שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
מחפשי עבודה

מירוץ ארוך: מדוע לנשים יידרשו 100 שנה להגיע לצמרת הארגון

מחקר חדש מצא את המכשולים בדרך לייצוג שוויוני של נשים וגברים בהנהלות בארגונים. בין הסיבות: תת ייצוג של נשים בכל הדרגות, רשתות מקצועיות שונות והבדלים בשאיפות לקידום

מעין מנלה 08:0705.10.15
יידרשו מאה שנים על מנת להגיע לייצוג שווה של נשים וגברים בדרגות הבכירות ביותר בארגונים.על מנת להגיע לשיוויון בדרגות הניהול הזוטר יותר יידרשו עשרים וחמש שנים, כך עולה ממחקר משותף של חברת מקינזי וארגון LeanIn שמטרתו קידום נשים לעמדות ניהול בכירות.
לפי המחקר, שכלל 118 חברות אמריקאיות והשתתפו בו כ-30 אלף עובדים, נשים עדיין סובלות מתת ייצוג בכל דרגות הבכירות בארגון וכן, הן מתמודדות עם מכשולים וחסמים אמיתיים בדרך לפסגה.

 

אלו הן הסיבות העיקריות שבגללן נמצא כי הדרך לשוויון מגדרי בשוק העבודה עוד ארוכה:

 

1. נשים בדרגות בכירות פחות שאפתניות מגברים

 

כל עוד הם מחזיקים בתפקידים זוטרים או בדרגי הביניים, גברים ונשים שואפים להתקדם באופן דומה. עם זאת, כאשר נשים מקודמות לדרגות בכירות יותר – שאיפות הקידום שלהן לפסגת הארגון פחותות מאלו של הגברים.  

 

הרצון להתקדם לצמרת החברה שונה בין גברים לנשים, אך נושאים כמו לחץ בעבודה ואיזון בין משפחה לעבודה מעסיקים את שני המינים. למרות זאת, נשים רואות בלחץ או סטרס כמכשול העיקרי שעומד בפניהן בדרך לקידום. תופעה זו מעלה הסבר אפשרי לחוסר קידומן של נשים: הדרך שלהן לפסגה היא מלחיצה הרבה יותר מזו של הגברים.  

 

2. פחות נשים מחזיקות בתפקידים שמובילים לעמדות הבכירות

 

מרבית הנשים בדרגי הניהול הזוטר מחזיקות בתפקידים שנחשבים תפקידי מפתח, כאלה שקשורים לליבת הפעילות של החברה או לרווח/הפסד שלה. עם זאת, כאשר מתקדמים לדרגות הניהול הבכירות יותר, מעל למחצית מהנשים מחזיקות בעמדות שאינן עמדות מפתח אלא קשורות לתמיכה בפעילות החברה (למשל: משאבי אנוש או ייעוץ משפטי). מכיוון שתפקידי מפתח קשורים בליבת הפעילות של החברה הם מהווים הכנה קריטית לתפקידים בפסגת הפירמידה הארגונית. לכן תת הייצוג של נשים בתפקידי מפתח מהווה מכשול בדרכן לצמרת.

 

בנוסף, הסיכויים של נשים להתקדם לדרגה הבאה מתוך תפקידים תומכים (שאינם תפקידי מפתח) הם גבוהים יותר מסיכוייהן להתקדם בתפקידי מפתח. לכן, נשים מתמודדות עם הדילמה הבאה: מצד אחד אם הן רוצות להגיע לפסגה הן חייבות להתקדם, מצד שני, הסיכוי שלהן להתקדם גבוה יותר בתפקידים שאינם תפקידי מפתח.

 

3. נשים חוות את שוק העבודה כמקום לא שוויוני

 

לפי המחקר, נשים נוטות פי שניים יותר מגברים לחשוב שהמגדר שלהן ישפיע על סיכוייהן להתקדם בעבודה. נשים מדווחות פי שלושה יותר מגברים כי הן חוו באופן אישי הפסד של פרויקט, קידום או העלאה על בסיס מגדרן. בהשוואה לגברים נשים גם דיווחו כי מתייעצים בהן פחות בנוגע להחלטות חשובות.

 

שריל סנדברג, מנהלת התפעול בפייסבוק, מחברת הספר "Lean In" ופעילה בנושא קידום נשים לעמדות בכירות שריל סנדברג, מנהלת התפעול בפייסבוק, מחברת הספר "Lean In" ופעילה בנושא קידום נשים לעמדות בכירות צילום: אם סי טי

 

החוויה של שוק העבודה כמקום לא שוויוני מתעצמת אצל נשים בדרגות בכירות. נשים בכירות רואות במגדר שלהן כחיסרון גדול יותר מאשר נשים זוטרות. הן נוטות יותר להאמין כי היה להן קשה יותר להתקדם בגלל היותן נשים וכי מגמה זו תימשך גם בעתיד.

 

4. חוסר השוויון מתחיל בבית

 

נשים ממשיכות לבצע נתח גדול יותר ממטלות הבית וגידול הילדים מאשר גברים. לפי המחקר, בכל דרגות הבכירות נשים נוטות פי תשעה יותר מגברים להעיד כי הן עושות יותר מטלות הקשורות לגידול ילדים ופי ארבעה יותר מטלות בבית.

 

5. הרשתות המקצועיות של נשים שונות מאוד מאלו של הגברים

 

גם נשים וגם גברים מסכימים כי הנוכחות של ספונסר או מנטור חשובה מאוד להתקדמות בקריירה. עם זאת, הם לא מחזיקים באותן רשתות מקצועיות שיכולות בעת הצורך לספק תמיכה וקידום. גודל הרשתות המקצועיות של נשים וגברים הוא דומה, אך הרכבן שונה: גברים מתחברים בעיקר לגברים אחרים בעוד שלנשים יש רשתות נשיות בעיקרן או מעורבות. מכיוון שיותר גברים מנשים מחזיקים בעמדות הנהלה בכירות, לנשים יש גישה מצומצמת יותר לספונסרים בכירים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x