שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי לכלכליסט

הדואר המשיך להשקיע בתוכנה חדשה וב־iPost למרות כישלונם

בדואר לא בטוחים שיוכלו לעמוד בהחזר החובות אבל השקיעו 30 מיליון שקל בשירות תא דואר אלקטרוני שהכנסותיו שוות לעלויות ההחזקה שלו. כך גם השקיעה החברה 3 מיליון שקל בתוכנות חדשות שנרכשו לפני שמונה חודשים אך עדיין לא הותקנו

אופיר דור 07:0512.02.14

בהנהלת דואר ישראל מרבים להפנות אצבע מאשימה כלפי משרדי התקשורת והאוצר, וטוענים כי הם אלו שאחראים להידרדרות הפיננסית של החברה הממשלתית. בהנהלה מציינים את דו"ח מבקר המדינה האחרון שהצביע על כך שהרגולטורים נרדמו בשמירה, לא עדכנו את תעריפי הדואר לאורך שנים, ולא השכילו לגבש תוכנית הבראה לחברה בטרם היא תגיע קרוב כל כך לנקודה שבה אינה יכולה לעמוד בהתחייבויות שלה. 

אולם מאחורי מצבו הקשה של הדואר מסתתרים גם סיפורים על החלטות עסקיות כושלות ובזבוז כספים שלהם אחראיות הנהלות הדואר לדורותיהן. אחד הכישלונות העסקיים הגדולים ביותר של הדואר בשנים האחרונות הוא שירות iPost, שמספק תא אלקטרוני מאובטח וחינמי אשר בעזרתו ניתן לקבל דואר בגרסה האלקטרונית במקום במשלוח רגיל הביתה.

 

מנכ"ל הדואר, חיים אלמוזנינו מנכ"ל הדואר, חיים אלמוזנינו צילום: עמית שעל

 

מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי בשירות, שהושק באפריל 2010 לאחר שלוש שנות תכנון, הושקעו כ־30 מיליון שקל, מתוכם כ־10 מיליון שקל בפרסום. מנגד, ההכנסות שהניב השירות עד כה מוערכות בפחות ממיליון שקל. עוד עולה כי בדואר המשיכו להשקיע מיליוני שקלים בתחזוקת המיזם בשנים 2013-2012, אף שכבר היה ברור שמדובר בפיל לבן.

 

במקביל חושף "כלכליסט" התנהלות תמוהה מצד הנהלת הדואר בנוגע לרכישת כ־2,500 רישיונות להפעלת תוכנת אופיס 365 של מיקרוסופט בעלות של 3 מיליון שקל - מיליון שקל בכל שנה לאורך שלוש שנים. הרישיונות שאמורים לשמש את הפקידים בסניפים (אשנבאים) בסניפי הדואר נרכשו לפני כשמונה חודשים למרות התנגדות נחרצת מצד סמנכ"ל התפעול חיים מזעקי, הממונה על ניהול הסניפים, ומנהלי המחוזות בחברה שטענו כי הפקידים אינם זקוקים להם כלל. על אף ההשקעה הגבוהה, עד לרגע זה לא הותקן אף אחד מהרישיונות בפועל.

 

 

השקעות כושלות אלה מעלות סימני שאלה בעיקר נוכח החוב של החברה בגובה 350 מיליון שקל לבעלי האג"ח של החברה. לפי התחזיות, החברה תתקשה לעמוד בתשלומי החוב כבר בסוף השנה הקרובה.

 

הוצאות אלה גם מצטרפות לשורה של הוצאות תמוהות וגבוהות של הנהלת הדואר, ובהן מיליוני שקלים שהוצאו על שכירת יועצים. ההוצאות נחשפו כחלק מעתירה של ועד העובדים בחברה לבית הדין לעבודה בחיפה בדרישה לעצור את צעדי החירום שעליהם הכריזה ההנהלה.

