שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
משפט

בלעדי לכלכליסט

אברהם נניקשווילי: "סך הנכסים שלי עומד על 80-70 מיליון דולר"

לידי "כלכליסט" הגיעו תמלילי חקירתו של נניקשווילי במסגרת חקירתו בפרשת השחיתות בנמל אשדוד - פרשה שבה הוחלט לסגור את התיק נגדו. התמלילים מספקים הצצה מרתקת לחייו, רכושו ועסקיו של אחד מאנשי העסקים המסתוריים בישראל

זוהר שחר לוי ותומר גנון 16:2927.12.14

אברהם ננקשווילי הוא אחד מאנשי העסקים המסתוריים בישראל. הוא מוכר כמי שחולק את עסקיו בארץ ובחו"ל, בעל נכסים רבים ואחזקות בחברות ציבוריות ופרטיות שונות, אך לרוב שמו מוזכר רק כששותפו הצמוד ג'קי בן זקן עולה לכותרות. בחודש מאי השנה זומן נניקשווילי למשרדי היחידה למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלוד במסגרת חקירת פרשת השחיתות בנמל אשדוד - פרשה שבה הוחלט לסגור את התיק נגדו.

 

תמלילי חקירתו שהגיעו לידי "כלכליסט" מספקים הצצה מרתקת לחייו: רכושו, עסקיו, היחסים עם בן זקן ומעורבותו המינימלית במתרחש בחברות שלו. ועדיין, את עסקיו בחו"ל, ברוסיה ובגיאורגיה, הוא הקפיד להשאיר תחת מעטה מסתורין במהלך החקירה. עסקים שלטענתו הוא מפיק מהם את מירב הכנסותיו".

 

אברהם נניקשווילי. עסקים ברוסיה ובגיאורגיה, חשבון בנק בשוויץ אברהם נניקשווילי. עסקים ברוסיה ובגיאורגיה, חשבון בנק בשוויץ

 

ננקשווילי הגיע למשרדי היאל"כ ב-27 במאי. הוא נחקר באזהרה בחשד למתן שוחד, קבלת דבר במרמה ועבירות על חוק הלבנת הון. החוקרים חשדו שהוא פעל ביחד עם בן זקן, שותפו לשליטה בחברת קידוחי הגז והנפט הציבורית שמן, על מנת שהיא תשכור בנמל שטחי אחסון ותחזוקה לציוד קידוח מחברה פרטית בתעריפים גבוהים מהמקובל. בתמורה, כך חשדו החוקרים, החברה הפרטית (דנה לוגיסטיקה) העבירה מיליון שקל לחברת NA ספורט שבבעלותו ובבעלות בן זקן. כלומר כטובת הנאה בתמורה לחוזה השמן. אלא שהכסף, כך התברר בחקירה, עבר בהמשך לקבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד במסגרת הסכם חסות עם דנה.

 

"עיקר ההכנסה - מחו"ל"

 

"אני מרוויח את עיקר ההכנסה מעסקים שיש לי בחו"ל", סיפר נניקשווילי לחוקר. "בארץ גם כן יש לי עסקים, אבל זה בעיקר השקעות ואני לא מקבל משכורת. אני מושקע בחברות ובשותפויות וקרקעות, אבל אין כרגע רווחים. לפחות לא רווחים משמעותיים. רק מניות. יש לי הרבה קרקעות וחברות בשותפות עם ג'קי בן זקן שעדיין לא נותנות תשואה, אבל בעזרת השם ירוויחו (לפירוט הנכסים של נניקשווילי כפי שהעיד עליהם בחקירתו ראו רשימה מצורפת, בתחתית הכתבה). אני לא מנהל אני משקיע פיננסי. אין לי say בחברות האלה".

 

חוקר: מה שווי הנכסים בבעלותך?

 

נניקשווילי: "הפסדתי הרבה מאוד כסף בתקופה האחרונה. אני מעריך שסך הכל הנכסים זה בסביבות 80-70 מיליון דולר. זה אם החברות שהשקעתי בהן יחזירו לי. יש עסקאות שאני מושקע בהן שאני לא יודע אם אני אקבל את ההשקעה בחזרה". נניקשווילי הוסיף כי הוא אינו מורשה חתימה באף אחת מהחברות שבהן הוא מחזיק בארץ. "לא יודע כמה חשבונות ואיפה יש", הבהיר לחוקר.

