$
רכב

המדריך לניווט במבצעי הרכב

בחודשיים הקרובים יופגזו הצרכנים לרגל סוף שנת הדגם בשלל מבצעי טרייד אין, ליסינג וגם מכוניות משומשות. "כלכליסט" עושה סדר וממליץ איך לקבל את ההחלטה הנכונה בשוק ששבר השנה שיא במכירות

תומר הדר 08:3527.10.14

בכירי ענף הרכב הישראלי מחככים בימים אלה ידיים בהנאה לקראת סוף השנה הקרב ובא. אחרי הכל, גם רקטות, גם ועדה להסדרת ענף הרכב וגם יבוא מקביל לא הצליחו לעצור את הענף, הצפוי לרשום השנה שיא מכירות של כל הזמנים ולחצות את רף 226 אלף הרכבים, שיא המסירות הקודם שנקבע ב־2012.

בחודשיים הקרובים יופגזו הצרכנים בשלל מבצעי מכירות, שבאמצעותם ינסו יבואני הרכב להיפטר מהמלאי לקראת חידוש המלאים ל־2015. כך תנווטו במבצעי הרכב בחודשים הקרובים.

 

מגרש מכוניות מגרש מכוניות צילום: יריב כץ

 

1. האם לבחור במכונית ליסינג חדשה?

 

פערי המחיר אמנם קלים, אבל אם רוצים לחסוך בליסינג, שווה לשריין מכונית עוד השנה.

 

בחודשיים הקרובים צפויות חברות הליסינג לפצוח ב"מסע שכנועים" המכוון אל חוכרי המכוניות. המטרה היא לגרום לרבים ככל האפשר להחליף את מכונית הליסינג שלהם במכונית חדשה מהניילון. הסיבה העיקרית לכך טמונה בלחצים שיבואני הרכב מפעילים על חברות הליסינג: היבואנים להוטים להיפטר מכמה שיותר סחורה לקראת סוף השנה ומוכרים את הרכבים לחברות הליסינג במחירי מבצע. חברות הליסינג אינן משאירות את המכוניות במחסן, אלא מעבירות אותן לחוכרים. החוכרים בתורם מחזירים לחברות הליסינג את מכוניותיהם שהופכות לכסף נזיל.

אלא שהשנה מצטרף גורם חשוב למשווואה: בתחילת 2015 ייכנס לתוקפו מתווה חדש של חישוב המס המוטל על מכוניות. השיטה הישראלית של המיסוי הירוק קובעת לכל המכוניות מס קנייה בגובה 83%. ממס זה מנכים עד 15 אלף שקל בהתאם לנוסחה שמחושבת לפי המזהמים שהמכונית פולטת.

 

מאזדה 3. בראש רשימת רכבי הליסינג הפופולריים מאזדה 3. בראש רשימת רכבי הליסינג הפופולריים

 

בתחילת ינואר הנוסחה תוחמר, והמשמעות היא שרכב שקיבל עד כה הטבת מס של 8,000 שקל יקבל הטבה רק של 5,000 שקל. ומה עם הפער? הוא יתחלק: חלק קטן ילך למחיר הרכב וחלק ייבלע על ידי היבואן, מה שישחוק את רווחיו.

 

כאן טמונה הבעיה: למשכורת הברוטו של מחזיק רכב ליסינג מתווספים שני סכומים: האחד הוא שווי השימוש, 2.48% מערך הרכב, שהמדינה לוקחת. הסכום השני הוא עלות הליסינג, שמשלמים לחברת הליסינג. מחיר הרכב, כבר צוין, צפוי לעלות באופן קל, מה שמעלה את שווי השימוש. אך בנוסף, יבואן הרכב, כאמור, ספג לכיסו חלק מן העלויות, והמשמעות היא שחברת הליסינג תקבל בשנה הבאה הנחה נמוכה יותר על הרכב משהיתה רגילה לקבל. המשמעות היא שבשנה הבאה לא רק שווי השימוש יתייקר בגלל עליית מחיר הרכב הרשמי, אלא גם עלות הליסינג עצמו. מבדיקת “כלכליסט” עולה שהדגמים אינם צפויים להשתנות מהותית.

 

2. האם לרכוש מכונית "יד ראשונה 0 ק"מ"?

 

מומלץ לסגור עסקה על מכונית כזו עוד השנה.

 

לקוחות שיגיעו בימים אלה אל מגרשי חברות הליסינג הגדולות יופתעו לגלות בהם שפע מסחרר של מכוניות "יד ראשונה 0 ק"מ", כלומר רכבים שיבואני הרכב סיפקו לחברות הליסינג, חדשים מהניילון, במטרה להימכר ללקוחות. הלקוחות הם יד שנייה, חברת הליסינג היא יד ראשונה והמכונית עדיין חדשה. רכבים אלה נמכרים כיום בהנחות נאות אשר נעות בין 10% ל־15% מתחת למחירון הרכב הרשמי של היבואן. ההצפה של מגרשי חברות הליסינג נובעת ישירות מן העובדה שיבואני הרכב חייבים להיפטר ממלאים לפני סוף השנה. חברות הליסינג מספקות במקרה זה פתרון קל ומהיר. הכסף עובר אל יבואן הרכב, הרכב נרשם על שם הלקוח והיבואן סופר את הכסף בבנק, מבלי שהשקיע שקל במערך השיווק.

