$
רכב

בקרוב: תגובת שרשרת תכה בשוק הרכב

השינויים שעובר ענף הרכב בשנים האחרונות לא צפויים להתמתן. מחירי הסופר־מיני יירדו עוד בקרוב, רכבי שטח נוספים יגיעו לארץ ויותר ישראלים ינהגו בידניות. כלכליסט מנתח את השינויים בענף לרגל הגעת דגמים חדשים

תומר הדר 09:1030.09.13

בשנתיים האחרונות עבר ענף הרכב בישראל שפע של תמורות, שבראשן ניצב מתווה המיסוי הירוק. תמורות אלה התבטאו בירידת מחירים של דגמים רבים, שגררה ברובה ירידות מחיר של דגמים יוקרתיים יותר כדי לפצות על אובדן מכירות פוטנציאלי. כך לדוגמה, עם חדירת סוזוקי אלטו הזעירה הוצגו גרסאות מוזלות וידניות של רנו קליאו ופיז'ו 206, שמכירותיהן נפגעו בעקבות הצגת האחות הקטנה.

 

במקביל, עם התפתחות שוקי הרכב במדינות ברית המועצות לשעבר והתעצמות המשבר הכלכלי באירופה, פיתחה תעשיית הרכב העולמית שפע של דגמים חדשים, שנועדו במקרים רבים לאפשר חדירה לשווקים מוכי מיתון.

 

שינוי נוסף נוגע להרגלי הנהג הישראלי: נהגים רבים גילו מחדש את תיבת ההילוכים הידנית, מהלך שאפשר את חדירתם של דגמים שבעבר לא שווקו כלל בישראל.

 

בפועל מהלכים אלה יצרו בישראל כמה קבוצות חדשות של רכבים שבעבר לא היו מצליחות בשוק המקומי.

 

הצלחתן של הקבוצות הללו גורמת בימים אלה לשורה של שינויים בענף הרכב, שצפויים לגרום לירידה נוספת במחירי הרכבים החדשים, והישנים בעקבות כך, כאחד. כלכליסט מציג: כך זה קורה.

 

סופר־מיני

המחירים יורדים מרף 60 אלף השקלים

 

קשה להאמין שעד לפני שנים ספורות הישראלים לא העזו להיראות במכוניות מיני. אמירה זאת תקפה על אחת כמה וכמה למכוניות מיני ידניות.

 

בעבר מכוניות מיני קטנות כדוגמת דייהטסו קורה זכו להצלחה מוגבלת ביותר בישראל ונמכרו במספרים זעומים. שינוי המגמה החל בסוף שנת 2009, אז נכנס לתוקפו מתווה המיסוי הירוק שהוביל להורדת מחירים של דגמים אלה.

ההמשך מוכר היטב. יבואני הרכב הציגו שפע של מכוניות מיני זעירות וידניות שמחיריהן נעו באזור 60 אלף השקלים, והישראלים גילו מחדש את קסמו של מוט ההילוכים.

 

שברולט ספארק מתחרה במחירים הזולים שברולט ספארק מתחרה במחירים הזולים

 

כעת מגיעה ירידת מחירים משמעותית נוספת, כאשר יבואנית סוזוקי אלטו הקטנטנה מורידה את מחירה לצרכן ל־52 אלף שקל.

 

יבואנית מתחרה ראשונה, UMI, כבר הודיעה על הצגת מכונית מתחרה – שברולט ספארק – ב־55 אלף שקל. יבואנים נוספים צפויים להודיע אחרי החגים על הצגת דגמים דומים במחירים נמוכים.

 

למהלך זה צפויות השפעות רוחב משמעותיות בשני מישורים: מכוניות הסופר־מיני, אחיותיהן הגדולות של מכוניות המיני, והמכוניות המשומשות.

 

במקרים רבים מכוניות המיני הזולות גזלו לקוחות רבים ממכוניות הסופר־מיני. היבואנים הגיבו באמצעות הוזלת דגמי הסופר מיני היקרים יותר, בין היתר באמצעות הצגת דגמים ידניים ומוזלים.

