$
רכב

ניתוח כלכליסט

פיקוח על מחירי המכוניות? הצרכן דווקא עלול להיפגע

הממונה על ההגבלים, דיויד גילה, הציע השבוע להטיל פיקוח את מחירי הרכב החדש; לכאורה, צעד הגיוני, אך הוא אינו מביא בחשבון את הדינמיקה בין היבואנים וחברות הליסינג ואת היקף ההנחות והמבצעים כיום

תומר הדר 14:0812.10.13
השבוע, במהלך דיוני וועדת הכלכלה בנושא חוק רישוי רכב - החוק המיועד להסדיר את העיסוק בענף הרכב, במכירת רכב וחלקי חילוף - העלה הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, את האפשרות שמחירי הרכב החדש בישראל יהיו תחת פיקוח, כלומר שיוטלו מגבלות על יכולתם של יבואני הרכב לתמחר את הרכבים בכל מחיר שיחפצו. לדברי הממונה על ההגבלים מדובר ב"צעד היחיד האפשרי, שלא יגרום נזק משמעותי". עוד טען הממונה כי "יש לפיקוח חסרונות, זה סעד נחות יחסית לתחרות, אבל כשאי אפשר להשיג תחרות מיטבית - וזה קורה - המפלט האחרון הוא פיקוח".

 

 

 

על פניו מדובר בהצהרה הגיונית: פיקוח על מחיריהן של המכוניות החדשות יקבע באופן מלאכותי את רף המחיר העליון שמותר למכור את המכוניות, והצרכנים יוכלו לרכוש מכוניות זולות. אלא שבפועל הטלה של פיקוח על מחירי המכוניות החדשות תגרום לאפקט שיביא דווקא לפגיעה בצרכן הישראלי. כיצד הצרכן הישראלי ייפגע אם הממונה על ההגבלים טוען שהטלת הפיקוח תרסן את מחירי הרכב? התשובה טמונה במרווחי השיווק של יבואני הרכב בעסקיהם עם חברות הליסינג - כלומר בהנחות שביכולתם להעניק לחברות הליסינג - ובעובדה שכיום בשוק הרכב הישראלי מתקיימים בפועל שני שווקים -  של מחירים "רשמיים" על הנייר, ושל מחירים "במבצע" שכולל את רוב הדגמים החדשים הנמכרים בארץ וטומן בחובו כבר כיום הנחות גדולות.

 

איפה ההנחות?

 

דבריו של הממונה על ההגבלים, יש להדגיש, אינם מתייחסים לרמת מחירים גבוהה של מכוניות בישראל. כיום, הודות למס הירוק נחשף הצרכן הישראלי לירידה הדרגתית במחירי דגמים רבים ויכול - אם יחפוץ במכונית שבאמת מתאימה לצרכיו - לרכוש סוזוקי אלטו, או שברולט ספארק חדשות, ולהישאר עם עודף מ-60 אלף שקל. הכוונה של הממונה בהציעו להטיל פיקוח על מחירי הרכב היא לניסיון לבלום את הפערים הניכרים בין מחירי המכירה לחברות הליסינג ובין מחירי המכירה לצרכנים הפרטיים - בעיקר, מטבע הדברים, בדגמים שאכן נמכרים לחברות הליסינג. אך כאן נטווית רשת של בעיות שישפיעו על הצרכן.

 

 

מגרש ליסינג. החברות ייפגעו מגרש ליסינג. החברות ייפגעו צילום: יריב כץ

.

ראשית, נושא התמחור עצמו. כיום שוק הרכב הישראלי מתנהל במערכת נוחה למדי שהצרכנים הפרטיים וחברות הליסינג למדו היטב: כזו שבה קיימים מחירים רשמיים למכוניות חדשות, שברובם הם תיאורטיים לחלוטין ורשומים רק על דפי הקטלוג ומחירי מבצע. בפועל כמעט שאין כיום מכונית בישראל שאינה נמכרת במבצע כלשהו. כתוצאה מכך יודעים כיום הצרכנים שמתחת לפני השטח של סוכנויות הרכב הנוצצות מתקיימת תחרות עזה שמתבטאת בהנחות נאות.

 