אלא שכעת כמובן המכוניות הללו צריכות להימכר. חברות הליסינג רכשו אותן בהנחות גדולות מאוד וחלק נאה מן ההנחות הללו עובר ישירות אל הצרכן. עם זאת, גם חברות הליסינג הן חברות שמנהלות מאזנים ומכיוון שכך, על הכסף שהוציאו לרכישת המכוניות הן חייבות להכניס כסף חדש לפני תום השנה.

 

לכן במהלך דצמבר צפויות חברות הליסינג להיטיב מאוד עם רוכשי מכוניות יד ראשונה 0 ק"מ. האם שווה לחכות ל־2015 כדי לרכוש מכונית יד ראשונה 0 ק"מ? התשובה היא שלא בהכרח. ראשית, יבואני הרכב מיהרו להיפטר ממכוניות רבות ככל האפשר בשבועות האחרונים בגלל שערי מטבע נוחים. כעת הדולר מטפס ולא בטוח שגם בשנה הבאה יבואני הרכב ייהנו מאותם מרווחים שמאפשרים מתן הנחות והוזלות לחברות הליסינג. מעבר לכך, הרכבים שמהם נפטרים היבואנים כעת הם רכבים הכפופים עדיין לשיטת חישוב המיסוי הירוק הישנה. בינואר תיכנס השיטה החדשה שעלולה לייקר את הרכב וגם תצמצם את שולי הרווח של היבואנים, מה שיקטין את ההנחות לצרכן.

 

3. האם לחכות למהפכת היבוא המקביל?

 

לא. הדגמים שיגיעו בעתיד אינם צפויים לשבור את יבואני הרכב הוותיקים.

 

טויטה סיינה. מובילה ביבוא מקביל טויטה סיינה. מובילה ביבוא מקביל

 

שנת 2014 אופיינה במהלך חשוב מאוד לעתידו של ענף הרכב הישראלי: כניסתו של גוף גדול ראשון לענף היבוא המקביל. מדובר בחברת הליסינג אלבר. כפי שנחשף ב"כלכליסט", גופים נוספים נמצאים בימים אלה בישורת האחרונה לקראת קבלת אישורים ליבוא מקביל של רכב, מה שכמובן גורם לציפייה לא מבוטלת בציבור לירידת מחירי המכוניות העממיות.

 

לא מומלץ לצרכן הפוטנציאלי להמתין ליבוא המקביל. הסיבה העיקרית לכך היא חוסר רצון של רובם המכריע של הגופים הנכנסים לענף לעמוד בתחרות ישירה מול יבואני הרכב. הסיבות אינן כרוכות בהכרח בחשש מפני סנקציות, אלא בחשש מפני איבוד רווחיות.

 

בדגמי המכוניות העממיים באמת, מכוניות המיני והסופר־מיני לסוגיהן, אין ליבואן המקביל כמעט רווח. הוא רוכש רכבים אלה מדילר הרוכש את הרכבים בעצמו מן היצרן, מה שמצמצם את שולי הרווח של היבואן המקביל באופן ניכר, כך שעל הדגמים העממיים אפשר לוותר. הדגמים היחידים שנותרים הם הדגמים עם "בשר". דגמים אלה מגיעים בדרך כלל מארה"ב — והמשמעות היא שמדובר בדגמי מכוניות גדולים וחזקים, וכתוצאה מכך גם יקרים. בחלק ניכר מן המקרים, הדגמים המיובאים אינם מיובאים ארצה על ידי יבואני הרכב הוותיקים מסיבות של עלות מול תועלת: רובם המכריע של הצרכנים בישראל אינם מחפשים מנועים גדולים או רמות אבזור שופעות. המסר, למרבה הצער, ברור: מי שמחכה למהפכה ב־2015, שתוריד את מחירי הרכב העממי, יתאכזב.

 

4. האם לחכות ל־2015 עם מכונית חדשה?

 

אפשר לחכות, המבצעים בשנה הבאה יהיו דומים לאלה של השנה.