 

"אתה צריך להבין איך הדברים עובדים", אמר נניקשווילי לחוקר במענה לשאלה על התנהלותו העסקית. "בחו"ל אני יודע לנהל חברה, אני יודע כל דבר. בארץ אני לא יודע, יש פה חוקים בארץ שאני לא מכיר ואין לי את ההשכלה לזה. אז מה שקורה: יש נניח את ג'קי. הוא בא אליי אומר לי 'אברם, יש קרקע בעלת פוטנציאל, קרקע מעניינת'. הוא מסביר לי את הפרטים ואני אומר 'בסדר, אני מסכים להשקיע חלק מהסכום'. את החלק השני אנחנו מקבלים מהבנק. ג'קי מקים חברה ואני מזרים לתוכה את ההשקעה שלי, וקורא לה הלוואת בעלים. ג'קי פותח את החשבון של החברה ואני לא נוגע בחשבון ואין לי זכות חתימה, לא מוטב בחברה ולא שום דבר. ואז החברה עובדת. אני רק בעל מניות, לא דירקטור ולא כלום. וכשהחברה מרוויחה היא מחזירה לי את ההלוואה".

 

ג'קי בן זקן ג'קי בן זקן צילום: עמית שעל

 

חוקר: האם ברשותך כלי רכב?

 

נניקשווילי: "על השם שלי אחד, BMW לבנה. יש אחת קופה שתי דלתות, ויש מרצדס ג'יפ על שם אישתי. יש לי נהג, שבתאי, הוא מטפל בדברים האלה אני לא יודע מה על שם מי". נניקשווילי הוסיף כי הוא מנהל חשבון בנק אחד בארץ, פרטי ולא עסקי, בבנק הפועלים באשדוד והוא אינו מחזיק כספת בבנק.

 

חוקר: מהי הפעילות הפיננסית שאותה אתה מבצע בחשבונות שלך?

 

נניקשווילי: "שום דבר. אשתי מבצעת. יש לי כרטיס אשראי, אין לי צ'קים – יש לאשתי".

 

חוקר: מי מלבדך נוהג לבצע פעילות פיננסית כלשהי בחשבונות שבבעלותך?

 

ננקשווילי: "רק אני ואשתי. אם הנהג היה עושה פעולה כמו לשלם במוסך או משהו כזה - אני חותם על הצ'ק שהוא כותב".

 

חוקר: האם אתה מחזיק בחשבון מט"ח?

 

ננקשווילי: "באותו בנק. אותו חשבון הוא גם מט"ח וגם עו"ש. אני מעביר כסף מחו"ל לחשבונות האלה ואשתי מתעסקת, היא ממירה לדולרים".

 

חוקר: האם ישנם אנשים שמעבירים לחשבונך באופן שכיח סכומי כסף?

 

ננקשווילי: "אין. אני אסביר לך. אני בהגדרה שלי לצורכי מס נקרא תושב חוץ בגלל היקף הימים שאני נמצא בחו"ל לצורך עסקים. ויש מדינות בעולם שלא מדווחות לישראל על עסקים וחשבונות שמחזיקים תושבים שלהם. יש שם חשבון בנק ועסקים שונים. ברגע שאני יכול למשוך דיבידנד מאותן החברות שבבעלותי, אני מפקיד את הכסף בחשבון שלי בחו"ל ומשם אני מעביר לחשבון שלי פה בארץ לאישה ולילדים".

 

חוקר: באיזה ארצות יש לך עסקים?

 

ננקשווילי: "ברוסיה. יש לי גם בגרוזיה (גיאורגיה) נכס שלא נותן לי כלום".

 

חוקר: האם בבעלותך חשבונות בנק בחו"ל? האם היו חשבונות כאלה בעבר?

 

ננקשווילי: "חשבון הבנק שלי בשוויץ".

 

גבי אשכנזי גבי אשכנזי צילום: אוראל כהן

 

בהמשך החקירה עוברים ננקשווילי והחוקר לדבר על חברת שמן - הסיבה שבגינה זומן נניקשווילי לחקירה. "סך כל ההשקעה שלנו, שלי ושל ג'קי ביחד, בשמו אני מעריך בערך כ-120 מיליון שקל אולי יותר. אני לא יודע לדייק".

