שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

עיריית תל אביב תגביל כניסת רכבים מזהמים באמצעות אגרת גודש

האגרה היא אחד הצעדים בתוכנית להפחתת זיהום האוויר בעיר. העירייה גם תאסור כניסת רכבים לאזורים מסוימים, תשפר תשתיות להולכי ברגל, תתמרץ נהגי מוניות לעבור לרכבים היברדיים ותשיק שירות Car Share. היעד לביצוע – עד 2020

תומר הדר 07:0126.08.15

עיריית תל אביב מתכננת להטיל אגרת גודש על נהגים בעלי רכבים מזהמים על מנת להגביל את כניסתם לתחומה - כך עולה מתוכנית שפרסמה העירייה במטרה להפחית את זיהום האוויר בעיר. גובה האגרה ייקבע בהתאם לרמת הזיהום של הרכב והיא תוטל על כניסה לאזורים מסוימים ובשעות מסוימות, בהתאם להגדרות שתקבע העירייה.

התוכנית גם מגדירה אזורים נוספים שאליהם תותר או תוגבל כניסת רכבים (כגון אזורים שבהם תיאסר כניסתם של רכבים בעלי מנוע דיזל), וצעדים אחרים כגון עידוד הליכה ברגל ונסיעה באופניים, מתן תמריצים לנהגי מוניות על מנת שיעברו לרכבים היברדיים, הקמת תשתיות שמטרתם להוריד את מהירות הנסיעה והקמת שירות Car Share עד 2016. היעד שהציבה לעצמה העירייה לביצוע התוכנית - 2020.

 

התוכנית שהציגה העירייה מהווה שלב שני ל"תוכנית האב האסטרטגית להפחתת זיהום אוויר בתל אביב־יפו" שפורסמה עוד בשנת 2007, וכללה בין היתר את פרויקט השכרת האופניים תל־אופן. את התוכנית הנוכחית מפרסמת העירייה בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה.

 

במסגרת התוכנית, העירייה מתכננת להגדיר אזור במרכז העיר (מבלי לפרט) שאליו לא תותר כניסת רכבים בעלי מנועי דיזל.

 

באזור אחר - קטע של שדרות ירושלים בין רחוב ארליך לרחוב אילת - תיאסר כניסתם של כל כלי רכב בעל מנוע מזהם (מבלי לפרט באילו כלי רכב מדובר).

 

באזורים אחרים מתכננת העירייה להגביל תנועתם של כלי רכב בהתאם לרמת הזיהום ולסוג הרכב: בשעות שבהן רמת הזיהום גבוהה - רק כלי רכב נקיים יורשו להיכנס; בשעות שבהן רמת הזיהום נמוכה, יורשו להיכנס גם כלי רכב מזהמים יותר.

 

הגבלת הכניסה לאזורים אלה תתבסס על הטלה של אגרת גודש, והאכיפה תבוצע באמצעות מצלמות. במסגרת זו מתכננת העירייה פיילוט מיוחד, שבו יוגדר אזור שאליו יורשו להיכנס רק רכבים שמנועיהם עומדים בתקן הזיהום יורו 3 (תקן זיהום שתקף למכוניות שיוצרו החל משנת 2000).

 

עומס תנועה בתל אביב, ארכיון עומס תנועה בתל אביב, ארכיון צילום: עומר הכהן

 

בעלי רכבים שיהיו מעוניינים באישור כניסה לאזור זה יידרשו לקחת את רכבם לבדיקה במכון רישוי, שבה תיבדק בין היתר כמות הפליטות של הרכב. רכב שיימצא עומד בתקן ותותר כניסתו - על שמשתו תודבק מדבקה המציינת זאת.

 

צעד נוסף שמתכננת העירייה הוא הרצת פיילוטים ל"מיתון מהירות תנועה" בנווה צדק ובצפון הישן של תל אביב. במסגרת הפיילוטים יוקמו תשתיות שיגבילו את מהירות הנסיעה של רכבים לעד 30 קמ"ש, במטרה להפחית את רמת הזיהום שהם פולטים.

 

שני צעדים נוספים בתוכנית הם מתן תמריצים לנהגי מוניות שיעברו לשימוש במוניות היברידיות, והשקת פרויקט "עיר הליכה" שמטרתו עידוד הליכה ושיפור של תשתיות לטובתם של הולכי הרגל.

 

פרויקט נוסף שמתכננת העירייה הוא הקמת מערך Car Share עירוני עד 2016. המערך יהיה דומה באופן תפעולו לפרויקט התל־אופן, ובמסגרתו יועמדו לרשות תושבי העיר כ־260 רכבים להשכרה.

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x