$
בארץ

רשות החברות: "לא פוסלים הנפקת מניות המיעוט בדואר"

המשנה למנהל רשות החברות מאיר שמרה אמר בדיון בוועדת הכלכלה כי מכירת כמות מניות שאינה מקנה שליטה יכולה לממן תוכנית הבראה לדואר. אגף התקציבים: "גם אם נזרים כסף לדואר הוא יחזור להיות גירעוני"

אופיר דור 16:1904.11.13

לאור העיצומים שהנהיגו עובדי חברת דואר ישראל בשבועות האחרונים ודו"ח מבקר המדינה החריף על מצב הדואר, התכנסה היום (ב') ועדת הכלכלה לדיון מיוחד בנושא ביוזמת ח"כ נחמן שי (העבודה). פתרונות לבעיות הכספיות או למשבר בין ההנהלה לעובדים לא נמצאו עדיין, אבל יו"ר הוועדה אבישי ברוורמן אמר כי "הוא דורש להסדיר את הבעיות בדואר כבר בחודשים הקרובים ולהבטיח שירות נאות לציבור, ולא להמתין לקריסת החברה".

אמירה מפתיעה נשמעה מפי המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות, מאיר שמרה, שהצהיר בדיון כי "האפשרות של הפרטה של דואר ישראל לא עומדת על הפרק, אך האפשרות של הנפקת מניות מיעוט בבורסה לא נפסלת כאופציה למימון תוכנית ההבראה". הממשלה החליטה כבר ב-2006 להנפיק את מניות המיעוט בדואר, כלומר למכור למשקיעים כמות מניות שאינה מקנה שליטה, כשהמדינה נשארת בעלת השליטה בדואר, לפחות בהתחלה. עם זאת, תוכנית זו לא יושמה עד היום.

 

דו"ח מבקר המדינה שפורסם בחודש שעבר קבע כי הדואר בסכנת קיום באשמת האוצר ומשרד התקשורת. לדברי המבקר, גופים אלו התרשלו לאורך שנים בפיתוח העסקי של הדואר, בעדכון תעריפיו במועד הנדרש ובאופן כללי נכשלו בהכוונת החברה הממשלתית בתקופה קריטית עבורה של ירידה בהכנסות וכניסת מתחרים חדשים לשוק הדואר ,ובכך הביאו אותו לסף חדלות פירעון.

 

מבקר המדינה התייחס גם להחלטה שלא ליישם את תוכנית הנפקת המניות של הדואר. על פי החלטת הממשלה, היה על רשות החברות הממשלתית להגיש הצעה למכירת מניות החברה עד סוף 2006, אך בפועל זו הוצגה לשר התקשורת רק בדצמבר 2009. גם לאחר הגשת ההצעה לא הצליחו משרדי האוצר והתקשורת להסכים על מתווה ההפרטה וכתוצאה מכך התהליך כולו נקטע. המבקר כתב כי אי-ישום הפרטת המניות מנעה מהחברה בין השאר אפשרות לגייס הון עצמי לקידום תוכניות הפיתוח וההשקעות שלה, ופגעה בדירוג האשראי של החברה שירד שלוש פעמים מאז אוגוסט 2011.

 

מנכ"ל דואר ישראל חיים אלמוזנינו הודה בדיון כי "הדואר במצב קשה מכיוון שההוצאות שלו גדלות בקצב מהיר יותר מההכנסות. הגידול בהוצאות נובע מהמחויבות של הדואר להסכמים קיבוציים ולרמת שירות גבוהה מזו שהחברות המתחרות בשוק נדרשות לה (הדואר מחויב לחלק 87% מהמכתבים בתוך שני ימי עבודה – א"ד). מצד שני אנחנו מוגבלים ביכולתנו לייצר הכנסות והתוצאה היא גירעון מצטבר. רצינו למשל לתת ריבית על פיקדונות ללקוחות וגם זה לא התאפשר".

 

סניף של דואר ישראל. "לא להמתין לקריסת החברה" סניף של דואר ישראל. "לא להמתין לקריסת החברה" צילום: אוראל כהן

 

לדברי אלמוזנינו, לאחר תקופה ארוכה של התעלמות מצד משרדי האוצר והתקשורת, גופים אלו החלו להיכנס לעובי הקורה. "אין תקומה לחברת הדואר במתכונת הנוכחית, אלא אם כן המדינה תחליט להעביר לנו הקצבות קבועות וזה כנראה לא יקרה", אמר המנכ"ל.

 

יו"ר ועד עובדי דואר ישראל שמעון פרג'ון דחה את הטענה כי שכר העובדים הוא הבעיה של הדואר. "2,000 מתוך 7,000 עובדי הדואר הם עובדים ארעיים שמרוויחים שכר מינימום וגם העובדים הוותיקים משתכרים את השכר הממוצע במשק", אמר פרג'ון.

 

אולם מבקר המדינה מתח ביקורת בדו"ח גם על כך שדירקטוריון הדואר אישר ב-2011, למרות המצב הכספי הבעייתי, תוספות שכר בהיקף של כ-150 מיליון שקל לעובדים. אישור תוספת השכר נעשה אף שזמן קצר קודם לכן פנה בבהירות מנכ"ל חברת הדואר לשרי האוצר והתקשורת והתריע כי נשקפת סכנה לאיתנותה של החברה. פרג'ון אמר כי "מדובר היה בסך הכל באישור תוספות השכר שנקבעו בין המדינה להסתדרות ביחס לעובדי השירות הציבורי".

 

עופר מרגלית, רכז תקשורת באגף התקציבים באוצר, הסביר למה דחה האוצר לפני כשנתיים את יישום תוכנית ההבראה של הדואר שהוגשה על ידי ההנהלה. האוצר נדרש לממן את פרישת העובדים במסגרת התוכנית. "חברת רואי חשבון ששכרנו מצאה שהזרמת כסף לדואר, תקנה לנו רק שנתיים של שקט כי יש בארגון בעיות מבניות שיובילו שוב לגירעון", אמר מרגלית.

 

לדברי מרגלית, האוצר אישר להנהלה לפני כשנתיים לעבור ממיון מכתבים בלילה למיון ביום כדי לצמצם את עלויות השכר, אך ההנהלה לא הצליחה להגיע להסכמים עם הוועד ולא יישמה את השינוי. "אישרנו להנהלה גם סגירה של 14 סניפים, וגם כאן היישום היה חלקי ורק סניף או שניים נסגרו", הוא אמר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x