$
בארץ

הקשר האיראני של החברה הסינית שבונה את נמל אשדוד החדש

נתניהו נאבק דיפלומטית ביחסים המתחממים של העולם עם איראן, אבל זה לא מנע מהחברה הסינית הממשלתית צ'יינה הארבור, שלה יש נציגות גדולה בטהרן, לזכות במכרז הממשלתי לבניית נמל אשדוד החדש

גולן חזני 06:4702.03.15

ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא אתמול לארה"ב כדי לנאום בקונגרס נגד ההסכם המתגבש עם איראן. אבל בעוד נתניהו נלחם במרץ מול היחסים המתחממים בין העולם לאיראנים, ובעוד ממשל אובמה דווקא מטיל סנקציות על חברות שמקיימות קשרים מסחריים מול איראנים הקשורים בתעשיית הגרעין, הרי שמדינת ישראל בחרה בחברה סינית, בעלת קשרים ענפים באיראן, להקמת נמל אשדוד החדש.

צ'יינה הארבור מייעצת לגופים איראניים

 

מבדיקת "כלכליסט" עולה כי חברת צ'יינה הארבור, שנבחרה להקים את הנמל החדש, הנה בעלת נציגות גדולה בטהרן. החברה מעניקה באמצעות המשרד האיראני שלה שירותי ייעוץ לגופים איראניים שונים, ובונה מרכזים מסחריים גדולים במדינה במסגרת הסכמי מימון בין סין לאיראן.

 

שר התחבורה ישראל כץ שר התחבורה ישראל כץ צילום: אוראל כהן

 

צ'יינה הארבור היא חברה־בת של קונצרן סיני ממשלתי בשם CCCC (China Construction and Communications Company), שמועמד לבנות את קו הרכבת לאילת. גם לקונצרן זה יש מיני קשרים לאיראן, אך הוא אינו כלול ברשימת החברות שהאמריקאים אוסרים על קשרי סחר עמן, בעיקר מכיוון שהחברות המופיעות ב"רשימה השחורה" נקבעות לפי תחומי עיסוק ספציפיים כמו גרעין, נשק ואנרגיה.

 

ברשימת המשרדים של החברה הסינית, המצויה באתר החברה, מופיע המשרד באיראן ממש שורה מעל המשרד של החברה ברחוב בצלאל ברמת גן.

 

קשרים עסקיים בין סין וישראל אינם דבר חדש. נתניהו מעודד קשרים אלה במיוחד מאז ביקורו בסין במאי 2013. סין עצמה מקיימת קשר כלכלי אסטרטגי עם איראן בעיקר סביב הנפט והגז. יבוא הנפט מאיראן מכסה כ־10% מכלל יבוא האנרגיה של סין והחוזים בין המדינות הם ארוכי טווח.

 

כמו כן, סין מושקעת במיליארדי דולרים בתעשיית הנפט באיראן עצמה (הולכה, קידוחי נפט ופיתוח שדות נפט) וממלאת תפקיד משמעותי בכלכלה האיראנית. היקף הסחר בין איראן לסין עומד על כ־36 מיליון דולר בשנה, נכון ל־2014.

 

צ'יינה הארבור זכתה במכרז להקמת נמל אשדוד החדש אחרי שהגישה הצעה זולה בהרבה מהמתחרים האירופים שלה. הנמל החדש באשדוד יכלול רציף באורך 1,050 מטר, צפונית לנמל הקיים, ושובר גלים באורך 2,800 מטר. הקמתו תארך שבע או שמונה שנים, והיא צפויה להיות ממושכת בשל הצורך להקים נמל עבודה ארעי שממנו יפליגו כלי שיט לביצוע עבודות להקמת המזח החדש. היקף עלות הבנייה עומד על כ־3.3 מיליארד שקל.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "חברת PMEC של צ'יינה הארבור זכתה במכרז לעבודות ההקמה של הנמל החדש באשדוד. אין מדובר ברכישת הנמל על ידי החברה או קבלת שליטה במתקן, אלא בעבודות בנייה בלבד".

 

שיטות ההקמה של צ'יינה הארבור לא ייחודיות

 

במכרז להקמת הנמל נקבעו על ידי המדינה מגבלות השתתפות על חברות, בעלים, מנהלים ואחרים הקשורים לפרויקט בהקשר של אזרחות, תושבות או מגורים ביחס למדינות שאינן מקיימות קשרים דיפלומטיים או קשרי סחר מלאים עם ישראל.

חברות ענק בינלאומיות פועלות בתחומי התשתית בכל רחבי העולם ומביאות עמן את הידע והניסיון המיטבי לפרויקט. שיטות הקמת שוברי הגלים והרציפים של צ'יינה הארבור שבהן תשתמש החברה בישראל ידועות בקרב חברות בסדר גודל שכזה ואינן ייחודיות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x