שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

75 מיליון שקל להילחם ב"איום אסטרטגי" של לימודי מתמטיקה

התוכנית שהשיק שר החינוך אתמול שואפת להכפיל את מספר התלמידים שניגשים לבגרות 5 יח"ל במתמטיקה בתוך ארבע שנים עם השקעה של 75 מיליון בלבד. בין השאר, יאפשר התקצוב פתיחת כיתות של 6 תלמידים והסבת עובדי הייטק להוראה

שאול אמסטרדמסקי 06:4931.08.15
שר החינוך נפתלי בנט השיק אתמול את התוכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה בתיכונים (תחת השם הצולע "לתת חמש").

 

התוכנית, שתקציבה עומד על 75 מיליון שקל שנוספו לתקציב משרד החינוך, תנסה להתמודד עם קושי כפול בתחום לימודי המתמטיקה: היעלמות התלמידים שלומדים 5 יחידות מתמטיקה, והיעלמות המורים. על פי נתוני הלמ"ס, בשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בהיקף התלמידים ל־5 יחידות מתמטיקה — מ־13 אלף בשנת 2006 ועד ל־8,900 בשנת 2012. מגמות לימוד של חמש יחידות מתמטיקה מתקיימות כיום בפחות מ־600 תיכונים בישראל. 300 תיכונים בארץ, בעיקר מיישובים חלשים יותר בפריפריה, כלל לא מציעים את האפשרות הזאת, כך שהדבר רק מחמיר את הפערים בשוויון ההזדמנויות.

 

 

התוכנית החדשה מציבה למערכת יעד שאפתני – הכפלת מספר התלמידים ל־18 אלף בתוך ארבע שנים בלבד.

 

ראשית, משרד החינוך יאפשר לכל תלמיד שמעוניין ללמוד 5 יחידות מתטיקה את האפשרות הטכנית לעשות זאת. לשם כך יוסיף משרד תקציב לגיוס מורים לכיתות לימוד קטנות במיוחד של שישה תלמידים בלבד, בעוד שכיום התקן המינימלי עומד על 15 תלמידים. לבתי ספר שלא יצליחו לגייס שישה תלמידים בשכבה, תינתן לתלמידים האפשרות ללמוד באופן וירטואלי עם תלמידים מרחבי הארץ בזמן שעות הלימודים.

 

שנית, בשביל למנוע את הנשירה של התלמידים למגמה נמוכה יותר, בעיקר לפני מועד הבגרות, יחלק משרד החינוך לתיכונים תקציבים להשקעה פרטנית בתלמידים אלו.

 

תוכנית זו, שהחלה כבר ב־100 תיכונים בתקופתו של שר החינוך לשעבר שי פירון, תורחב כעת ל־175 בתי ספר שיקבלו תוספת תקציב למימון 15 שעות שבועיות נוספות. מנהלי בתי הספר יחליטו בעצמם מה לעשות עם זמן זה, כמו לקיים שעות תרגול בקבוצות קטנות או לפתוח כיתות לימוד נוספות.

 

נפתלי בנט נפתלי בנט צילום: אוראל כהן

 

התוכנית נאבקת בנטישת מורים בתחילת דרכם

 

הקושי השני שהתוכנית מנסה להתמודד איתו היא היעלמות המורים למתמטיקה במגזר היהודי שרבים מהם, שמקורם בגל העלייה ממדינות ברית המועצות בתחילת שנות התשעים, פורשים בהדרגה לפנסיה, ומשאירים מאחוריהם ואקום גדול.

 

האתגר הגדול של התוכנית יהיה לפיכך לא רק להכפיל את מספר התלמידים למתמטיקה ברמה של 5 יחידות, אלא לוודא כי קצב הכשרת המורים יעמוד בקצב הגידול במספר התלמידים.

