$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

האוצר מנסה להגביל את אלון חסן בהסכמי ניגוד עניינים

במכתב שנשלח למשנה ליועץ המשפטי לממשלה דורשת רשות החברות להגביל את פעילותם של ראשי ועדי נמל אשדוד, אלון חסן ואבינעם שושן, עקב חברותם במועצת העיר. הסנקציה הצפויה תתמצה בחתימת הסכם ניגוד עניינים בלבד

ליאור גוטמן 06:5626.05.14

משרד האוצר פועל להצרת כוחם של ראשי הוועדים בנמל אשדוד, אלון חסן ואבינעם שושן, על רקע חברותם בעיריית אשדוד. ל"כלכליסט" נודע כי ברשות החברות הממשלתיות, הפועלת תחת האוצר, מבקשים להטיל על השניים שורה של הסכמי ניגודי עניינים, בשל החשש שהם צפויים לפגוע במכרז לבניית הנמל החדש באשדוד.

 

שושן וחסן מכהנים מאז הבחירות האחרונות לעיריית אשדוד כחברי מועצת העיר. השניים חברים בסיעות נפרדות, ללא זיהוי מפלגתי. במכתב שנשלח ביום חמישי מלשכת היועץ המשפטי של רשות החברות ליעל אחילאה, שיושבת בוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות, הזהירה הרשות כי חברותם בעירייה עלולה להפריע לנמל לנהל את ענייניו מול העירייה בענייני ארונה ומים.

 

אפשרויות הפעולה של המדינה ושל הנהלת הנמל נגד חסן ושושן מוגבלות. נוסף על הסכמי העבודה בנמל שמגינים על השניים, החוק מתיר לעובדי מדינה לשמש נציגי ציבור במועצות ערים. חסן הביע בשבועות האחרונים הסכמה לחתום על הסכם ניגוד עניינים כללי בעקבות המלצה של היועץ המשפטי של עיריית אשדוד, אך באוצר סבורים שהאינטרסים שלו רחבים יותר ושואפים שההסכם יכלול מגבלות רבות יותר. ברשות החברות מעוניינים שהשניים לא יעסקו בתחומים הנוגעים להקמת הנמל החדש: היתרי בנייה; הקמת מבנים יבשתיים וימיים; פיתוח תשתיות עירוניות בנמל החדש; רישוי עסקים למפעיל החדש; ופעילות של תאגיד המים העירוני בשטח הנמל.

 

לא עובדים מהשורה

 

במכתב, שנשלח גם למשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט וליועצת המשפטית במשרד התחבורה מלי סיטון, קובעת רשות החברות ש"כהונת מר חסן ומר שושן במועצת העיר והתפקידים שנטלו על עצמם הינם, על פני הדברים, בעלי זיקה ישירה לנמל אשדוד ולנמל החדש שעתיד לקום שם".

 

אלון חסן אלון חסן צילום: ישראל יוסף, גדי קבלו

 

 

ברשות סבורים כי "כהונה זו כרוכה במעורבות ובשותפות בהחלטות מהותיות שמתקבלות בנמל", ולכן קובעים במכתב כי "בכהונתם הכפולה קיים חשש ממשי לניגוד עניינים". ברשות מציעים לגורמים המפקחים "לבחון בקפידה אם ניתן לרפאו (את ניגוד הענייניים) בדרך של קביעת הסדר".

 

ברשות החברות ציינו במכתב כי לא מדובר רק בנמל החדש, אלא גם בחברות שמקימות "חווה לפריקה וטעינה של כימיקלים בנמל". תחום נוסף שבו התגלתה בעיה הוא "השירותים המסופקים על ידי העירייה והתאגידים שבשליטתה לחברת נמל אשדוד". ברשות מציינים כי כמה מהבעיות אף הובילו להליכים משפטיים.

 

כך למשל, בין עיריית אשדוד והנמל קיימת מחלוקת על תשלומי ארנונה בשנים 2008–2012. במשרד האוצר מעריכים שהפער בין הצדדים עמד על 155 מיליון שקל, סכום השווה לכ־15% מהכנסות הנמל בשנת 2013. "מחלוקת זו, כפי שוודאי יהיה המצב במקרים דומים, דרשה קיום מו"מ אינטנסיבי והיא באה לסיומה בפשרה", אומרים ברשות. אולם, במקביל מזהירה הרשות כי לא ניתן להבטיח כי מקרים דומים ינוהלו בעתיד "נקיים וחפים מכל השפעה".

 

חברים בוועדות התכנון

 

באשר לנמל החדש שהמדינה מתכננת להקים באמצעות מכרז חיצוני, טוענים הרשות באופן ברור כי "עובדי נמל אשדוד מתנגדים להקמת הנמל החדש". לפיכך ברשות מזכירים ש"חסן ושושן אינם עובדים מן השורה ואינם חברי ועד רגילים". במסגרת זו משתתפים השניים בדיונים שמקיימים בין נציגי רשויות המדינה, ההסתדרות והנמל בנוגע להקמת הנמל.

לפיכך, ברשות החברות מבהירים ש"על רקע המתח בין קידום הקמת הנמל על ידי ממשלת ישראל לבין עמדת עובדי חברת נמל אשדוד, יש לבחון את העובדה שקידום הקמתו של נמל הדרום עתיד להביא סוגיות שונות". ברשות החברות מציינים כי פרויקט שהיקפו 4 מיליארד שקל, כפי שמוערכת עלות הקמת הנמל החדש, מחייב ממשקים רבים, ולכן מעוניניים שראשי הוועדים לא יהיו מעורבים בהם.

 

ברשות החברות צופים כי חסן ושושן יתערבו בתחומים הללו, עקב ריבוי העיסוקים שלהם בנמל וחברותם בכמה ועדות עירוניות שלהן נגיעה לענייני הנמל. חסן מכהן בין היתר בוועדת המכרזים בעירייה; בוועדת הזמנות תכנון; בוועדה לרישוי עסקים; ובמליאת הוועדה לתכנון ובנייה. שושן חבר גם הוא בוועדת המכרזים; וכן בוועדת התחבורה; ובוועדת המשנה לתכנון ובנייה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x