 

עכשיו צפוי להגיע גל חדש של רכבי סופר־מיני מוזלים אף יותר. אך לא זאת בלבד, היכולת לרכוש רכב חדש ב־60 אלף שקל פגעה מהותית בשוק המשומשות. ההוזלה הנוספת של מכוניות המיני לכ־52 אלף שקל מביאה לייבוש שוק המשומשות, שצפוי להפחית את מחירי המשומשות.

 

משפחתיות ידניות

הצרכן הישראלי מוותר על האוטומט

 

עד לפני כשנתיים מכוניות משפחתיות ידניות היו בישראל מצרך נדיר יחסית על הכבישים. אותה תקופה שהחלה אי שם בתחילת שנות התשעים הגיעה לסיומה, וכיום יבואנים רבים מציעים דגמים משפחתיים ידניים זולים מהרבה מהדגמים האוטומטיים המקבילים.

 

סיאט לאון סיאט לאון

 

כך, למשל, מחיר סיאט לאון בגרסת הטורבו הידנית הבסיסית שלה הוא 114 אלף שקל, ומחיר גרסת הבסיס הידנית של פורד פוקוס הוא כ־112 אלף שקל, אלפים רבים של שקלים מתחת למחירי דגמי האוטומט. יתרון התיבה הידנית, מלבד החיסכון במחיר, מתבטא בצריכת דלק מופחתת.

 

חדירתן של המכוניות הידניות יצרה תחרות לשני פלחי שוק שהיו דומיננטיים עד החדירה: זה של המכוניות המשומשות וזה של המכוניות המשפחתיות הקטנות.

 

במקרה של המכוניות המשומשות כיום ניתן לרכוש מכונית ידנית משפחתית חדשה מהניילון במחיר של מכונית משפחתית אוטומטית בת שנה, ועל כן ירד הביקוש למשפחתיות אוטומטיות.

 

מלבד זאת, מכוניות משפחתיות קטנות מדגמים רבים, כגון יונדאי I25, שמחיר גרסת ה־1.6 האוטומטית שלה הוא 112 אלף שקל, נדרשות כיום לתחרות עם מכוניות משפחתיות גדולות יותר, מרווחות יותר ומאובזרות יותר, שלרוב גם צורכות פחות דלק הודות לתיבת ההילוכים הידנית, כאשר במקרים רבים הדבר היחיד שמונע מן הלקוח לבחור במכונית הגדולה יותר הוא היעדר התיבה האוטומטית. באשר לכל יתר המאפיינים, החל באבזור וכלה במרווח הפנימי, ברוב המקרים המכונית המשפחתית היא החלופה העדיפה.

 

אם יבואני הרכב רוצים להוזיל את הדגמים המשפחתיים האוטומטיים - הן בגודל מלא כמו פורד פוקוס והן בגודל בינוני כמו יונדאי I25 - הם במלכוד. רכבים אלה מיועדים לציי הרכב הגדולים, ולא ניתן להפחית את מחירם מחשש לפגיעה בערך ציי הליסינג החשובים ליבואנים. מסיבה זו יפעלו יבואני הרכב לשמר את רמת המחירים לצרכן.

 

רכבי שטח קטנים

הג'וק לא תישאר לבד בקטגוריה, המשפחתיות ייפגעו

 

את ניסאן ג'וק אין צורך להציג לצרכן הישראלי: מדובר בלהיט. רכב כביש־שטח נטול יכולת שטח אמיתית, שמחירו קרוב לזה של מכונית משפחתית. בחודשים הקרובים צפוי להגיע לארץ גל של רכבי כביש־שטח דומים לג'וק שיתחרו באותה הנישה בדיוק: שברולט טראקס, אופל מוקה, פיז'ו 2008 והרשימה עוד ארוכה.

 

רנו קפצור. פייט ראוי לג'וק? רנו קפצור. פייט ראוי לג'וק?

 

רוב הרכבים הללו נהנים מיתרון מובהק: מחיריהם קרובים מאוד לאלה של מכוניות משפחתיות וצפויים לגרום נזקים ניכרים לשוק המשפחתיות, כפי שכבר הוכיח ניסאן ג'וק. עיקר הפגיעה תתרחש בשוק המכוניות המשפחתיות הפרטיות, מכיוון שרכבי כביש־שטח אינם מיועדים לציי הרכב.