לא רק שמדובר כאן בהנחות נאות - בשנתיים האחרונות התפתח בישראל גם שוק משני שנחשף השבוע בדו"ח מיוחד שפרסמה רשות המיסים. מדובר בשוק של מכירת מכוניות חדשות "אפס קילומטר" על ידי חברות הליסינג. מדובר במספר מהותי ביותר של מכוניות חדשות - 5% מכלל השוק בשנת 2012. אלא שהטלת פיקוח על מחירים תצמצם באופן ניכר את יכולתם של יבואני הרכב למכור מכוניות באופן בלתי רשמי בהנחה נאה לצרכן. נכון, הטלת פיקוח אומנם תוזיל את מחירי המכוניות, אך אף אחד אינו ערב לכך שגובה ההוזלה יהיה זהה לגובה ההנחות הנאות שניתנות כיום לכל חבר מועדון צרכנות, מקורב וסתם מי שהגיע לאחד ממאות ימי מכירות מיוחדים שהתקיימו השנה. יתרה מזאת, אם בפיקוח יתמקדו בסגמנט הבעייתי ביותר בענף הרכב מבחינת גובה ההנחות - סגמנט המשפחתיות שפופולאריות בקרב חברות הליסינג - עלולים יבואני הרכב לבטל את ההנחות שניתנות כיום ללקוחות פרטיים גם ביתר הסגמנטים כדי "לצמצם נזקים" - וכך יווצר מצב בו מי שיכול כיום לרכוש בהנחה מכונית קטנה לא יוכל לעשות זאת, דווקא בגלל ההפסדים שייגרמו בגלל הפיקוח על המכוניות המשפחתיות.

 

פגיעה אנושה בשוק המשומשות

 

יתרה מזאת, לפיקוח על מחירי המכוניות עלולה להיות השפעה הרסנית על שוק הרכב המשומש בישראל. כיום אחד מכשליו המוחשיים ביותר של שוק זה הוא העובדה שמחיריהן של המכוניות המשפחתיות, שהיו אמורים להישחק באופן ניכר בשנים האחרונות לא נשחקו, בעיקר מכיוון שהוחזקו מלאכותית במחירוני הרכב המשומש. חדירתן של מכוניות קטנות ב-60 אלף שקלים ומבצעי מכירות אגרסיביים של יבואני הרכב על דגמים חדשים היו אמורים להוזיל את המכוניות המשפחתיות, בגלל כוחה של התחרות, אך כוח עלום החזיק את מחיריהן.

 

 

דיויד גילה. "המפלט האחרון" דיויד גילה. "המפלט האחרון" צילום: אוראל כהן

 

כעת אם אכן יוטל פיקוח על מחירי המשפחתיות ייפגע שוק הרכב המשומש אנושות: בתיאוריה, המחירים יצטרכו לרדת, שהרי לא ייתכן שמכונית משפחתית חדשה שתעלה 110 אלף שקל, תעלה פחות ממכונית משומשת בת שנתיים מאותו דגם. בפועל קשה לחזות מה תהיה תוצאת מהלך כזה, אך הפגיעה בבעלי מכוניות משומשות הרואים במכוניתם סוג של נכס תהיה קשה.

 

מעבר לכך, הפיקוח העתידי טומן בחובו בעיה נוספת: כיום חברות הליסינג מתקיימות משני ענפים עיקריים - ביצוע של עסקאות ליסינג ומכירת רכבים משומשים. אחת מאבני היסוד של המנגנון היא ההנחה שמקבלת חברת הליסינג מן היבואן. לדוגמה, חברת הליסינג רוכשת את הרכב במחיר זול ב-25% מן המחיר הרשמי. כאשר ערכה של המכונית אחרי שנתיים או שלוש שנים מגיע ל-25% מתחת למחיר המחירון, היא הולכת למכירה לפני שיירשם עליה הפסד. על פי דו"ח שפרסם הממונה על ההגבלים לפני מספר שבועות מדובר בהנחות מוגזמות ולא פרופורציונאליות - ואכן במקרים רבים הן אכן כאלה,

 

אך אם חברות הליסינג יחדלו מלקבל את ההנחות יקרו שני תהליכים: ראשית מחירי הרכישה של המכוניות על ידי חברות הליסינג יתייקרו, ושנית ערכי המלאי של המכוניות המשומשות שבידיהן יצנחו. הבנקים ידרשו עוד ערבונות מחברות הליסינג ומישהו יצטרך לשלם את המחיר: הצרכן. זה יקרה בשני אופנים: ראשית, עסקאות הליסינג יתייקרו. אחת הנקודות המעניינות שמופיעות בדו"ח רשות המיסים שפורסם השבוע מתייחסת לעלייה קלה בהיקף פעילות הליסינג בשנת 2012 בגלל "תחרות פרועה" שכללה הורדת מחירים מאסיבית. חברות הליסינג כיום אינן יכולות עוד להוזיל עסקאות ומהלך של ביטול ההנחות שהן מקבלות מיבואני הרכב יביא לפיצוץ שיתבטא בייקור ניכר של עסקאות הליסינג. ומעבר לכך - אותה תופעה של מכירת מכוניות חדשות "אפס קילומטרים", שהפכה לערוץ שיווק מקובל למכירת מכוניות חדשות לצרכנים פרטיים בהוזלה ניכרת תיעלם גם היא.

 

בסופו של דבר, ייתכן שמבחינת הממונה על ההגבלים הטלה של מגבלת מחיר על השוק היא המהלך הנכון, אך לפחות בשנים הקרובות, עד ששוק הרכב יתייצב כביכול, מדובר בהחלטה שתביא במקרים רבים דווקא להרעה במצבם של הנהגים הישראלים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x