שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דעות

כולם מגלגלים אחריות

מחיר מכונית חדשה אינו משפיע רק על כיס הרוכש הישיר, אלא גם על נושאים כמו שווי השימוש, שאותו משלמים מחזיקי רכב צמוד. מלבד זאת, נושא מחירי הרכבים החדשים בישראל הוא תפוח אדמה לוהט, שרבים וטובים - ובראשם שר התחבורה ישראל כץ - מנסים לקחת קרדיט על הניסיון לשנותו

תומר הדר 07:5805.11.14

קשה להתעלם מן העיתוי שבו רשות המסים בוחרת לפרסם את הדו"ח המסכם את המגמות בענף הרכב אשתקד. בדרך כלל דו"ח זה מתפרסם מוקדם יותר, אולם השנה מדובר בתקופה טעונה במיוחד, שבה הציבור מתחיל להפנים עובדה חשובה: מחירי המכוניות החדשות בישראל גבוהים מאוד.

 

להסיט את האש

 

מחיר מכונית חדשה אינו משפיע רק על כיס הרוכש הישיר, אלא גם על נושאים כמו שווי השימוש, שאותו משלמים מחזיקי רכב צמוד. מלבד זאת, נושא מחירי הרכבים החדשים בישראל הוא תפוח אדמה לוהט, שרבים וטובים - ובראשם שר התחבורה ישראל כץ - מנסים לקחת קרדיט על הניסיון לשנותו. כך, עוד בימי המחאה החברתית הכריז שר התחבורה על ועדת זליכה, המיועדת להוזיל את המכוניות החדשות באמצעות תחרות. בינתיים הוועדה הולידה את חוק רישוי רכב, וחלק ניכר מסעיפי החוק הזה, שכבר אושרו, לא ממש הביאו לירידה במחירי המכוניות.

 

ישראל כץ שר התחבורה ישראל כץ שר התחבורה צילום: אוראל כהן

 

ברשות המסים ערים לנושא וגם עוקצים את כץ בסעיף בדו"ח המתייחס לנושא היבוא האישי. כץ מצדו עוקץ בחזרה ולא בוחל בהזדמנויות רבות לציין שנטל המס המוטל על מכוניות חדשות בישראל גבוה, אך הנושא אינו באחריות משרדו. הציבור בישראל אינו טיפש, ובשלב כלשהו הוא יבין שמחיר הרכב, בדיוק כמו מחיר המילקי, גבוה במיוחד.

 

בקריאת הדו"ח קשה להתעלם מן התחושה שמטרתה העיקרית של רשות המסים היא להסיט ממנה את האש בטענה שמס הקנייה על מכוניות חדשות נמוך יותר מתמיד - 60% בלבד בממוצע - ולהעביר את האשמה לפתחם של יבואני הרכב וחברות הליסינג. ראשית, נכון, גם יבואני הרכב ומערכת היחסים הסימביוטית שלהם עם חברות הליסינג אשמים, אך בל נשכח שאותם 60% שעליהם אנשי הרשות מדברים הם 60% שמחושבים לפי ממוצע שכולל מכוניות משפחתית, מכוניות קטנות, רכבי שטח ועוד. כלומר בפועל חלק גדול מן הישראלים שאינם מעוניינים להצטופף במכונית מיני נקייה עדיין צריכים לשלם מס קנייה גבוה למדי עבור מכונית משפחתית. מעבר לכך, עדיין מדובר בשיעור גבוה מהנהוג ברוב המדינות באירופה.

 

עדכון המס הירוק עוד ממתין

 

לעיתוי הפרסום יש עוד סיבה: נכון שמס הקנייה הממוצע כיום הוא 60%, אך רק לפני שבועות ספורים הודיעו אנשי רשות המסים על עדכון נוסחת המס הירוק - אופן החישוב של זיכוי המס על המכוניות עתיד להשתנות: הזיכוי יקטן והמחיר יעלה. בדו"ח של החודש עדיין לא רואים את תוצאותיו של המהלך הזה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x