 

מבחינת יבואני הרכב מדובר בבעיה, מאחר שעסקת מכר של מכונית משפחתית ללקוח הפרטי, שתיפגע בגלל חדירת הג'יפונים, טומנת בחובה רווחיות גבוהה הרבה יותר מעסקת מכירה לחברת ליסינג.

 

רכבי הכביש־שטח מן הזן החדש אינם חפים מפגמים: הם מבוססים על פלטפורמות של מכוניות סופר־מיני, מה שמכתיב להם מרווח פנימי מוגבל, אך הישראלים חובבי הניסאן ג'וק כבר הוכיחו שיעדיפו גלגלים גדולים ופגושים קרביים על פני תא נוסעים מרווח.

 

במקרה של המכוניות המשפחתיות יבואני הרכב צפויים לעמוד בפני בעיה: הם לא יכולים להציג גרסאות מוזלות של המכוניות המשפחתיות כדי להעמיד תחרות בפני רכבי השטח, משום שמדובר במכוניות המיועדות להגיע אל חברות הליסינג, שאינן ששות לגרסאות מוזלות. הפוגעות בערכי המלאי שלהן.

 

מכוניות מנהלים קטנות

כאב ראש לרכבי היוקרה המסורתיים

 

פלח שוק זה נולד משינויים שחלו בשנים האחרונות בשוק הרכב העולמי ומנדידת הכסף הגדול למדינות ברית המועצות לשעבר. נוצרו שתי נישות שדרשו התייחסות מצד יצרני רכבי היוקרה. הראשונה היא זו של האירופים, שדורשים מכונית מנהלים בתצורת סדאן (ארבע דלתות), אבל כבר אינם מוכנים להתנייד במכוניות ענק בגלל המצב הכלכלי. השנייה היא של המתעשרים החדשים במדינות ברית המועצות לשעבר, שדורשים מכונית בעלת ארבע דלתות במחיר עממי שעל חרטומה מתנוסס סמל של מותג יוקרתי כמו זה של מכוניות האוליגרכים.

 

מרצדס CLA מרצדס CLA

 

יצרני רכבי היוקרה מיהרו להיענות לאתגר והציגו בחודשים האחרונים כמה מכוניות סדאן קטנות, כגון מרצדס CLA ואאודי A3 סדאן. לא מדובר בהעתקים מוקטנים של מכוניות יוקרה גדולות, אלא במכוניות שמעניקות תמורה הולמת לכסף, כראוי למכוניות שאמורות להתמודד עם מיתון ועם לקוחות תובעניים, הן במונחי אבזור והן במונחי מרווח פנימי.

 

לראשונה מאז הסתלקותן של ב.מ.וו סדרה 3 משנות השמונים המוקדמות ושל מרצדס 190 מוצעות בישראל מכוניות מנהלים בעלות ארבע דלתות במחיר כמעט עממי של כ־200 אלף שקל. זה מחירה ההתחלתי של מרצדס CLA, הראשונה בנישה שהגיעה לארץ. 200 אלף שקל אינם סכום מבוטל, אולם עדיין מדובר בדגמים שמעוררים כאבי ראש ניכרים הן ליבואני רכבים עממיים יותר והן ליבואני רכבים יוקרתיים יותר.

 

במקרה של המרצדס, שמחירה מתחיל ב־200 אלף שקל, מדובר בסכום הגבוה בכ־30 אלף שקל בלבד ממחירה של מאזדה 6, מכונית מנהלים עממית פופולרית. הפער אינו מהותי עבור רוכשי רכב רבים וטומן בחובו השפעה ממשית על השוק.

 

מדובר בפגיעה בשוק רכבי היוקרה החדשים ובשוק רכבי היוקרה המשומשים כאחד. מרצדס C קלאס היוקרתית, לדוגמה, קצרה מה־CLA אך יקרה ממנה בעשרות אלפי שקלים. לאור זאת, כדאיות רכישת הדגמים המפוארים של יצרני היוקרה יורדת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x