 

לאור החשדות על מעורבותו של נניקשוילי בהסכם של שמן עם דנה לוגיסטיקה, החוקר ניסה לברר עד כמה התערב בנושא. נניקשווילי טען שהוא אינו משתתף בישיבות הדירקטוריון בחברה, אינו חבר בדירקטוריון ואינו מעורב בדרך כלשהי בקבלת ההחלטות בה. "איך אני יכול לקבל החלטות בשמן?", השיב לחוקר. "בשמן היו באים אליי רק כשנגמר להם הכסף. אני יכול להתערב לבן אדם כמו גבי אשכנזי (הרמטכ"ל ויו"ר החברה לשעבר) בהחלטות? ליעקב רז (דירקטור) שהיה אלוף במשטרה אני יכול להגיד לו מה לעשות? אני יכול להיות חבר במועצת המנהלים ואז להשתתף, אבל אם אני לא חבר אסור לי על פי חוק להשפיע על ההחלטות".

 

"להשבית יום של קידוח זה חצי מיליון דולר"

 

החוקר ניסה לברר מה ידוע לנניקשווילי על השיקולים לשכור את שטחי האחסון לציוד הקידוח של שמן מדנה. "מה הקשר שלך לחברת דנה לוגיסטיקה?", נשאל. "שלי אישית? אין לי קשר. שמעתי מהעיתון והתעניינתי כי השם של החברה שלנו נכנס בזה והתעניינתי אצל יוסי המנכ"ל (יוסי לוי). יוסי אמר לי שבגלל שהיה חשוב מאוד לשמן שיהיה לה שטח צמוד לקו המים, ושיהיה זמין 24 שעות כדי שנוכל לספק לאסדת הקידוח שלנו. מדובר באסדה קטנה שלא יכולה לאחסן ציוד על השטח שלה להרבה זמן, ולכן יש ספינות אחת או שתיים ביום שאמורות לעשות שאטלים עם ציוד.

 

נניקשווילי סיפר על החשש בחברה מהעבודה מול נמל אשדוד והוועד שעשוי להשבית את העובדה. "אתה צריך להבין שיום של קידוח להפסיק זה חצי מיליון דולר. ויש צורך בהכנה מוקדמת מראש משום שקידוח זה דבר רגיש. זה לא סתם בור באדמה - יש בוץ שמדפן ואחרי זה צינורות. זה לא פשוט - זה מורכב. העניין בזה שצריך לקבל התראה מראש של חמישה ימים לפחות להפסקת העבודה וזה דבר שלא יאומן. חשבנו שאם תהיה שביתה בנמל או הפסקת עבודה - אנחנו נפגע. זה נזק לא יתואר - זה קטסטרופה.

 

"ראיתי את הפרסומים שהיו אז בעיתון, אמרו שדנה נתנה לנו שטח ביוקר והיא שילמה סכום נמוך", אמר נניקשווילי לחוקר. "הלכתי ודיברתי עם יוסי ושאלתי אותו מה הוא עשה, איך אנחנו קשורים לדנה? יוסי אמר לי 'אברם אל תדאג - הכל סופר בסדר. אני בדקתי ועשיתי מכרזים ודנה נתנה את ההצעה הזולה ביותר והיא גם נותנת את השירות שלה כמו שצריך'. אני הבנתי מיוסי, וגם דיברתי על זה עם גבי אשכנזי, וגם הוא אמר לי שהכל בסדר. כולם אמרו לי 'אברם בדקנו, והעסקה עם דנה היא עסקה טובה'".

 

"אני רוצה לתאר לך את הדברים שמטרידים אותנו בנושא", אמר החוקר. "הנושא הראשון הוא העסקה שנעשתה עם חברת NA ספורט על ידי חברת דנה שמקבלת כסף מחברה שבעלי העניין בה הם גם בעלים ב-NA ספורט. הדבר השני הוא העובדה שמתקבל כסף מאת חברת דנה לחברת NA, וזאת אחרי ששותפך, ג'קי בן זקן, מהווה חלק יעיל בקשירת החוזה עם דנה. שני הדברים הללו מעלים חשד, מה גם שאתה שותף בחברת שמן וגם שותף של ג'קי במספר מיזמים. נא התייחסותך.

