נשק יום הדין של רשות המסים
רשות המסים פועלת בשקט להכליל את עבירות המס בתוך חוק איסור הלבנת הון ובכך מאפשרת לעצמה לתקוף את אזרחי המדינה שלא עוסקים בשום פעילות עבריינית
אם לא נתעורר עכשיו, מחר עלול להיות מאוחר: רשות המסים פועלת בשקט להכליל את עבירות המס בתוך חוק איסור הלבנת הון. משמעות הדבר, שכל חשד לעבירת מס ישלול מהאזרח החשוד את זכויותיו הבסיסיות ביותר, מבלי שתהיה לו יכולת להתנגד בכלל.
נתחיל מהסוף: חוק איסור הלבנת הון שמור, לכאורה, לעבירות חמורות כגון שוחד, הימורים, סחר בבני אדם, הוצאת חשבוניות פיקטיביות בנסיבות מחמירות וכיו"ב. החוק מגדיר רשימה סגורה של "עבירות מקור", וכל רכוש שמקורו, על פי החשד, באחת מעבירות המקור, מכונה "רכוש אסור". כאשר אדם מנסה (ומצליח) להלבין את אותו רכוש אסור, כלומר להסוותו כרכוש לגיטימי, הרי שהוא אשם בעבירת הלבנת ההון הקלאסית.
מכיוון שהחוק חריג בחומרתו, התפתחה בהתאם יד קשוחה בטיפול בחשודים: כספם מחולט באופן מיידי ("חילוט זמני") החל מהיום הראשון לחקירה, כולל כספים שהצטברו לפני תקופת העבירות; כל חשבונות הבנק מוקפאים; כל מי שקשור לחשוד נחקר ומקבל הודעות עיקול והקפאות; החוקרים מבקשים מעצר עד תום ההליכים; נעשה שימוש מקיף במאגרי מידע בארץ ובעולם ומקור הרכוש נבדק שנים אחורה, מכיוון שלכאורה לעבירה אין התיישנות. המטרה היא אחת: שיתוק מוחלט של כל פעילות פיננסית או אחרת של החשוד, עוד בשלבים המוקדמים של החקירה. הצעדים הללו נועדו להוות "נשק שובר שוויון", במטרה לעצור את צינור החמצן של העבריינים הכבדים. העונש המקסימלי, אגב, על כל עבירה של הלבנת הון הוא עד 10 שנות מאסר.
פועלים בהיחבא
כעת, בשקט בשקט, מנסה רשות המסים להכניס את עבירות המס לתוך חוק איסור הלבנת הון, באמצעות הכללתן כ"עבירות מקור". כאילו לא די בכך שהעונשים על עבירות מס חמורים בפני עצמם, עכשיו רוצה רשות המסים להשתמש בתותח כדי להרוג זבוב.
אזרחי המדינה, שאינם בקיאים בהלכותיה של רשות המסים ואינם מבדילים בין עבירות מס לעבירות הלבנת הון, עלולים לטעות ולחשוב שרשות המסים מנסה לשמור על הציבור מערב רב של עבריינים בעלי צווארון שחור או לבן, אלא שהאמת רחוקה מכך מרחק רב: רשות המסים מאפשרת לעצמה לתקוף, באמצעות החוק, את אזרחי המדינה הפשוטים, הרגילים, שלא עוסקים בשום פעילות עבריינית כזאת או אחרת, תוך שהיא מבקשת להשמיט את המילים "בנסיבות מחמירות" מלשון החוק כיום.
בתחילה ניסתה הרשות לעשות זאת דרך חוק ההסדרים, אלא שערנותם של מספר גופים, כולל לשכת עורכי הדין וחברי כנסת עירניים, מנעה זאת ברגע האחרון. בעקבות זאת, הפרידה הרשות את התיקון האמור מחוק ההסדרים ויזמה הצעת חוק נפרדת, בעלת השם המבלבל: "הצעת חוק העמקת גביית המסים והגברת האכיפה (האמצעים לאכיפת תשלום מסים ולהרתעה מפני הלבנת הון)(תיקוני חקיקה והוראת שעה), התשע"ג - 2013".
אם יעבור החוק, תוכל רשות המסים להפנות את כל התותחים הכבדים שלה אל עבירות מס "רגילות" ולהשתמש בכלים הדרקוניים שמעמיד לרשותה חוק איסור הלבנת הון ושמתעלמים כמעט מכל זכות יסוד של אזרח החשוד – בשים לב למילה חשוד – בעבירת מס. משמעות הדבר היא, שהנחקר לא יוכל אפילו לשלם לעורך דין כדי להתגונן, כיוון שכל רכושו, כספו וחשבונותיו מחולטים ומוקפאים, וזה עוד בשלב שבו עומדת לכל אדם "חזקת החפות".
פעולת החילוט גרמה לא אחת לקריסת חברות, לפיטורי עובדים ולנזקים במיליוני שקלים, גם אם לא הוגש בסופו של יום כתב אישום. הרציונל מאחורי חוק איסור הלבנת הון מתאים לעבירות של סחר בבני אדם, אך הוא אינו מתאים לעבירות מס, שההתדיינות עליהן מורכבת וניתן לפרשן ביותר מדרך אחת. במילים אחרות: בעבירות מס יש גוונים רבים של אפור.
הצעת החוק אמנם עברה בכנסת בקריאה ראשונה, אך אנו תקוה שכאשר תגיע לדיונים בוועדת החוקה, חוק ומשפט יבינו חברי הועדה והמחוקק שמדובר בנשק שובר שיוויון נגד האזרח ובפגיעה לא מידתית, שעומדת בסתירה לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, בזכות לפרטיות וכיוצא באלה.
הגופים המקצועיים, כגון צוות איסור הלבנת הון בלשכת עורכי הדין, שהח"מ נמנה עליו, ינסו לחסום את כדור השלג הזה בגופם, ולכל הפחות לצמצם את כוחו ואת השלכותיו.
המאמר באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
* הכותב הוא עו"ד העוסק בתחום המיסים ובתחום עבירות איסור הלבנת הון.
**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמור.