$
בארץ

דיוויד גילה על שוק הרכב: "הצעד היחיד שלא יגרום נזק לציבור הוא פיקוח מחירים"

הממונה על ההגבלים העסקיים בדיון בוועדת הכלכלה על חוק רישוי שירותים לרכב: "מצאנו שהריכוזיות בענף זה אינה גבוהה, הבעיה היא בהפרשים בין המחירים שייבואני הרכב גובים מהלקוחות הפרטיים ומהלקוחות המוסדיים וחברות הליסינג"

חן פונדק 11:3909.10.13
"בחנו את הצעדים העיקריים שהועלו כדי לפתור את הבעיה והצעד היחיד שלא יגרום נזק לציבור הוא פיקוח מחירים. פיקוח הוא צעד נחות לעומת תחרות, אולם כשלא ניתן ליצור תחרות אז פיקוח הוא לא מילת גנאי", כך אמר הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, בדיון השני על חוק רישוי שירותים לרכב בוועדת הכלכלה בראשות פרופ' אבישי ברוורמן (עבודה).

מדובר בחוק שנולד לפני מספר שנים, שנועד למסד את העיסוק בכל ענפי הרכב בישראל, החל בייבוא מקביל וכלה בענף המוסכים וענף ייצור הרכב. החוק יסמיך את שר התחבורה לקבוע את התקנות. לפי הצעת החוק, תקנות אלו לא יבואו לאישור ועדת הכלכלה, אולם סביר כי הוועדה תשנה זאת בסעיפים רבים. סך הכל החוק כולל 192 סעיפים.

 

דיוויד גילה הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה הממונה על ההגבלים העסקיים צילום: אוראל כהן

 

החוק עבר מספר גלגולים: תחילת דרכו היתה בוועדת זליכה להסדרת ענף הרכב. אלא שלאחר פרסום מסקנותיה של הוועדה, שר התחבורה ישראל כץ הכריז על כינונה של ועדה נוספת, הפעם בשיתוף עם אנשי האוצר. הוועדה שכרה את שירותי חברת הייעוץ החיצוני "שלדור", שקבעה שורה ארוכה של מסקנות שלא התאימו לדעותיו של השר כץ אודות היעדר תחרות בענף הרכב.

 

בנוסף הוגש דו"ח של הממונה על ההגבלים העסקיים בנושא ענף הרכב.

 

גילה הסביר כי הדו"ח של הרשות נוגע לנתונים מ-2011 ונוגע רק לשוק יבוא רכב חדש ומכירתו. "מצאנו שהריכוזיות בענף זה אינה גבוהה יחסית לשווקים אחרים. שלושת הפירמות הגדולות ביותר הן 50%. יש 12 שחקנים מרכזיים ולכן אין בעיה של ריכוזיות. אך אין זה אומר שההתנהגות של השחקנים כלפי הלקוחות היא תחרותית. הבעיה היא בהפרשים בין המחירים שייבואני הרכב גובים מהלקוחות הפרטיים ומהלקוחות המוסדיים וחברות הליסינג שאינם מוסברים על ידי הבדלי עלויות. הכוח הזה לא מרוסן על ידי התחרות של המספר הגדול של השחקנים בענף", הסביר גילה. הוא הוסיף כי "בין הייבואנים יש שחקנים שאינם מציגים הפרשים בין מוסדיים ללקוחות פרטיים ולכן הפיקוח צריך להיות פר יבואן".

 

עו"ד יורם בונן המייצג את יבואנית הרכב כלמוביל אמר בוועדה: "פיקוח מחירים אינו טריוויאלי. מגיעים למקטע של מוצרים ומחליטים שמישהו הרוויח שם יותר מדי. יושבים פה בחדר כל מיני אנשים ממקצועות שונים שאולי מרוויחים יותר ממקביליהם. אז הם מרוויחים יותר מדי?"

 

ברוורמן השיב כי "הרטוריקה יפה, אולם בהצעה הזו אין יותר מדי פיקוח על המחירים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x