$
בארץ

פרויקט הרכבת הקלה תקוע? הח"כים דווקא מרוצים מהתנהלות נת"ע

חברי ועדת הכספים התכנסו לדיון מיוחד על הוצאות ההנהלה בפרויקט שעלה לאזרח עד כה 2.5 מיליארד ש', אך ניצלו את הזמן דווקא לחלוקת מחמאות ליו"ר החדש - אלכס ויז'ניצר. נציגת ארגון נוסעי התחבורה הציבורית שביקשה לעצור את הקצאת הכספים לחברה הושתקה על ידי הנוכחים. ח"כ יצחק כהן: "תלכי להתלונן בבית משפט"

רוני זינגר 18:4607.04.14

חברי הכנסת, בינהם ח"כ יצחק כהן, גילה גמליאל , רוברט איליטוב וזבולון כלפה, מאמינים כי פרויקט הרכבת הקלה מתנהל באופן מופתי, כך עולה מדיון שהתנהל בוועדת הכספים היום (ב'). "הכסף לא בוזבז", "שום דבר לא ירד לטמיון", "האיש הנכון במקום הנכון", ועוד שלל סופרלטיבים נזרקו לאוויר בנוגע להתנהלות חברת נת"ע ופרויקט הרכבת הקלה שהיא מקדמת. לדיון זומן יו"ר נת"ע, אלכס ויז'ניצר, שנהנה משך שעה ארוה מהסופרלטיבים שהושמעו על ידי חברי הכנסת מכל עבר. קול הביקורת היחיד שהושמע, באשר לפרויקט שעד כה עלה כבר 2.5 מיליארד שקלים בלי שהתרומם, היה מצד נציגת ארגון נוסעי התחבורה הציבורית, טובה אבן חן, שמתחה ביקורת על חוסר השקיפות בניהול כספי החברה, אך הושתקה על ידי הנוכחים.

 

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ניסן סלומינסקי כי כינס את הדיון כדי לדבר על "איך יכול להיות שכל כך הרבה כסף הלך בהפקרות. תארו לכם שבדיוני התקציב היו לנו עוד 2.5 מיליארד שקלים, אילו גזירות יכולנו למנוע מעם ישראל, ובפרויקט הזה הכסף התבזבז", אמר.

 

פרויקט נת"ע זכה לביקורת חריפה בדו"ח מבקר המדינה שפורסם באוקטובר האחרון, שחשף חריגות תקציב חמורות, אי עמידה ביעדים והתנהלות הנהלה לוקה בחסר. גם דו"ח שהכין מרכז המחקר של הכנסת במיוחד עבור הדיון שהתקיים היום גילה כי הוצאות ההנהלה בחברה בשנתיים האחרונות היו פי שניים מההוצאות בשנים שקדמו, השכר הממוצע של עובדי החברה הוא פי שנים מהשכר הממוצע במשק וכך התברר כי החברה לא הגישה דוחות כספיים לשנתיים האחרונות.

 

הדמיית הרכבת הקלה בתל אביב. מדו"ח מחלקת המחקר של הכנסת עולה כי הוצאות ההנהלה בחברה בשנתיים האחרונות היו פי שניים מההוצאות בשנים שקדמו הדמיית הרכבת הקלה בתל אביב. מדו"ח מחלקת המחקר של הכנסת עולה כי הוצאות ההנהלה בחברה בשנתיים האחרונות היו פי שניים מההוצאות בשנים שקדמו

 

למרות כל זאת, נציגת ארגון נוסעי התחבורה הציבורית, כאמור, הייתה היחידה שביקשה לדון בממצאים שעלו מהדו"חות: "אין שום צורך לשכנע אותנו שנחוצה תחבורה ציבורית, אבל אנחנו לא רוצים את זה בצורה לא ראויה. אני תמהה: זומן כאן דו"ח מטעם יחידת המחקר של הכנסת, אף אחד לא מעלעל בו ולא שואל שאלה מתוכו?".

 

"אפשר לעשות עצירה מתודית ולא להקצות כספים עד שהדו"חות הכספיים יוגשו ושתהיה שקיפות מלאה ובדיקה מקיפה של מבקר המדינה”, המשיכה אבן-חן. דבריה התקבלו בבוז על ידי נציגת משרד התחבורה, על ידי ויז'ניצר עצמו שאמר לה שהיא "אינה מבינה בפרטים" וח"כ יצחק כהן אמר: "אז תלכי להתלונן בבית משפט".

 

חברת הכנסת גילה גמליאל שיבחה את פועלו ה"בולדוזרי" של ויז'ניצר, ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי) הסביר לסלומינסקי ששום שקל לא ירד לטמיון: "ההשקעה שהתבצעה עד היום לא ירדה לטמיון, כי הושקעה הרבה מאוד עבודה. הגיע הזמן שהעיר העברית הראשונה תזכה לתחבורה ציבורית יעילה”. גם חברי הכנסת רוברט אילטוב (הליכוד ישראל ביתנו) ויעקב אשר (ש״ס) הביעו אופטימיות יוצאת מן הכלל באשר להצלחת הפרויקט. ח"כ אשר אמר גם הוא כי לא בוזבז אף שקל עד כה בפרויקט.

 

יו"ר נת"ע ויז'ניצר אמר עוד: "הפרויקט כולו במטרופולין ת"א עומד על כ-100 מיליארד שקל. מדובר בפרויקט חסר תקדים, הגדול והמורכב שנעשה אי פעם בישראל. לביצועו אנו עושים שימוש בידע קיים מחו"ל ולא מבזבזים זמן על לימוד מאפס. הביצוע מחייב שינוים אדירים בתשתית וזה גרם לעיכובים, כעת הנהלה חדשה. החברה עושה רה-ארגון, מנגנון אופרטיבי, לא גדול, הרוב ב- Out-Sourcing , אנחנו נעסוק יותר באבטחת איכות. מלווה את הפרויקט אדם שבא מחברה בינ"ל עם ניסיון שב- 35 שנה אחרונות עסק ב- Under-Ground או ברכבת קלה. אנחנו לא צריכים לבנות ידע אלא להשתמש בידע קיים ולבנות בעתיד". נוכח הביקורת על ההתנהלות המופקרת של נת"ע עד כה, הודיע ויז'ניצר, כי "אנחנו לא נשארים במגדלי עזריאלי. סולם המשכורות בבקרה של הממונה על השכר וגם רשות החברות. הלוואי והמשכורות היו יותר גבוהות".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x