שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

יעקב אפרתי מוביל במירוץ למועמדות מנכ"ל נתיבי ישראל

אפרתי שימש כמנכ"ל משרדי הפנים והתשתיות וגם כמנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל וכיו"ר דירקטוריון רכבת ישראל. המכרז לתפקיד המנכ"ל נסגר לאחרונה ועפ"י ההערכות רק קומץ אנשים מהחברה עצמה ומענף התחבורה עלו לשלב הבא

ליאור גוטמן 22:0910.09.14

יעקב אפרתי, שכיהן בעבר כיו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, הוא המועמד המוביל למרוץ לתפקיד מנכ"ל חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר). כך על פי הערכות בענף התחבורה ותשתיות המסילה. בשיחה עם "כלכליסט" אישר אפרתי שהגיש את מועמדותו לתפקיד מנכ"ל חברת נתיבי ישראל.

 

 

אפרתי (65) שימש כמנכ"ל משרד הפנים באמצע שנות ה-90 ולאחר מכן כמנכ"ל משרד התשתיות. בין 2001 ל-2007 כיהן כמנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, ולאחר מכן עבר לכהן כאמור ברכבת. עם פרישתו מדירקטוריון הרכבת הוא עסק בתפקידי ייעוץ שונים.

 

חברת נתיבי ישראל היא זרוע הביצוע העיקרית של משרד התחבורה בכל הקשור לפיתוח תשתיות תחבורה בין עירוניות וחלק ממסילות הברזל בצפון הארץ כגון קו עכו-כרמיאל וקו חיפה-בית שאן.

 

החברה מנהלת מדי שנה פרויקטים בהיקף של 6-5 מיליארד שקל, כאשר עיקר התקצוב שלה הוא "צבוע", כלומר הוא משוריין ומאושר מראש במשרד האוצר, וזאת מתוקף "תוכנית חומש" שמטרתה להתחיל ולסיים פרויקטים לאומיים מבלי שהמדינה תאלץ להפסיק אותם משיקולי תקציב.

 

המכרז לתפקיד המנכ"ל נסגר לאחרונה ועל פי ההערכות רק קומץ אנשים מהחברה עצמה ומענף התחבורה עלו לשלב הבא.

 

יעקב אפרתי (ארכיון) יעקב אפרתי (ארכיון) צילום: יובל חן

 

חברת נתיבי ישראל מתנהלת זה כשנה וחצי ללא יו"ר דירקטוריון. האחרון שכיהן בתפקיד היה שר החקלאות הנוכחי יאיר שמיר. המנכ"ל הנוכחי שי ברס הודיע לאחרונה על פרישתו כאשר ברקע התפרסמו בתקשורת ידיעות שונות כאילו דו"ח של מבקר המדינה מצא ליקויים לכאורה בהתנהלות החברה. ברס הגיש בשבוע שעבר מכתב התפטרות והוא צפוי לעזוב את החברה בעוד כשלושה חודשים. בשבועות האחרונים עבר חלק ממטה חברת נתיבי ישראל לעבוד בחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שמקימה את הרכבת הקלה בתל אביב.

 

נחקר בפרשת קרקעות ים המלח, וזוכה

 

תקופת כהונתו של אפרתי בדירקטוריון הרכבת הסתיימה למעשה בהדחה עצמית: במאי 2010 פרסם "כלכליסט" שאפרתי השעה את עצמו מכהונת יו"ר דירקטוריון הרכבת וזאת לאחר שנעצר במהלך אותו חודש בעקבות חשד לכאורה על חלקו בפרשות השוחד סביב קרקעות תעשיות מלח בעתלית, תקופה בה שימש כמנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל.

 

בשל החשדות, אפרתי הוציא את עצמו לנבצרות של כחודש מהרכבת מה שהוביל בין השאר לעצירת הליך שנוהל אז לבחירת מנכ"ל חדש לרכבת, זאת בטענה שאפרתי עמד בראש ועדת האיתור. לאחר חזרתו הרשמית לרכבת כבר היה החלו במשרדי הממשלה לחפש עבורו מחליף, ומי שתפס בסופו של דבר את תפקיד יו"ר הדירקטוריון הוא אורי יוגב, שמכהן כיום כמנכ"ל רשות החברות הממשלתיות.

 

יצוין כי אפרתי זוכה מכל החשדות שעמדו נגדו בפרשת קרקעות ים המלח, והפרקליטות אף לא ערערה על החלטת בית המשפט לזכות אותו מכל חשד. עם זאת, במהלך המשפט נמתחה על אפרתי ביקורת. במקביל, דו"חות מבקר המדינה הצביעו בעבר על ליקויים לכאורה בניהול מינהל מקרקעי ישראל.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x