 

ננקשווילי: "אני רק בעל מניות בשמן. לא ידעתי על החוזה עם דנה בזמן שהוא היה בתוקף. רק אחרי פרסום הכתבות בנושא בעיתונות, ששמן, דנה, אלון חסן והנמל זה מקשה אחת. אני שאלתי את יוסי ואת גבי והם אמרו לי שדנה הייתה האופציה הטובה ביותר והיא מבצעת העבודה על הצד הטוב ביותר. הנושא של היעילות של הנמל הייתה חשובה לנו מאוד, כי האסדה לא הייתה גדולה ואי אפשר היה לשים עליה הרבה ציוד, והיה צורך בשאטלים שישוטו מהאסדה לנמל כל היום. אני אומר לך שזה לא נתפש בעיני שאדם כמו ג'קי שמשקיע מיליונים 'יתלכלך' בשביל סכום כל כך קטן. אני לא אאמין בזה, ועוד בחברה שכל פעילותה היא בשביל הספורט. אפשר לבדוק את הנושא בקלות".

 

אלון חסן אלון חסן צילום: עמית שעל

 

"אני בכלל מרגיש שנעשה לי עוול", מתוודה ננקשווילי בפני החוקר. "לא רק ששילמתי ממיטב כספי, עוד חושדים בי. לשאלתך אני עונה כי איני יודע בכלל כמה זמן החוזה היה בתוקף, ואני לא יודע בכלל כמה שילמו לדנה. אני רק יודע שאחרי הפרסומים גדעון סיטרמן, יו"ר דירקטוריון הנמל, פנה ליוסי בנושא הפסקת העבודה עם דנה ואני אמרתי ליוסי שייקח ייעוץ משפטי. ושגם סיטרמן ייקח אחריות באם ניתבע על ידי דנה. אמרתי גם ליוסי שלא אנחנו מעניינים ולא דנה מעניינת, אלא זה מאבק בין הוועד של הנמל להנהלה של הנמל".

 

"יש לי בקשה", אמר נניקשווילי בסוף עדותו. "אם השתכנעתם - תוציאו אותי מהנושא. זה חשוב לי. זה לא אני, אלא הרבה מאוד אנשים עובדים במערכות שלי וזה יפגע בהם. אני גם אומר שג'קי לא היה עושה לי את זה. הוא יודע עד כמה זה יכול להזיק לי. ואם הוא היה צריך כסף כלשהו הוא היה מבקש ומקבל הלוואה כמו כל פעם".

 

החשד - חסן קיבל טובות הנאה

 

החקירה בפרשת נמל אשדוד הניבה בינתיים המלצה של המשטרה להעמיד לדין את יו"ר ועד עובדי הנמל לשעבר, אלון חסן, בעלי חברת דנה לוגיסטיקה, אורי בלטר ואחיו אורי, וכן דודו של חסן דוד, בגין עבירות מרמה, סחיטה באיומים והלבנת הון. כן המליצה המשטרה להעמיד לדין את מנכ"ל הנמל לשעבר, שוקי סגיס, בעבירות של מרמה והפרת אמונים.

 

על פי המשטרה, האחים בלטר ודוד חסן ששימש כסמנכ"ל תפעול בדנה, סחטו באיומים חברות כגון כיל ונשר כדי שיעברו לעבוד עם דנה ולא עם חברה מתחרה בשם אמקו ים. אלון חסן, כך החשד, קיבל טובות הנאה מבעלי החברה בלטר, בתמורה לעזרתו. הארבעה צפויים להיות מזומנים בקרוב לשימוע בטרם הגשת כתב אישום.

 

הרמת מסך: הנכסים של אברהם נניקשווילי (על פי תמלילי החקירה)

23% בחברת הנדל"ן המניב הציבורית מנופים פיננסים

9% בחברת חיפושי הגז והנפט הציבורית שמן

80% בחברת טריפל M המקימה את תחנת הכוח בבאר טוביה

48% בחברת מנור המחזיקה קרקע בדרום אשדוד

32% בחברת בר גיל שמחזיקה את הקניון באילת

50% בשותפות עם בן זקן בחברת סגול המחזיקה קרקע באשדוד

חברת גנדר המחזיקה בקרקע למלון ליד מרינה אשדוד

חברת סטאר בר שמחזיקה במכון כושר

חברת לני נכסים (עם אחיו יעקב) שמחזיקה מרתף בחוף הקשתות באשדוד

שתי מכוניות BMW

ג'יפ מרצדס

מגזין שבועי באשדוד

בטל שלח
    לכל התגובות
    x