$
שאול אמסטרדמסקי

חוק ההסדרים - הרע במיעוטו

חוק ההסדרים הכרחי במציאות פוליטית שבה ח"כים מצביעים כמו רובוטים ורפורמות שלא מגיעות לכותרות נקברות

שאול אמסטרדמסקי 06:5502.08.15
חוק ההסדרים חיוני אף שהוא דבר רע.

 

הוא דבר רע משום שהוא כורך בחבילה אחת הרבה מאוד שינויי חקיקה מרחיקי לכת שלא קשורים זה לזה, כל אחד מהם עולם ומלואו בפני עצמו, שם אותם על שולחנם של נבחרי הציבור ומפעיל להם סטופר בדמות אקדח לרקה - תאשרו מהר או שהכנסת תתפזר. כך לא נראה דיון ציבורי אמיתי, כך נראית סחיטה.

 

החוק רע גם משום שהוא מגדיל יתר על המידה את כוחו של אגף תקציבים אל מול משרדי הממשלה ואל מול הכנסת עצמה. בשנים שבהן הכוח הזה עלה לראש של אגף תקציבים, הפקידים היו משתמשים בו לביטול חוקים שנחקקו או לדחות את יישומם, לעתים ב־15 שנה.

 

מפצה על עצלנות ח"כים

 

חלק גדול מחברי הכנסת לא טורחים ללמוד איזו חקיקה הונחה על שולחנם, בטענה שאין להם די זמן ללמוד את הרפורמות שכלולות בחוק ההסדרים.

אלא שחוק ההסדרים יונח על שולחנה של הכנסת ביום האחרון של חודש אוגוסט והדיונים עליו יחלו רק בסוף אוקטובר. העובדה שישנם חגים באמצע לא אמורה לתת לנבחרי הציבור הזדמנות לעבוד פחות קשה.

 

מלבד זה, חוק ההסדרים מגיע לכנסת אחרי שהלוביסטים והגופים שהם מייצגים עוקבים אחר גיבוש חוק ההסדרים מאז הבחירות עצמן, ופועלים לסכל רפורמות שונות, להוציא אותן מחוק ההסדרים או לשנות ולרכך אותן.

 

רק החרוצים שבין חברי הכנסת יטרחו להגיע לדיונים בכנסת ובוועדות ולהשפיע כפי שראוי לעשות. האחרים יתלוננו, אבל לא יעשו דבר מלבד להגיע ולהרים את היעד ביום האחרון לפי רצונו של יו"ר הקואליציה. כך נראים מבושיה של הדמוקרטיה הישראלית, ולכן כבר עדיף שיהיה חוק הסדרים שיקדם רפורמות.

 

החוק נותן סיכוי לרפורמות לא סקסיות

 

אפשר להסתדר בלי חוק הסדרים. בלעדיו עברו חוק הריכוזיות, חוק ששינסקי הראשון להגדלת המיסוי על חברות הגז ואפילו הרפורמות של כחלון בשוק הסלולר.

 

הכנסת הכנסת צילום: אמיל סלמן

 

אך כשמדובר בנושאים שתופסים פחות כותרות והציבור פחות מתחבר אליהם, מה שלא יגיע דרך חוק ההסדרים ייקבר בוועדת הכנסת, כפי שקרה לרפורמה להגברת המלחמה בהון השחור. גם רפורמות שביקשו לפגוע בהכנסותיהם של בתי החולים הפרטיים, או אפילו חוק נתוני אשראי שצפוי לפגוע בבנקים הגדולים כבר הובא לכנסת פעמיים, ובכל פעם נקבר בוועדה הרלבנטית.

 

לכן, כשיש יותר מדי כסף בצד אחד ואין מספיק רוח ציבורית שתגדיל את המוטיבציה של חברי הכנסת והשרים, חוק ההסדרים הוא הדרך הטובה ביותר לקדם את הרפורמות האלה.

 

הגופים החזקים נערכים למלחמה

 

הרפורמות שכלולות בחוק לרוב אינן מאושרות כפי שהגיעו מהממשלה. סביר להניח שהח"כים יוציאו ממנו דברים וישנו את מה שיישאר.

 

ככל הנראה משרד האוצר יעדיף להילחם ביצרניות המזון, למשל, ולוותר על המאבק בחקלאים מגדלי הביצים והעופות, שנהנים מלובי פוליטי אפקטיבי יותר ומאהדה ציבורית נרחבת יותר.

 

לכן הבנקים הגדולים, חברות הביטוח ויצרניות המזון נערכים לרפורמות האלה כבר זמן רב. הניסיונות שלהם להשפיע על החוק עד כה היו מול משרדי הממשלה הרלבנטיים ושריה. בישורת האחרונה בכנסת הגורמים הללו יגבירו את המאמצים שלהם וחלק מהח"כים צפויים להתחיל לדבר מגרונם.

 

בשורה התחתונה, כל עוד אגף תקציבים לא עושה בו שימוש מוגזם, חוק ההסדרים הוא כנראה אחד הכלים האפקטיביים ביותר שעומדים לרשות הממשלה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x