$
דעות

פתיחת שווקי הבשר והחלב לתחרות: בשורה לצרכנים או כותרת בלבד?

ביטול המכס על עגלים ומוצרי חלב בסיסיים הוא בגדר צעד ראשון בכיוון הנכון להפחתת יוקר המחיה, אך ישנם עוד מכשולים רבים שצריך לעבור כדי שהצרכן יוכל לנשום לרווחה

עדי חיה רבן ואביגדור דורות 08:1709.05.14

לאחרונה, (ביום 23.04.14) פורסמה הודעה משותפת מטעם משרד הכלכלה, משרד האוצר ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר, אשר בישרה על פתיחת שוק הבשר ו-20% ממוצרי החלק ליבוא מחו"ל.

 

במסגרת ההודעה, הועלו על הכתב עיקרי מסקנות הצוות המשותף להורדת מחירי החלב והבשר, בראשות מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן. הצוות החליט על צעדים שונים במטרה להגביר את התחרות בענפים אלה, ובכללם ביטול המכס על ייבוא עגלים, מכסה לייבוא בקר טרי בפטור ממכס בהיקף של 5,700 טון, וכן מכסה לייבוא מוצרי חלב בסיסיים (גבינות קשות, יוגורט, חמאה ושמנת) בפטור ממכס, בהיקף של למעלה מ-2,800 טון. הצוות קבע כי שווקים אלה ניחנים במחירים גבוהים מאוד ביחס למדינות אחרות, בשל כשלי שוק ותחרותיות ירודה במספר מקטעי ייצור, מכסים, ודרישות רגולטוריות כגון כשרות. עוד צוין כי יגובש מנגנון לחלוקת המכסות כך שהטבות המכס יקבלו ביטוי במחיר לצרכן.

יישום ההמלצות ילווה ברשת בטחון לענפי הייצור המקומיים, הצפויה לאפשר להם להסתגל למציאות החדשה. כך, ענפי הבשר המקומיים (בקר ועופות), צפויים ליהנות מתמיכה בהיקף של כ-70 מיליון שקל, וענף החלב מהשקעה של כ-65 מיליון שקל, שמטרתם התאמת רפתות לתקינה הנוגעת לאיכות הסביבה, ושיפור היעילות.

 

מוצרי חלב. שוק שניחן במחירים גבוהים מאוד ביחס למדינות אחרות מוצרי חלב. שוק שניחן במחירים גבוהים מאוד ביחס למדינות אחרות צילום: אריאל בשור

 

ייתכן ואכן מדובר בצעד ראשון לשיפור התחרות החופשית בשוק, ופתיחת צוהר לייבוא אשר יביא למגוון של מוצרים ומחירים לצרכן הישראלי. אולם, עדיין מדובר בצעד ראשון בלבד. הוועדה לשינוי כלכלי חברתי, וועדת טרכטנברג, קראה בשעתו במסגרת המלצותיה להפחתת המכסים המוטלים על מוצרי מזון שונים ומגוונים, כאשר בתחום הבשר בלבד צוינו מפורשות בקר טרי, כבש, פטם, טונה ונקניקים. כלומר, על מנת להביא לשינוי משמעותי בשוק, לביטול המכס הנוגע לעגלים יש לצרף הפחתה משמעותית במכסים המוטלים על בשר מיובא על סוגיו השונים. לדוגמא, על בשר כבש עדיין מוטל מכס בשיעור 30% ממחירו (שיפור מ-50% אשר הוטלו בעבר), ואילו בשר עופות מסוגים שונים חב במכס קצוב שמוגבל בתקרה של 100%, ובמקרים מסוימים של 170%.

 

לזאת יש להוסיף, כי על פי חוק, לא ניתן לייבא לישראל בשר אשר לא קיבל תעודת הכשר מטעם הרבנות הראשית לישראל, או מי שהסמיכה לכך. דרישה זו מייקרת את היבוא הבשר פעמיים: ראשית, כי יש לדאוג לתעודת כשרות בחו"ל – דבר אשר מצריך לרוב את הטסתו של צוות ההשגחה והשחיטה למדינת המקור של הבשר, ולדאוג להם לאש"ל ולשכר; שנית, כיוון שרשויות המכס בישראל כוללות את העלויות הנ"ל בערך הטובין לצרכי מכס ומע"מ. כלומר, יבואן הבשר נדרש לשלם מכס ומע"מ לא רק בגין מחיר הבשר המיובא, אלא גם בגין ההוצאות שהוציא לצורך קבלת תעודת ההכשר. יצוין, אגב, כי קביעה זו מצויה בימים אלה בערעור, בתיקים שונים, בפני בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, ובית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו. המשמעות הינה כי ליבואן נוספות עלויות רבות בהשוואה לתחרות מבית, אשר מהוות בפני עצמן חסם תחרות – ולמצער מייקרות משמעותית את עלות יבוא מוצרי הבשר.

 

גם לעניין המכסות צפוי לצוות אתגר, אם ברצונו לוודא כי המכסות יוזילו את המחיר לצרכן. במקרים רבים, מכסות מחולקות בהתאם לנתח השוק, או היקף הפעילות, של הגוף המבקש. שימוש בחלוקה שכזו עלול לשמר את מצב השוק הנוכחי, ולא לאפשר לשחקנים חדשים להשתמש במכסות הפטור ולהווה תחרות למחירים הגבוהים הקיימים. כמו כן, ידועה התופעה של סחר במכסות, שאין הרשויות נלחמות בה בנחישות, כך שההטבה לא תמיד מגיעה למקום הנכון.

 

לאור האמור, המדובר בצעד ראשון בכיוון הנכון, אלא שיש להרחיק לכת ולבצע צעדים רבים נוספים על מנת שיוכל הצרכן לנשום לרווחה.

 

עו"ד דורות הוא שותף בכיר במשרד איתן מהולל&שדות, עו"ד רבן היא עורכת דין במחלקת מיסוי עקיף וסחר חוץ

 

*אין במידע במאמר זה כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x