 

בימים אלה ממש נערכים יבואני הרכב לכניסתו של מתווה המס הירוק החדש. יש להבהיר שהשפעתו של מתווה חדש זה על הצרכן הפרטי אינה צפויה להיות מהותית, לפחות לא בפלחי השוק של הרכבים העממיים. עם זאת, המתווה החדש מציב את יבואני הרכב בפני בעיה: היבואנים צריכים לספוג בעצמם חלק מן ההתייקרות הצפויה כדי לשמר את מחירי הרכבים. עבור היבואנים לא מדובר בהכרח בגזרה, אלא בהזדמנות: על פי החוק בישראל, מועד עלייתה של מכונית לכביש קובע את שנת הדגם. במהלך הימים האחרונים של שנת 2014 היבואנים יבצעו שחרורים המוניים ממכס של רכבים שיעלו על הכביש ב־2015. כך היבואנים יוכלו לחמוק, לפחות במהלך חודשיה הראשונים של 2015, מגזירת המס הירוק החדש. כך שאיומים על עליית מחירים צפויה, התייקרויות מאסיביות של מכוניות בתחילת השנה, יש לקחת בעירבון: המכוניות המשוחררות ממכס יוצעו בסוכנויות גם בתחילת 2015.

 

עם זאת, קשה להתעלם משפע מבצעי סוף השנה שבדרך. השנה, יש להדגיש, יבואני הרכב הישראלים הרגילו את הצרכנים היטב לעובדה שרכב חדש, כמעט כל רכב חדש, ניתן לרכוש בהנחה. וכדי לשכנע את הלקוחות לרכוש מכוניות בחודשים הקריטיים ביותר של השנה, אלה שבהם הצרכן רוצה יותר מכל מכונית חדשה מהניילון "מודל 2015", יצטרכו יבואני הרכב לעבוד קשה מאוד ולהציע מבצעי מכירות משתלמים במיוחד. במקרה כזה, כדאי לבחון היטב את השוק ואת אתרי האינטרנט. אם מבצעי המכירות של סוף השנה אינם מציעים יתרונות מהותיים לעומת מבצעי מכירות שניתנו ל"חבר", HOT ודומיהם, עדיף לעתים לוותר ולחכות למודל 2015. אחרי הכול, מבצעי מכירות הפכו לשגרה, המכוניות אינן צפויות להיות יקרות משמעותית בשנה הבאה וסביר להניח שמבצעי המכירות יחזרו על עצמם.

 

5. האם לרכוש השנה מכונית משומשת?

 

כן. לא תהיה הוזלה מורגשת בשוק המשומשות ב־2015.

 

מיצובישי ישנה. מחירי המשומשים יישמרו מיצובישי ישנה. מחירי המשומשים יישמרו צילום: עמית מגל

 

שוק המכוניות המשומשות נמצא זה חודשים רבים במצב של קיפאון. מחירי המחירונים הרשמיים כבר מזמן מהווים אך ורק נקודת פתיחה למו"מ ארוך, הכולל התיחסות לאינספור טבלאות המשמשות לחישובי קילומטרז'ים, בעלויות, שימושי נהגים יחידים, נהגי חברה וכיו"ב. בפועל, לנוכח מבצעי המכירות האגרסיביים שאפיינו את כל מהלך השנה הנוכחית ומבצעי המימון האטרקטיביים, המאפשרים לכל ישראלי לנסוע במכונית חדשה בעלות של פחות מ־800 שקל בחודש, מוכרי המכוניות המשומשות נותרו חסרי אונים.

 

בל נשכח גם את מנגנוני המכירה האגרסיביים של חברות הסחר והליסינג השולטות ברוב תנועת הרכבים המשומשים בישראל, והמציעות תנאי מימון והנחות למכביר, בשל חשש מפני ירידת מחירי המכוניות המשומשות באופן קיצוני עם כניסת שנה חדשה, והצורך בניהול מאזנים.

ראשית, נתייחס למחירונים: בשונה ממקרים שאירעו בעשורים קודמים, בינואר הקרוב מחירי מחירוני הרכב המשומש אינם צפויים כלל להגיע למצב של ירידה מסיבית. ניסיון העבר מוכיח שכאשר מהלכים רגולטוריים נרחבים המיועדים להעלות את מחירי המכוניות החדשות מתרחשים, אזי מחירי המכוניות המשומשות אינם צונחים באופן ניכר ולעתים אפילו אינם יורדים כלל.

 

הסיבה היא שמחירי הרכב המשומש נגזרים ממחירי הרכב החדש. ואם הרכב החדש עומד להתייקר, מחירי הרכב המשומש נשמרים. כך שאין מקום לציפייה להוזלה נאה בשנת 2015.

 

מה שכן, מכיוון שהסחר ברכב משומש הוא כיום ממוסד ברובו, גופים גדולים אלה צריכים להיפטר ממלאים לקראת סוף השנה. בדרך כלל, גופי הסחר הגדולים מראים נוקשות בנוגע למחירי המכוניות ודבקות במחירוני הרכב ה"יבשים", אך הפעם, בגלל סוף השנה הקרב ובגלל שחלקם הגדול יקלוט בקרוב אלפי מכוניות (גם בעסקאות טרייד אין של לקוחות שרכשו רכב חדש לפני סוף השנה וגם מכוניות ליסינג החוזרות לחברה לקראת תום השנה), יצטרכו מגרשי המכירה הגדולים להתגמש.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x