$
מעסיקים

"תוכיחו שסבתא שלכם באמת מתה" או: איך לא להתנהג לעובדים

החל מהפקעת נקודות הנוסע המתמיד ועד סירוב גורף לתת מכתבי המלצה: האם גם אצלכם במשרד קיימים הכללים המטופשים והגרועים ביותר שיכולים להיות במקומות עבודה?

שירות כלכליסט 16:1628.08.15

בתחום משאבי האנוש, ישנם כמה כללים מטופשים וחסרי תוחלת למדי ששרדו. בין אלה, ישנם כמה ממש גרועים ונראה כי הם צועקים במלוא גרון "יכול להיות שקיבלנו אותך לעבודה אבל זה לא אומר שאנו סומכים עליך או שלא ניפטר ממך ברגע שנרצה!". הם פשוט מעליבים.

אם יש לכם חוקים כאלו בעבודה, הגיע הזמן לעשות מזה עניין. אם אתם מנהלי משאבי אנוש, רצוי שתשקלו לבטל את חמשת החוקים הבאים, האיומים ביותר, המאותתים לעובדים שהם לא יותר מפיונים קטנים ובני-החלפה במכונה המשומנת של המעסיק. ב"פורבס" פרסמו את חמשת החוקים הגרועים ביותר שקיימים במקומות עבודה:  

 

1. הוכיחו שסבתא שלכם אכן נפטרה

מקומות עבודה הדורשים מעובדים שמבקשים חופשת אבל בתשלום להוכיח שסבתם (או כל קרוב משפחה אחר) אכן נפטרה. יכול להיות שמתישהו בימי קדם, מישהו שיקר למעביד שלו שבן משפחה מת, כדי לקבל איזה יום-יומיים של חופשה בתשלום.

 

זה אמנם מזעזע אבל לא סיבה טובה דיה לדפוק את כל העובדים האחרים, הישרים, ולדרוש מהם שיוכיחו מוות במשפחה באמצעות הגשת מודעת אבל. אין דבר יותר מעליב מלומר לקולגה "איך אנו יכולים לדעת שאכן סבתך נפטרה? תצטרך להוכיח את זה באמצעות מסמך כתוב". אם אתם לא סומכים מספיק על עצמכם לקחת עובדים אמינים אז כדאי שתחשבו פעמיים.

 

2. אתם יכולים לעבוד פה שנים, אבל לא תקבלו מאיתנו מכתב המלצה

לא יאומן אבל ישנן חברות הנוקטות מדיניות של אי מתן המלצות משום שהן פוחדות שהמלצות שליליות יובילו לתביעות דיבה. אותן חברות צריכות לזכור שכל אחד יכול לתבוע בכל רגע, גם בלי המלצה. מנהלים יכולים להביא על עצמם תביעות בקלות בגין האשמות לאפליה, הטרדה מינית ומגוון סיבות אחרות. אם כן, מה כל כך מיוחד בהמלצות?

 

אם אתם לא סומכים על עצמכם להעסיק ולקדם מנהלים היכולים לתת המלצות מבלי להכפיש, כדאי שתמצאו עזרה ומהר.

לא הגיוני לומר לעובד "לא משנה כמה זמן עבדת אצלנו, כשתעזוב, לא נאמר מילה אחת טובה עליך".

 

הסרט מבצע סבתא, ארכיון הסרט מבצע סבתא, ארכיון צילום: רמי זרנגר

 

3. משובים יחסיים (לפי התפלגות פעמון)

משובים אלו אומדים ביצועים של עובדים ביחס לאלו של הקולגות שלו. לעובדים יש מידה מוגבלת של אנרגיה להשקיע בעבודה, לכן, אם אתם רוצים שהם ישקיעו את רובה בניסיון למצוא חן בעיני המעביד - השתמשו בשיטת הערכה המקצה חלק קטן של הערכות מצטיינות, עוד מספר קטן של הערכות מעל הממוצע וכן הלאה.

 

אם, לעומת זאת, ברצונכם שהעובדים שלכם יתמקדו בשרות ללקוחות ולא בתחרות פנימית, אז רצוי שתשליכו לפח את המשובים היחסיים הגורמים לעובדים להציב לעצמם מטרה של להתחרות בעמיתיהם.

 

4. הפקעת נקודות נוסע מתמיד

עבור מה בעצם משלמות חברות? עבור דברים שיש להם ערך עבורה – ציוד ותוכנות חדישים, משרדי מתכת וזכוכית וכו'.

כאשר חברה שולחת את עובדיה לנסיעת עסקים ואז מפקיעה מהם את נקודות הנוסע המתמיד שעבורם העובד עמד בתורים אין סופיים בשדה התעופה וישב במושבים קטנים וצפופים, הרי שזו התנהגות נמוכה במיוחד.

 

5. דירוגי עובדים

דירוג עובדים הוא תהליך שבו נאלצים מנהלים לדרג את עובדיהם, מלמטה ועד למטה (מהרע ביותר ועד הטוב ביותר), באופן שלא משיג דבר מעבר לליטוף האגו של מנהלים לא חשובים.

 

אולם אם אתם מאמינים ביכולתכם להעסיק עובדים חכמים ומוכשרים, ואין לכם צורך לגרום להם לאי ודאות תעסוקתית חדשות לבקרים, אז הגיע הזמן לבטל נוהל ימי-ביניימי זה ולנהל את הצוות שלכם כמו שמנהיגים אמיתיים עושים – באמצעות השראה ודוגמא אישית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x