כבר בשנה שעברה דרש ראש אגף התקציבים באוצר אמיר לוי לפצל חלק מהמכרזים בפרויקט מחשש שיגרמו נזק. שר התחבורה ישראל כץ סירב לדרישה, וכך התקבלה פשרה: הפרויקט המשיך בדרכו, ובינתיים מונתה החשכ"לית לבחון את המכרז לרכישת קרונות. רונן וולפמן, לשעבר בכיר באוצר, ורו"ח יצחק עזר שהחלו את עבודתם במרץ האחרון, הם שגיבשו את הדו"ח וסיימו את בדיקתם כבר לפני כמה שבועות.

 

הטיוטה הסופית מטרידה בחומרתה: "מכרז הקרונות בוצע באופן שגוי ובעייתי, וראוי לבחון אם להמשיכו במתכונתו הנוכחית או תוך ביצוע תיקונים, או לפרסם מכרז חדש".

הטיוטה מדגישה כי לא בוצע סינון מקדים של המתמודדים ונקבעו תנאי סף נמוכים יחסית, שלא כללו ניסיון מוכח בבנייה או בהרכבת מערכות תנועה רכבתיות כמו שמקובל באירופה, בניגוד לעצות המומחים שליוו את הפרויקט ובלי לדון בסיכונים הכרוכים בזה.

 

כותבי הדו"ח מציינים שעל אף התנאים הנמוכים, אף מועמד לא עמד בהם. לכן, המכרז תוקן ונקבע דירוג מחודש. כותבי הדו"ח ביקשו מנתע לקבל ניקוד חדש כאילו הוצמדו לו הפרמטרים הראשונים, אך המידע לא התקבל עד היום.

 

עוד מותחים הכותבים ביקורת על ההחלטה להעניק למרכיב האיכות של הרכבות משקל של 30% בלבד מהציון, לעומת 70% להצעה הכספית.

 

הטיוטה מסכמת: "מבנה המכרז, תנאי הסף הנמוכים, המשקל הנמוך לאיכות והתיקונים שבוצעו בניקוד שאפשרו לכל המציעים שעברו את דרישות הסף הראשוניות לעבור את ציון הסף, גרמו לכך שתנאי האיכות של המציעים קיבלו משקל נמוך תוך נטילת סיכון שהוא מעל לסביר לדעתנו. שיטה זו יצרה בזבוז משאבים הן של המתמודדים והן של נתע, הארכת לוחות זמנים ונטילת סיכונים. ההליך בכללותו לא היה נכון".

 

מאז יציאת המכרז התחלפה הנהלת נתע: המנכ"ל יהודה בר און התמנה באפריל 2014 וקיבל את המכרז מקודמו יצחק זוכמן ויו"ר החברה התחלף מאז פעמיים.

 

ממשרד התחבורה נמסר: "בעקבות הדו"ח בדקה החשבת את הנושא עם גורמים מקצועיים במשרד התחבורה, שקבעו כי ההליך נערך באופן ראוי המבטיח הליכי בקרה, פיקוח וצמצום סיכונים בהתאם לנורמות באיחוד האירופי".

 

מנתע נמסר כי: "מכרז הקרונות לווה מתחילתו על ידי כל הגורמים המקצועיים במשרד האוצר והתחבורה, שאישרו את מבנה המכרז ואת תנאי הסף טרם הפרסום. חברת נתע ממשיכה לקדם את ביצוע העבודות להקמת הקו האדום ומחויבת להפעלתו בשנת 2021".

 

משרד האוצר סירב להתייחס לידיעה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x