 

לשם כך, מרחיב משרד החינוך את מנגנון הכשרת המורים למתמטיקה וגם מרחיב את תוכניות הסבות המורים למתמטיקה מתוך מגזר ההייטק.

 

תוכניות אלה עוזרות גם במלחמה באחוזי הנשירה הגבוהים של מורים חדשים בכל המקצועות, העומדים על 25% בחמש השנים הראשונות. תוכניות הסבה וההכשרה משפרות את הקליטה בבתי הספר כשמורים המוסבים מגיעים בקבוצות, ופוגשים את התלמידים ואת המציאות בבתי הספר כבר בתקופת ההכשרה.

 

בנוסף, המשרד מקים קהילות מקצועיות של מורים למתמטיקה שנפגשים בקבוצות בהנחיית מוסדות להשכלה גבוהה. בקבוצות יחזקו מורים מצטיינים מורים אחרים תוך ניתוח עבודות תלמידים כדי לשפר את איכות הוראת המקצוע.

 

במקביל כ־200 מורים למקצוע, שכיום חסרים רקע מקצועי מספיק, יקבלו הכשרה נוספת מצד המוסדות להשכלה הגבוהה.

בתי הספר עודדו נשירה כדי לשמר ממוצע ציונים גבוה.

 

הסיבה המרכזית לצניחת מספר הלומדים ב־5 יח"ל היא התמריץ שקיבלו בתי הספר כדי להגדיל את שיעורי הזכאות לבגרות, ולכן עודדו תלמידים מתנדנדים לנשור למספר יחידות לימוד קטן יותר בשביל לא לקלקל את הנתונים. שיעור הנשירה למגמה נמוכה יותר עומד על כ־30% מהתלמידים. שעור הנטישה בקרב תלמידות, שיש המעידים שהן נושרות בקבוצות, גדול במיוחד.

 

מגמת הירידה נבלמה ואף השתפרה מעט במהלך 2013, בין השאר הודות לתוכנית שהחל שר החינוך הקודם בשם "מתמטיקה תחילה".

 

לעומת התוכניות הקודמות, לא מדובר בתוכנית שנשלפה מהמותן אלא שנבנתה במשך כשנה וחצי תוך ניסיון להגיע לקונצנזוס רחב היקף עם מספר גדול של גורמים: ממשרד החינוך דרך הרשויות המקומיות, האוניברסיטאות, גורמים פילנתרופיים כמו קרן טראמפ ועד למורים עצמם.

 

מנכ"ל קרן טראמפ אלי הורביץ, מיוזמי ומובילי התוכנית, אמר אתמול ל"כלכליסט": "זו עבודה שנעשית כבר שנה וחצי. בדרך כלל שופכים משאבים על רפורמות שלא הבשילו ואחר כך מתפלאים איך זה לא הפך להישגים. במקרה הזה מדובר ברפורמה בשלה, בתשתיות שנבנו לאורך שנים, במורים שמוכנים ובהירתמות של הרבה מגזרים שכל אחד מהם עושה כמיטב יכולתי למען מטרה משותפת ומוגדרת".

 

הורביץ התייחס לצניחה במספר המורים ואמר: "אין לנו היום נתונים מדויקים על קצב הפרישה של המורים וכחלק מההיערכות הלאומית אנחנו אוספים אותם עכשיו. השנה הוכשרו 700 מורים חדשים למתמטיקה ואנחנו מקווים שהרוב ייקלטו במערכת ויישארו בה".

 

בהתייחסות לתקציב שהוקצה לתוכנית טען הורביץ כי "לא צריך יותר מזה בשביל להצליח".

 

בנט אמר אתמול במסיבת עיתונאים להשקת התוכנית כי "האיום של לימודי המתמטיקה הוא איום אסטרטגי, ולאיום אסטרטגי יש צורך בתוכנית לאומית. נגמרו הימים שילד רצה לגשת לבגרות של 5 יחידות, אבל בשל מקום מגוריו הוא לא היה יכול".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x