 

קמפיין ענק וחלוקת מתנות

 

שירות ה־iPost הושק בזמנו של מנכ"ל דואר ישראל הקודם אבי הוכמן, בקמפיין גדול בכיכוב העיתונאי נתן זהבי והפרזנטורים אלי ומריאנו, תחת הסיסמה "חסל סדר ניירת ובלגן". לאורך שנת 2011 חילק הדואר עשרות מתנות ללקוחות שנרשמו לשירות החינמי ופתחו תא דואר אלקטרוני. אלא שהמיזם לא הצליח להתרומם, ולפי הערכות נרשמו אליו רק כ־150 אלף לקוחות שכאמור הכניסו פחות ממיליון שקל.

 

מנכ"ל הדואר הקודם, אבי הוכמן מנכ"ל הדואר הקודם, אבי הוכמן

 

הסיבות לכישלון הפרויקט רבות. הדרישה מהלקוחות להגיע להזדהות בסניף לפני פתיחת תא דואר היוותה ככל הנראה גורם מעכב שמנע הצטרפות לקוחות נוספים. כמו כן משרד המשפטים לא הסכים להכיר במשלוח דואר דרך שירות ה־iPost כדואר רשום, מה שמנע ממוסדות רשמיים להשתמש בו. גופים ממשלתיים ועסקים גדולים היו אמורים להיות מקור ההכנסות העיקרי של הפרויקט, אך הדואר נתקל בקושי בגיוסם. גם ניסיונות להחיות את המיזם, למשל על ידי דחיפת 7,000 עובדי הדואר לפתוח תיבות אלקטרוניות ב־2011 ולקבל אליהן את תלושי המשכורת, לא הצליחו לשפר את מצבו.

 

הביקורת העיקרית המופנית נגד הנהלת הדואר בראשות חיים אלמוזנינו היא על כך שהיא המשיכה להזרים כסף לצורך תחזוקת הפרויקט, אף שהוא מכניס אלפי שקלים לחודש בלבד. ההערכות הן שעלות התחזוקה השנתית של כל תיבה עולה לדואר כ־7–8 שקלים, כך שעלות התחזוקה של כ־150 אלף תיבות עומדת על יותר ממיליון שקל לשנה.

 

התוכנות לא הותקנו

 

כך גם לא מעט גבות הורמו בדואר לאור ההחלטה להצטייד ב־2,500 רישיונות לחבילת אופיס 365 המתקדמת של מיקרוסופט. רישיונות אלו נועדו לשמש את האשנבאים. השאלה שנשאלה בארגון היא מדוע האשנבאים זקוקים לתוכנות וורד, פאואר פוינט ואקסל. התקנת התוכנות בסניפים גם דורשת רכישת שרתים ותוכנות אבטחת מידע בעלות נוספת, שלא נקנו עד היום.

 

ל"כלכליסט" נודע כי בדואר מתנהל תהליך בדיקה פנימי סביב רכישת הרישיונות, שכאמור עד היום לא הותקנו. התומך הגדול של הפרויקט היה סמנכ"ל מערכות המידע אילן ינובסקי. ההצטיידות בתוכנות אושרה גם בוועדת ההתקשרויות ורכישות בחברה בראשות סמנכ"לית הכספים טלי הובר, ומכיוון שמדובר היה בהתקשרות עם ספק יחיד הוא דרש גם את אישור המנכ"ל אלמוזנינו.

 

מדואר ישראל נמסר: "ההנהלה החליטה לעצור את פעילות ה־iPost. עלות התחזוקה היא עבור 2013 ועד סיום תקופת ההסתגלות ב־2014. רישיונות האופיס הם חלק מפורטל ארגוני המבוסס על מוצרי מיקרוסופט. במטרה לצמצם עלויות, שכרה החברה רישוי לשימוש במוצרי מיקרוסופט, ולא רכשה רישיון קבוע. המערכת תוטמע בשנה הנוכחית". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x